Wednesday, July 8, 2009

Sikap kita @ sikap mereka??

Sabtu yang lepas,di takdirkan Allah,saya terpaksa ke Bandar Ilmu Bangi menggunakan highway yang dipaksa bayar oleh pihak PLUS.Jarang sekali saya berjaya di paksa bayar melainkan dalam kes kes tertentu.Pada kadar biasa saya lebih suka menggunakan jalan 'lama' Seremban-Labu-Nilai-Bangi yang jauh dari kesibukkan kenderaan dan kadangkala lebih selesa dari lebuhraya berbayar.

Dalam perjalanan pergi terdapat 4 kecelakaan jalan raya yang saya sempat menjadi saksi mata.Kesemua nya di arah bertentangan.Dan jarak antara satu kecelakaan dengan satu lagi kecelakaan adalah amat dekat.
Saya tidak mahu mengulas fenomena kecelakaan terbabit.Tapi saya ingin mengulas fenomena di belakangkecelakaan itu.Kenderaan mula bersesak dan berlakulah jem/macet yang amat teruk sehinggakan berkilometer.Kenderaan hampir tidak bergerak sedangkan kenderaan di paling belakang kelompok tadi semakin lama semakin bertambah.Ini menambahkan lagi kesesakan yang sedia ada.

Tapi yang pelik/tidak pasti mengapa kejadian ini berlaku dan sering berlaku.Sedangkan kecelakaan tadi di bahu jalan.Adakah menghalang arus kenderaan?? Sama sekali tidak.Saya tidak nampak faktor faktor yang kukuh yang menyumbang kepada kesesakan yang amat teruk itu.

Tetapi fenomena ini kerap kali malah acap kali dan biasa kita temui dan tentu sekali rakyat malaysia semua sudah tahu jawapannya mengapa.Sikap 'perihatin' yang tidak kena pada tempatnya.Sikap inilah yang sering kali menyebabkan mereka yang tidak berkenaan ini memperlahankan kenderaan semata mata ingin melihat apa yang berlaku menyebabkan arus kenderaan tadi tersekat dan berlakulah kesesakan yang tidak terkawal.Kadangkala merebak sehingga ke arus yang bertentangan.Bukan sahaja masa,tenaga terbazir begitu sahaja bahkan boleh membahayakan sekiranya tumpuan pemanduan lebih kepada kejadian yang di lihat.Sepatutnya tumpuan di beri kepada kenderaan yang di pandu.

Bayangkan emosi anda sekiranya terperangkap dalam kesesakan.Di tambah dengan cuaca yang tidak menentu.Terkadang panas,terkadang hujan.Bayangkan pula anda berada di kelompok terkebelakang.Sudah tentu anda tertanya tanya apakah punca kesesakan.Pastinya anda akan kecewa sekiranya di hujung punca kesesakan tadi hanyalah sebuah kereta yang pancit tayarnya yang sedang memakir kenderaannya di bahu jalan.

Bayangkan kalau ada 4 kejadian yang berlaianan di arus arah yang sama.Baru sahaja arus kembali tenang dan lancar,satu lagi gerombolan kesesakan menunggu dan seterusnyasnya.Bayangkan…… situasi yang biasa tapi tiada siapa ambil peduli.

Apa yang dapat di lihat di sini,sikap pemandu masyarakat kita yang tidak berubah dari dahulu lagi.Terutamanya sekiranya kecelakaan berlaku di lebuhraya.Di mana sepatutnya kita luahkan masalah ini.Adakah pihak PLUS tidak menyedari? Ataupun pihak polis traffik terlepas pandang 'situasi' ini?Ataupun sistem jalan yang di reka oleh JKR tidak mesra pengguna?

Suka saya membawa anda semua di luar ruang lingkup yang ada.Di kebanyakkan negara maju setiap sistem ataupun kemudahan yang tersedia,pihak bertanggungjawab sentiasa memantau operasi mereka.Banyak cara yang di praktikkan samada dari teknologi terkini mahupun menggunakan kaedah fundamental.

Kita lihat di Malaysia,jarang sekali kita lihat pihak bertanggungjawab bersedia untuk menerima keluhan,cadangan ataupun permasalahan yang timbul di atas apa yang di tanggungjawabkan di atas mereka.Berapa banyak kita jumpa peti cadangan atau pun bancian yang di buat oleh pihak tertentu bagi bagi menambah elokkan sistem mereka.Anda punya jawapan sendiri…..???

Apa yang boleh kita buat sekiranya ramai antara kita yang sudah putus harapan disebabkan permasalahan atau aduan yang di keutarakan seperti mencurah air ke daun keladi.Di sinilah titik henti yang perlu di rungkai oleh semua pihak bagi menjelaskan keadaan yang kadangkala kita sendiri terpaksa lalui dengan susah payah tapi di belakang sana ada pihak yang mengaut keuntungan berterusan tanpa hirau masalah yang di hadapi terutamanya yang melibatkan orang ramai.Bagi mereka,mungkin itu semua tidak penting dan meremehkan.Agaknya…

Begitulah agaknya kesimpulan 'kasar' yang dapat di buat.Kesimpulan kesimpulan sebegini akan terus di buat sehinggalah ada pihak yang memperbetulkan pandangan serong masyarakat ramai terhadap pengendali tanggung jawab yang tidak menghiraukan apa yang di pertanggung jawabkan ke atas mereka.

Suka saya memberi contoh kepada pengendali Jambatan Pulau Pinang yang baru baru ini memberi khidmat tunda percuma kepada penunggang motosikal yang mempunyai masalah ketika melalui jambatan.Perkhidmatan adalah percuma.Bukankah elok begitu…Amat memudahkan pengguna.

Pernah satu ketika ketika saya hendak memasuki tol di plaza tol Air Hitam.Sebelum plaza tol,kenderaan yang ingin memasuki lebuhraya terpaksa menempuh satu lampu isyarat.Sudah lah di hadapan sana sudah sesak,lampu isyarat tadi menambahkan kesesakan yang berlaku.Saya agak pelik mengapa barisan kereta panjang sedangkan tempat itu adalah tempat mengambil tiket transit.Perlukah penjaga kaunter memerlukan masa yang lama hanya untuk memproses penyerahan tiket transit.

Kadangkala sabar ada juga batasan.Saya dengan penuh hemah bertanyakan kepada penjaga kaunter tiket.Jawapan yang amat mengecewakan.Hanya 1 kaunter boleh di buka dengan alasan tiada tenaga kerja.Sudah berapa tahunkah pihak PLUS beroperasi?? Tidak mungkin perkara ini pertama kali berlaku ataupun tiada komplen dari pengguna.Dengan nada yang penuh sabar,saya tegur penjaga kaunter itu, 'Tak bolehkah penyelia sediakan kaunter tambahan.Panjang ni nak beratur.'

Saya pula jenis orang yang tidak cepat puas hati.Saya tunggu apa tindakan pihak PLUS selepas itu.Alhamdulillah,saya lihat walaupun tidak di buka kaunter tambahan tapi saya lihat ada seorang petugas yang menghulurkan tiket dari kenderaan ke kenderaan dan hasilnya arus menjadi lancar.Saya pun berlalu selepas sahaja saya berpuas hati dengan tindakan lanjutan itu.

Bukankah kita akan di tanya nanti terhadap tanggung jawab kita sama ada kita lakukan atau tidak.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Setiap kamu adalah penjaga dan setiap kamu akan ditanya tentang rakyatnya (apa yang dijaga), seorang pemimpin akan ditanya mengenai rakyatnya, seorang lelaki adalah penjaga kepada ahli keluarganya dan akan ditanya mengenai jagaannyaseorang perempuan adalah penjaga kepada rumah suaminya dan akan ditanya jagaannya, seorang khadam adalah penjaga kepada harta tuannya dan akan ditanya mengenai jagaannya, dan setiap kamu adalah penjaga dan akan ditanya tentang jagaannya." - (Hadis Muttafaq 'alaih)


Jom...hisab diri kita! (",)

No comments: