Friday, September 28, 2012

:: Usah pandang ke bawah ::

Bismillah hirrahman nirrahim.


Kehidupan kita tidak akan lepas dari cabaran.
Mungkin ada kalanya kecil,mungkin ada kalanya besar.

Ada seorang kelasi kapal yang baru sahaja menamatkan kursus teorinya.Setelah sekian lama memerah otak dan bersungguh-sungguh menuntut ilmu laut dan perlayaran,akhirnya kelasi berkenaan telah diarahkan untuk menyertai pelayaran pertamanya bersama-sama kelasi yang senior dan seorang kapten yang berpengalaman.Inilah masa yang ditunggu-tunggu oleh kelasi berkenaan.

Sampai di suatu kawasan perairan,salah sebuah layar telah mengalami kerosakan.Lalu kapten kapal mengarahkan kelasi baru tadi untuk membaiki layar kapal terbabit.Dengan semangat berkobar-kobar,si kelasi tadi pun mulalah memanjat tiang layar.Di dalam hatinya,selain untuk mempraktikkan ilmu yang ada di dada,inilah peluang untuk meyakinkan kapten kapalnya.
Sampai dipertengah jalan,kelasi itu mula kepenatan.Lalu dia mengambil keputusan untuk berhenti rehat seketika.Entah bagaimana,kelasi tadi tergerak untuk melihat ke bawah,tempat di mana dia mula-mula memanjat tadi.

Lalu...

Tidak semena-mena 1 fenomena pelik berlaku kepada kelasi tadi.Kakinya seperti terpacak kaku pada tiang layar.Begitu juga tangannya.Semangat yang melonjak-lonjak tadi terus lesu selepas si kelasi tadi melihat ke bawah.

Di sudut yang lain...

Sebagai kapten kapal yang berpengalaman,kapten tadi terus menjerit kepada kelasi barunya tadi.”Jangan pandang ke bawah,teruskan memanjat.Layar itu perlu dibaiki segera!”

Tidak lama kemudian,kelihatan kelasi muda tadi meneruskan usaha memanjat tiang layar untuk membaiki layar yang rosak itu.

Pengajaran.

1.Ada ketika dan situasi,kita tidak boleh memandang ke bawah ketika menuju ke matlamat atau destinasi kita.

2.Untuk menjadi seorang ketua yang bagus,kita mesti mengajar/mencurah ilmu dan peringatan kepada orang bawahan kita agar mereka berjaya menuju objektif dan sasaran.

Moga perkongsian dapat memberi menfaat.

Wak,
TDI.

No comments: