Friday, April 20, 2012

:: Menuntut Ilmu : Di Mana? ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Membaca itu jambatan ilmu.
Bagaimana pula jambatan yang lain?

Teknologi berkait rapat dengan perkembangan ilmu.Ilmu pula tidak dapat tidak hanya akan dapat diperolehi dengan menuntut.Itu sifir mudahnya.

Namun ilmu juga boleh diperolehi melalui jalan dan sumber yang lain.

Contohnya begini :

Belajar dari diperbodohkan.

Tanpa di sangka,setelah sekian lama tidak berjumpa,pada suatu hari saya dan Wak Dani bertemu di Pejabat Tanah Daerah Muar.Seperti tidak percaya,dengan umur yang sudah menjangkau 80 tahun,Wak Dani masih boleh memandu kereta.Malah mengikut cerita Wak Dani sendiri,dia baru sahaja balik menziarahi saudaranya di K Lumpur baru-baru ini.

Lalu bertukar-tukar lah kami berdua dengan pelbagai cerita masing-masing sambil menunggu angka giliran untuk membayar cukai tanah kami tiba.

Tiba-tiba Wak Dani menceritakan kisah silamnya.Agak panjang ceritanya.Namun di akhir penceritaan itu sempat Wak Dani meluahkan perasaannya kepada saya.

"Wak ni tau wak dah tua.Sekolah pun tak tinggi.Sekarang ni pulak ramai orang yang dah jadik pandai.Tapi orang yang dah jadik pandai tu pulak jangan suka bodoh-bodohkan orang yang tak pandai ni.Orang yang tak pandai ni,kalau selalu sangat di bodoh-bodohkan dia nanti akan jadik pandai sendiri jugak."

Sebenarnya saya dan Wak Dani telah kenal lama.Wak Dani adalah orang yang selalu membantu abah untuk pergi ke mana-mana.Setiap kali abah menyewa kereta untuk pergi ke destinasi tertentu,Wak Dani lah yang akan menjadi pemandu kereta sewa tersebut.Entah berapa kali Wak Dani bersama abah menjemput saya di KLIA ketika saya balik bercuti dari Jepun.Begitu juga ketika saya dan keluarga mula-mula berhijrah ke Seremban 7 tahun dahulu.Wak Dani dan abahlah yang menghantar kami sehingga ke rumah sewa kami yang baru di Bukit Chedang.

Belajar dari halangan.

Sejak Ogos 1961,kerajaan komunis Jerman Timur telah membina tembok yang merentangi kawasan Berlin yang dikenali sebagai Tembok Berlin.Tujuannya hanya satu,menghalang penduduk Jerman Timur dari berhijrah ke Jerman Barat.

Apa yang berlaku?

Fahaman komunis di Jerman Timur datang dari pengaruh Soviet.Fahaman komunis ini menerapkan dasar kesama-rataan pada seluruh penduduk negara.Dengan erti kata mudahnya,antara yang bekerja kuat dengan langsung tidak bekerja,mereka mendapat imbuhan yang sama.Lantas disebabkan dasar ini,tidak berlakunya persaingan untuk membangun dan daya saing untuk maju ke hadapan.Lalu terbiarlah rakyat tanpa berubah taraf hidup mereka.

Mengapa mereka perlu berhijrah?

Penduduk di sebelah dinding batu,penduduk Jerman Barat,mereka hidup dengan penuh kemajuan.Mereka dapat mengecapi kejayaan demi kejayaan di atas usaha dan daya saing mereka.Mereka dapat memandu kereta sehebat Mercedes.Maka sudah tentulah,kejayaan ini dicemburui penduduk di sebelah dinding sini,iaitu penduduk Jerman Timur.

Dari mana mereka tahu perkara ini?

Tembuk pemisah sebenarnya tidak dapat menjayakan sepenuhnya matlamat kerajaan Jerman Timur ke atas rakyat mereka.Tembuk hanya dapat memisahkan jarak penglihatan ketika berada di bumi.Namun teknologi telah membawa manusia ke angkasa.Dengan teknologi satelit,manusia dapat berhubung antara satu sama lain tidak kira di mana kita berada.Lalu,apa yang berlaku di Jerman Barat,rakyat di Jerman Timur dapat melihatnya melalui TV satelit.Di sinilah bermulanya segalanya.

Berjayakah mereka?

Melalui desakan dalaman dan tekanan dari luar,akhirnya pada November 1989,Tembok Berlin tidak lagi menjadi pemisah antara Jerman Timur dan Jerman Barat.Dan akhirnya Jerman dan rakyatnya hidup dengan aman dan maju sehingga ke hari ini.

Seorang Professor di tempat saya belajar ketika di Jepun dulu ada berkata,

"Jika rakyat Jepun tidak mengubah cara hidup dan pemikirannya yang ada sekarang,amat mustahil orang Jepun dapat mengalahkan orang Jerman dari segi pemikiran dan teknologi."

Ya,rakyat Jepun belajar dan mendapat ilmu setelah kalah perang.
Rakyat Jerman Timur pula pula mendapat ilmu dan maju selepas dihalang untuk mendapatkannya.

Kita bagaimana pula?

Wak,
TDI.

No comments: