Wednesday, April 25, 2012

:: Cash! ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Semalam sekitar jam 8 malam sebelum pulang dari kerja,Alhamdulillah akhirnya sempat juga saya menguploadkan entry terbaru ke dalam blog.

Apa akan jadi bila si rabun hidup tanpa cermin mata?
Itu masih lagi besar nikmatnya berbanding dengan si buta.

Setelah siap berkemas untuk pulang,tiba-tiba saya dapati cermin mata saya tiada di sisi,tidak pasti di mana.Setelah di ingat-ingat,saya yakin cermin mata saya tertinggal di surau ketika saya menunaikan solat maghrib sebelumnya tadi.Ketika itu jam sudah menunjukkan hampir 8 suku malam.Saya perlu bersegera kerana saya perlu berkejar ke Surau Al Amin utuk mengikuti kuliah dari Ustaz Haji Hambali.

Saya segera turun ke bawah bangunan yang menempatkan surau lelaki.Ketika saya sampai di situ,ada 2,3 orang berada di surau.Saya tanyakan kepada mereka adakah mereka ada ternampak cermin mata saya.Mereka hanya menggeleng kepala.Saya meninjau-ninjau di kawasan tempat mengambil wudhu,juga tiada.Saya cuba melihat di tempat lipatan sejadah,juga tiada.

...masa sudah semakin berlalu.

Oleh kerana tidak puas hati disebabkan masih belum menjumpai cermin mata tersebut,saya sekali lagi naik ke meja kerja saya.Habis saya geledah seluruh kawasan meja dan laci,manalah tahu terselit di mana-mana celah.Namun,pencarian masih lagi menghampakan.

Ketika saya menoleh ke arah jam,waktu sudah menunjukkan 8 setengah malam.Waktu Isyak sudah hampir masuk.Untuk pergi ke kuliah rasanya sudah terlalu lewat.Di tambah dengan ketiadaan cermin mata,mana mungkin saya dapat meredah malam untuk menunggang motosikal.Akhirnya saya pasrah,sekali lagi saya menuju ke surau.Kali ini bukan untuk mencari cermin mata yang hilang tetapi untuk menunaikan solat Isyak.

Sebelum mengangkat takbir,terngiang di telinga saya pesanan seorang ustaz,"Solat kita ini kalau tak khusyuk,boleh jumpa semula barang kita yang hilang (dek kerana minda kita menerawang bukannya menumpukan kepada bacaan dan pergerakkan solat)." Saya cuba sedaya upaya agar minda saya tidak menerawang ketika solat.

Entah bagaimana selesai sahaja saya solat Isyak,hati digerakkan untuk solat taubat.Dulu kalau dengar cerita orang tua-tua balik dari melakukan haji,antara pengalaman yang mereka ceritakan kembali adalah pengalaman sesat di dalam Masjidil Haram (dek kerana terlalu banyak pintu yang serupa tapi tak sama).Antara 'ubat' yang paling mujarab untuk bertemu pintu yang dicari adalah dengan solat taubat 2 rakaat.Saya cuba mempraktikan perkara yang sama cumanya bukan di Masjidil Haram tetapi di dalam surau kilang.

Sebaik sahaja mengangkat takbir memulakan solat taubat,terasa aura khusyuknya.Manakan tidak,memang di saat itu saya amat memerlukan cermin mata saya itu agar dapat dijumpai kembali.Masuk rakaat kedua syaitan mula membisikkan hasutan lalu mengurangkan kekhusyukkan solat saya.Iman senipis kulit bawang saya pula turut tergugat dengan bisikkan syaitan tersebut.Syaitan berbisik lagi,"Mungkin ke apabila saya keluar surau nanti ada hamba Allah akan bertemu dengan saya dan mengatakan cermin mata saya ada padanya." Hati saya pula menyambung bisikkan syaitan tersebut,"Mustahil ia akan terjadi."

Selesai solat saya berdoa agar cermin mata saya itu dapat dijumpai kembali.Sebelumnya terlebih dahulu saya memohon keampunan kepada Allah SWT di atas segala kesilapan dan dosa yang telah saya lakukan samada disedari ataupun tidak.Selesai berdoa hati sudah semakin reda kelam-kabutnya.Kini,saya bertawakkal sepenuhnya sahaja.Pertama di atas kehilangan cermin mata saya.Kedua,untuk menempuh jalan balik ke rumah tanpa cermin mata di malam yang agak gelap.

Keluar sahaja dari surau,jam menunjukkan pukul 9 malam.Perut sudah berkeroncong.Penat jangan dikira dek seharian terbeban dengan tanggunjawab kerja.Di tambah lagi kepenatan mencari cermin mata yang entah ke mana menghilangnya.

Tiba-tiba di pintu surau tidak semena-mena muncul seorang pelajar politeknik yang sedang membuat latihan industri di kilang tempat saya bekerja.Terus sahaja dia berkata,"Abang ada tertinggal cermin mata ke tadi kat tempat wudhu.Cermin mata tu saya dah serah kat Supervisor." Bagaikan sebuah panahan.Saya terpaku melayani situasi tersebut.Satu perkara kerana cermin mata saya sudah dapat di kesan jejaknya.Yang kedua,apa yang terlintas ketika solat taubat tadi benar-benar berlaku,langsung ia menidakkan kemustahilannya.

Lantas satu sahaja ayat yang terlintas di hati saya,"Sebut sahaja apa yang mustahil di dalam Kekuasaan Allah SWT" –Ia benar-benar satu peringatan kepada diri ini yang selalu lupa (sedangkan ayat itu baru sahaja saya upload ke dalam blog saya jam 8 malam pada hari yang sama).

Ia satu pengajaran Cash! dari Allah SWT.

"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? "

Moga perkongsian dapat memberikan menfaat.

Wak,
TDI.

No comments: