Tuesday, June 14, 2011

:: Saddu al-Zaraik ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Intro.

Masalah ada di mana-mana dan ia boleh timbul bila-bila masa tanpa diduga.Namun setiap pemasalahan pasti ada jalan penyelesaiannya,cuma dengan cara bagaimana sahaja kita memilih jalan keluar bagi setiap masalah yang kita hadapi.Dan yang paling penting,apa sandaran kita?

Kaunseling vs Kaunselor.

Antara jalan penyelesaian yang boleh dipilih bagi menyelesaikan sesuatu masalah adalah dengan mendapatkan kaunseling dari kaunselor yang berkelayakkan/diiktiraf.

Jika di Indonesia,ada institusi pengajian tinggi yang menawarkan kursus khusus tentang kaunseling Islam.Langkah ini di ambil dengan sebahagian tujuannya adalah untuk membetulkan dan melandaskan persepsi tentang dunia kaunseling.Ia juga bertujuan untuk mengelakkan adanya kaunselor yang menganggap diri mereka lebih sebagai kawan (tempat mengadu masalah),bukannya pensyarah atau guru kepada yang datang mengadu masalah.Ini juga penting bagi mengelakkan dan menangani gejala-gejala yang pernah kita dengar di mana kaunselor merogol/berzina dengan individu yang datang mengadu masalah.

Bagaimana boleh terjadi sebegitu?

Orang yang bermasalah biasanya akan mengadu masalah yang mereka hadapi dengan tujuan untukmencari jalan penyelesaian.Setidak-tidaknya jika tidak menemui jalan penyelesaian,sekurang-kurangnya apabila ia dapat berkongsi masalah,sebahagian beban yang tertanggung dek kerana masalah itu akan dirasainya berkurangan.Ia kesan psikologi.

Sesetengah kaunselor akan membuat pendekatan tertentu berdasarkan ilmu dan pengalaman yang mereka kutip,cuba sedaya upaya mereka bagi menyelesaikan masalah si pengadu.Namun sebaliknya,jika batas-batas agama tidak di jaga dengan rapi,segala macam fitnah akan terbuka luas di hadapan mata,terutama sekali bila berhadapan/tinggal berduaan dengan yang berlainan jantina.

Memandangkan yang datang bertemu kaunselor adalah individu yang bermasalah,mereka juga barangkali sedang mengalami tekanan jiwa/perasaan.Tentunya dalam keadaan sebegini,amat sukar bagi individu yang terbabit untuk berfikir secara lebih waras dan teratur.Sudah tentunya, kaunselor pula akan cuba mengorek sedalam mungkin permasalahan yang sedang dialami oleh individu tersebut.

Individu tersebut pula,sifatnya yang sedang tertekan,mungkin sekali dia akan meluahkan segala isi hatinya sebagai bahan kongsi,dan memang itupun tujuannya dia berjumpa dengan kaunselor.Secara tidak langsung bila permasalahan diluahkan dari hati,dan didengar pula oleh kaunselor yang cuba menyelami hati individu berkenaan,tentunya kaunselor berkenaan sedikit demi sedikit akan terlintas perasaan ingin lebih tahu.Bagi kaunselor yang memang 'memasang jerat/terjerat' dengan keadaan sebegini,bila mereka tidak membatasi faktor perasaan dan nafsu,maka sudah tentulah ia akan memakan diri.

Dunia sudah terbalik.Yang pakar mempunyai ilmu namun nilai kemanusian/kerohanian telah hilang/tenggelam disebabkan hadirnya nafsu dan bisikan syaitan.

Perlukah batasan?

Bekerja bagi memenuhi tuntutan fardhu kifayyah adalah dibenarkan malah diperlukan,lebih-lebih lagi khususnya bagi kaum wanita.Dan lebih-lebih lagi diperlukan seorang wanita itu menyumbang tenaga/kepakaran bilamana urusan itu hanya perlu/boleh diselesaikan antara kaum wanita sahaja.Pakar sakit puan,doktor bersalin,bidan adalah salah satu contoh yang paling dekat.Sebaliknya ia amat berkurangan.

Apa akan jadi sekiranya ini tidak di atasi?

Maka timbullah masalah (antara sedar atau tidak) para ibu yang mengandung terpaksa diperiksa dan dirawat oleh doktor lelaki.Ia suatu masalah yang 'halus' tapi perlu dihalusi.Ditambah pula para suami yang turut sama menghantar isteri untuk diperiksa hanya lebih suka/rela meluangkan masa melihat/membaca suratkhabar/majalah dari turut sama masuk ke dalam bilik pemeriksaan.Apa agaknya alasan mereka?

Situasi di atas sebaliknya jika dibiarkan tanpa pemantauan dan pembaikpulihan,gejala seperti pencabulan seks (samada disedari atau tidak),rogol dan zina akan berlaku.Ini secara tidak langsung merosakkan dunia kedoktoran,yang sepatutnya mereka-mereka ini mencurahkan tenaga demi kebaikan pesakit.Tetapi disebabkan muamalat dan muasyarat yang dipraktikkan oleh sesetengah dari mereka ini tidak betul,pencegahan perlu dilakukan.
Malah kehadiran doktor lelaki di dalam wad/bilik bersalin juga amat mudah kita temui sekiranya kita berada di sana.Malah lebih dari itu,'kesesakan'/ketidak selesaan ibu yang hendak bersalin itu disebabkan hadirnya doktor lelaki semakin ditambah kesesakannya dengan hadirnya doktor-doktor pelatih yang menjalani latihan praktikal.Tidak ada alternatif lainkah yang boleh disusun oleh pihak pengurusan hospital bagi menambah baik keadaan sebegini? Mungkin hanya kerana kesakitan yang ditanggung melebihi perasaan malu,mahu tak mahu ada juga ibu yang sarat mengandung 'membenarkan' doktor lelaki memeriksa mereka ketika di bilik bersalin.

Sebenarnya dalam etika perubatan dan ilmu kedoktoran,doktor tiada kuasa sekiranya pesakit/ibu mengandung itu menolak untuk diperiksa/doktor itu hadir ketika proses sebelum bersalin.Ini tidak termasuk dalam kes-kes kritikal.Ibu-ibu mengandung haruslah peka tentang ini.Memandangkan bidan-bidan yang berada di dalam bilik bersalin adalah amat terlatih dan mempunyai pengalaman,mengapa tidak kita bergantung harap dengan bantuan mereka.Ia tidak terlalu keterlaluan,selain kaum wanita dapat menjaga aurat mereka sebaiknya.

Lain halnya sekiranya suami mempunyai sumber kewangan yang mencukupi untuk membiayai isteri bersalin di hospital-hospital swasta yang agak Islamik.Tetapi apa jadi sekiranya doktor perempuan yang sepatutnya memeriksa isteri dan menyambut kelahiran bayi tidak dapat hadir oleh sebab-sebab tertentu? Dan doktor gantinya pula adalah seorang doktor lelaki.Masalah penjagaan aurat dan yang berkaitan dengannya masih tetap belum selesai.

Fitnah masih lagi terbuka dan masih belum tertutup rapi.
Sedangkan Islam membawa pendekatan pencegahan atau dalam kaedah fiqh dipanggil 'Saddu al-Zaraik-menutup pintu kerosakkan.'

Perlunya ketegasan.

Dalam peristiwa Fathul Makkah,seorang sahabat telah mengupah seorang wanita untuk membawa risalah yang menyatakanakan kedatangan Nabi SAW ke Mekah.Risalah itu sepatutnya diserahkan kepada kaum keluarganya di Mekah.Risalah itu dibuat atas kerisauan sahabat tersebut akan keselamatan keluarganya.

Nabi SAW yang diberitahu oleh Allah SWT akan keadaan ini,lantas menghantar Saidina Ali untuk memintas wanita tersebut.Sampai disuatu kawasan,Saidina Ali telah berjaya menemui wanita berkenaan.Walaupun selepas diperiksa dan ditanya,wanita itu tetap mengatakan yang dia tidak membawa sebarang risalah.

Berhadapan dengan situasi itu,lantas Saidina Ali berkata,"Mata aku mungkin boleh ditipu,tapi kata-kata Nabi SAW tidak pernah menipu (sambil Saidina Ali menghunuskan pedang)." Akhirnya wanita berkenaan menyerahkan risalah yang sedang dibawanya.

Kesimpulan.

1.Kerja adalah satu amanah yang perlu ditunaikan dengan penuh tanggung jawab..
2.Menutup aurat adalah wajib.Usaha untuk menjaganya juga wajib.
3.Ketegasan adalah perlu.Ia tidak sama dengan tolak ansur.

Moga perkongsian memberikan manafaat.

Wak,
TDI.

No comments: