Friday, June 24, 2011

:: Kuliah Baru (Siri 6) ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Berikut di kongsikan hasil catitan dari kuliah maghrib yang telah di sampaikan oleh Ustaz Haji Abdul Halim Abdullah (Masjid Paroi Jaya-21 Jun 2011)

Intro.

25 Jun 2011 akan di adakan 1 program "Malam Bersamamu Palestin" di Masjid Paroi Jaya dengan anjuran bersama Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA).

Palestin di dalamnya ada Masjidil al-Aqsa-
Masjid ketiga suci dalam Islam.

Mengapa isu Palestin?

Mungkin ramai yang bertanya mengapa perlu diketengahkan isu Palestin,ianya sebuah negara yang jauhnya 6~7000 km dari negara kita.Banyak lagi isu tempatan yang boleh dibawa ke tengah masyarakat.

Samada ia adalah isu tempatan mahupun ia adalah isu luar negara,sebenarnya ia sama penting.

Sabda rasulullah s.a.w.: "Sesiapa yang tidak mengambil berat terhadap urusan orang islam bukanlah dari golongan mereka."

Dengan kata lain golongan yang tidak mengambil berat perihal saudara seIslam mereka maka keIslaman mereka tidak sempurna.

Sabda rasulullah s.a.w.: "Bandingan orang-orang mukmin sesama mereka dalam berkasih sayang, hormat menghormati dan saling bersimpati dan saling bersimpati di antara mereka adalah seperti tubuh yang satu. Apabila satu anggota tubuhnya mengadu sakit maka semua anggota tubuh itu turut merasa sakit dengan berjaga malam (tak tidur) dan demam."

Dunia global.

Peta dunia.

Berdasarkan realiti dunia global,apabila berlaku sesuatu perkara di suatu tempat maka ia akan memberi kesan kepada tempat di satu sudut dunia lain.Contohnya bila kedudukan ekonomi Amerika jatuh merudum,maka ekonomi dunia juga akan terjejas.Begitu juga apabila berlakunya penurunan harga minyak dunia maka impaknya akan terkesan kepada dunia global.

Atas dasar kesedaran pihak-pihak yang menyokong penubuhan negara haram Israel bahawa tidak cukup sekadar mereka mengusai Palestin sahaja kerana negara jiran yang lain juga adalah negara Islam,maka dalam pemikiran mereka,negara-negara jiran ini juga perlu di jajah kerana bila mana negara jiran ini sedar akan tanggungjawab sesama Islam dan peri pentingnya menjaga hak-hak negara jiran mereka,maka ini secara tidak langsung akan menganggu kestabilan penjajahan mereka di negara Palestin.

....sambungan kupasan tentang buku ( Asas-asas Islam )

Akhlak adalah buah kepada iman.Bila kekuatan iman yang berpaut di dalam hati kuat maka akan lahirlah akhlak yang baik.Oleh itu,agama Islam yang diturunkan bukan sahaja mengajak kepada mempercayai/mengimani rukun iman yang 6 sahaja,bahkan ajaran Islam ini melahirkan penganutnya yang berakhlak mulia yang akhlak itu nanti dapat memberi kesan dan dapat dirasai juga oleh keluarga,saudara mara dan sahabat handai dan akhirnya mereka juga mempunyai akhlak yang sama

Dari Abu Hurairah r.a. berkata, Nabi SAW bersabda : "Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia."
Maka tidak terpakailah falsafah orang-orang kita yang sering mengungkap, "Di dalam hati siapa yang tahu." kerana bila iman kita baik akhlak kita juga akan baik,begitu juga sebaliknya.

Nak pimpin dunia?

Dengan hanya mempunyai dan mengamalkan agama yang benar sahaja,ia bukan menjamin kita dapat memimpin dunia.Ini kerana,sudah menjadi sunatuLlah,negara/bangsa/masyarakat yang mempunyai akhlak yang tinggi sahaja Allah SWT akan beri kepada mereka kekuasaan dunia.

Syria.

Lihat sahaja apa yang berlaku di Syria baru-baru ini.Kekejaman pemerintah mereka membuatkan lebih kurang 10 ribu rakyat Syria menjadi pelarian dengan membuat khemah di sempadan negara Turki dan Syria.Perkara penzaliman terhadap rakyat sendiri seperti yang berlaku di sebuah negara Islam seperti di Syria itu tidak berlaku dalam sebuah negara yang mempunyai pemerintah kafir.

Sekiranya masih sebegini akhlak ummat Islam,bagaimana mungkin Allah SWT akan memberikan kita hak untuk memerintah/mentadbir/memimpin dunia.

Mengapa?

Sekiranya kita mempunyai harta yang banyak dan kita melabur berjuta ringgit dengan membina sebuah hospital,siapakah yang akan kita lantik untuk menjadi pengarah hospital berkenaan?

Kita mempunyai anak namun anak berkenaan tidak mempunyai kelulusan,juga mempunyai displin displin diri yang buruk malah kerap kali melepak di bus stand.Adakah kita akan melantik anak kita sebagai pengarah hospital?

ataupun,

Kita akan melantik doktor pakar yang mungkin bukan beragama Islam sebagai pengarah hospital kita.

hakikatnya,

Kita sayang anak kita namun kerana tiada displin dan kelulusan yang diperlukan,maka kita tidak melantiknya sebagai pengarah hospital.

Allah SWT Maha Pengasih dan Maha Penyayang.Allah SWT menyayangi orang Islam lebih dari orang kafir.Tapi orang Islam tetap tidak boleh menjadi pengarah dunia melainkan dengan adanya displin dan syarat-syarat yang lain.Sebaliknya,sekiranya ada ummat Islam yang mempunyai/mencukupi syarat (berilmu,amanah,adil,tiada konspirasi dan bertakwa) pasti ummat Islam akan memperolehi hak untuk menjadi pengarah dunia.

Allah SWT berfirman yang maksudnya,"Bagi setiap umat ada tempoh (ajal) yang ditetapkan; maka apabila tiba tempohnya, mereka tidak dapat melambatkan sesaatpun, dan juga tidak dapat mereka menyegerakan."

Maka tidak mustahil kuasa besar yang ada sekarang juga pasti akan ada ajalnya.

Dalam sejarah duniapun,lihat bagaimana kerajaan/kuasa besar dunia seperti Rejim Kesatuan Soviet akhirnya telah tumbang pada tahun 1991.


Revolusi mesir.

Dengan bilangan ulama yang ramai dan mereka semua menyumbang dalam proses dakwah.Malah para ulama berkenaan akan memastikan perjalanan dakwah mereka sampai ke merata tempat/kawasan.Maka secara tidak langsung dari asbab penyebaran dakwah ini,akhlak mulia telah tersebar ke merata tempat termasuk hingga ke dalam kem tentera.

Malah keluarga juga memainkan peranan dalam hal ini.Para datuk yang mempunyai cucu yang bekerja sebagai tentera,menasihati agar cucunya itu dapat menjaga akhlak mereka dengan baik.Begitu juga ibubapa,mereka juga memainkan peranan yang sama sekiranya mereka memiliki anak yang bekerja sebagai tentera.Maka akhirnya bila revolusi meletus pada 25 Januari 2011,para tentera tidak menembak orang awam sebaliknya menjaga keselamatan mereka.Maka itulah antara sebab revolusi mereka di Mesir berjaya.

Revolusi Syria.

Tentera Syria mempunyai akhlak yang kurang bagus.Akhirnya ketika revolusi berjalan,tentera berkenaan telah menembak orang awam.

Menghayati.

Apabila membaca Al Quran,kita akan dapati tidak akan ada pemisahan antara ibadah-iman-akhlak.

Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman; Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya; Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia; Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu); Dan mereka yang menjaga kehormatannya; Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela; Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas; Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya; Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya; Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi; Yang akan mewarisi Syurga Firdaus mereka kekal di dalamnya. (Al-Mu'minuun 1-11)

Antara pengajaran ayat :

1. Menjaga solat.
Kita di ajar oleh Nabi SAW untuk menunaikan solat fardhu di masjid.Salah satu kebaikannya adalah di masjid kita akan berjumpa dengan ramai orang yang beriman dimana mereka ini mempunyai akhlak yang baik.
2. Menjaga dari perbuatan sia-sia.
Sebagai seorang Islam kita hendaklah menjauhi perkara lagha contohnya menghadiri konsert yang artis-artisnya serta programnya melalaikan.
3. Menjaga kehormatan.
Hendaklah menjauhi perkara lucah (contohnya yang dipertontonkan di TV,radio,majalah,suratkhabar ataupun papan iklan di jalanraya.)
4. Jaga amanah dan janji.
5. Mengeluarkan zakat.
Kita orang Islam hendaklah tolong menolong antara orang yang bernasib baik dengan orang yang kurang bernasib baik dari segi harta benda.

Moga perkongsian dapat memberikan manafaat.

Wak,
TDI.

No comments: