Saturday, June 25, 2011

:: Ghazwatul Fikri ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Berikut dikongsikan isi kuliah magrib yang telah disampaikan oleh Ustaz Haji Khazri Osman di Surau Taman Tasik Jaya (16 Jun 2011)
Ust Hj Khazri Osman.
(ehsan dari blogger)

Buku Yang di Kupas : Fiqh al-Sirah 3 (Muhammad Sa’id Ramadan al-Buti)
Tajuk : Surat yang di hantar oleh Rasulullah SAW kepada raja-raja.

Fiqh al-Sirah.

Antara surat yang di utus oleh Rasulullah SAW adalah kepada Raja Rom (kristian) dan Raja Qisro (majusi).Namun di sebalik sejarah itu ada 1 tragedi besar yang mana utusan yang telah dihantar oleh Rasulullah SAW iaitu Al Harith r.a telah ditangkap dan akhirnya Al Harith r.a telah dibunuh.

Kala itu ummat Islam bersama-sama Rasulullah SAW berada di dalam marhalah (peringkat) bertahan.

Selepas beberapa ketika ummat Islam bersama Rasulullah SAW telah memasuki marhalah (peringkat) berperang.

Menurut Dr Wahbah Zuhaili,

Perginya mereka berperang ketika di zaman Rasulullah SAW bukanlah untuk memaksa manusia yang diperangi agar memeluk agama Islam tetapi hukuman/tindakan terhadap kedegilan mereka setelah diberi beberapa peringatan/peluang oleh Rasulullah SAW.

Ghazwatul Fikri-Perang saraf.

Perang saraf yang dilancarkan oleh musuh Islam kala ini sebenarnya amat halus sehinggakan terkadang kita sendiri sebagai ummat Islam tidak menyedarinya.

Sebagai contohnya mereka membuat satu lawan web sosial.Apabila laman web ini mula dikembangkan dan digunapakai maka keuntungan yang diraih dari laman web ini akan disalurkan ke negara Israel.Siapa yang menggunapakai laman web tersebut? Berkemungkinan besar penggunanya adalah terdiri dari kita ummat Islam,iaitu kita sendiri.

Selain dari itu,musuh Islam ini juga memperalatkan artis wanita sebagai daya tarikan dalam agenda perang saraf mereka.Kerana tanpa golongan ini menyedari,musuh Islam ini sebenarnya sedang melekakan dan melalaikan mereka dengan hiburan yang disusun dan dirancang.

Akhirnya,

Negara-negara yang ummat Islamnya ramai di dalam sesebuah negara telah terikut dan terpengaruh dengan agenda perang saraf musuh Islam ini.

Apa kesannya?

1. Jika pertandingan ratu cantik di buat di Rusia mungkin ia suatu perkara biasa kerana negara Rusia sendiri adalah sebuah negara yang tidak mengamalkan ajaran Islam.Namun akhir-akhir ini pertandingan ratu cantik juga turut dianjurkan oleh negara-negara yang ummat Islamnya ramai.

2. Bangsa yang paling takut mati adalah bangsa Yahudi.Bagi mereka kematian membuatkan rakyat mereka mengurang dan boleh menjejaskan usaha mereka meluaskan tanah jajahan haram mereka.Sebaliknya ummat Islam yang faham dengan agama sangat memahami akan tuntutan JIHAD.Ini membuatkan musuh-musuh Islam gentar dan membuatkan mereka dalam ketakutan sekiranya roh jihad fisabiliLlah ini kembali masuk ke dalam jiwa-jiwa orang Islam.Akhirnya apa yang berlaku,musuh-musuh Islam ini merancang dengan teliti bagi melahirkan pemimpin-pemimpin Islam yang hanya gemar menggunakan jenama Islam.Akhirnya lahirlah perkataan seperti JIHAD HARTA yang sebenarnya ingin menyembunyikan erti sebenar JIHAD.

3. Jika berlaku penentangan terhadap pemakaian PURDAH di Belanda,Peranchis atau mana sahaja negara barat atas alasan yang tertentu,ia mungkin di atas dasar pemahaman mereka yang ingin menegakkan hak-hak tertentu.Tetapi penentangan yang sama juga berlaku di dalam negara Islam.Lebih dahsyat lagi,kopiah putih yang dipakai oleh orang lelaki juga menjadi sasaran,seolah-olah ia seperti senjata berbahaya yang perlu ditakuti.Akhirnya pakaian (kopiah) yang mungkin harganya sekadar RM5 bila dipakai,secara automatik ia dilabelkan dengan sesuatu yang tidak baik oleh masyarakat sekeliling dan ia tercabut dari kepala begitu sahaja.

Pengajaran dari sirah Rasulullah SAW mengenai menghantar utusan Dakwah Islam kepada raja.

1. Islam beredar mengikut peredaran zaman.Ia melalui beberapa marhalah (peringkat) secara beransur-ansur dalam perkembangannya ke seluruh ummat.

2. Dakwah Islam perlulah dibuat kepada manusia keseluruhannya,bukan pada kaum/bangsa tertentu sahaja.

3. Sebagai ummat Islam,kita perlu menyediakan diri untuk melakukan kerja dakwah pada bila-bila masa diperlukan malah ke mana tempat sekalipun hatta ke seluruh muka bumi.

4. Mempelajari/melengkapkan diri dengan menguasai pelbagai ilmu bahasa,terutamanya bahasa orang tempatan di mana tempat kita ingin menyampaikan risalah Islam.Kerana Rasulullah SAW pernah dalam sehari menghantar 6 orang sahabat ke 6 buah kaum dipertempatan yang berlainan dan para sahabat itu sendiri telah menguasai bahasa orang tempatan berkenaan.

Moga perkongsian dapat memberikan manafaat.

WAK,
TDI.

No comments: