Monday, April 11, 2011

:: Menadah Ilmu dari Ulama Nusantara (siri 2) ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Berikut dikongsikan catatan dari kuliah yang telah disampaikan oleh Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki (Masjid Bandar Baru Senawang-9 April 2011)

Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki
(kali ke 2 berkunjung ke MBBS)

Merubah keadaan.

Ada setengah golongan yang merubah rupa paras mereka.Antara anggota yang sering diubah (baca: operation) adalah anggota-anggota pada bahagian muka seperti hidung,mulut dan dagu.Tujuan/objektif utama mereka mengubah bentuk anggota berkenaan adalah agar kelihatan lebih cantik/tampan.Mungkin ada dari mereka pula yang pernah mengubah struktur salah satu dari anggota badannya,tetapi disebabkan tahap kecantikan yang telah dibuat masih tidak memenuhi citarasa,maka mereka membuat perubahan pada anggota yang lain pula.Dengan erti kata lain,mana anggota yang diubah,maka anggota itu sahajalah yang berubah tanpa memberi efek/menambah kecantikkan kepada anggota lain.

Merubah dekorasi rumah.

Rumah yang kita miliki juga begitu.Mungkin tidak berpuas hati dengan binaan asal yang pemaju perumahan lakukan,maka kita ubah designnya.Yang kecil dibesarkan dan yang sempit diluaskan.Jika masih tidak berpuas hati dengan bentuk rumah yang sudah diubah,kita boleh sahaja menjualnya dan membeli rumah yang kena dengan citarasa kita.

Jalan pintas.

Tiadakah jalan pintas untuk kita mencapai hasrat kita? Tiadakah cara yang jika kita mengubah A maka B,C,D,E juga boleh berubah.Tentu menjimatkan kos jika kita mengubah struktur/bentuk hidung menjadi mancung bak seludang,maka bibir kita sertamerta menjadi bak delima merekah,pipi bak pauh dilayang dan mata menjadi berkilauan bak delima.Tentu sekali pusat rawatan yang boleh menawarkan pakej dan tawaran yang sebegitu akan menjadi tumpuan ramai dan ramai yang akan berpusu-pusu ke sana.Siapa yang tidak teringin menjadi cantik?

Pusat rawatan.

Pusat rawatan kecantikan adalah tempat di mana kita bisa menambah kecantikan yang ada pada diri kita kepada kecantikkan yang kita idam-idamkan.Biasanya kecantikkan yang diidamkan berdasarkan idola-idola tertentu seperti pelakon mahupun artis.Walaupun kadangkala kecantikkan yang diidam-idamkan hampir/boleh tercapai namun ia tidak terimbas kepada anggota-anggota lain,jauh sekali dapat merubah perlakuan dan sikap yang ada dalam individu tersebut.

Maksudnya,walaupun bibir sudah menjadi bak delima merekah,kebaikan yang ada/keluar dari bibir tersebut belum tentu ada.Begitu juga sekiranya tangan,hidung,telinga,mulut dan lidah dapat diubah bentuk dan paras rupanya belum tentu keadilan,kebaikan dan faedah-faedah lain dapat kita kecapi/miliki pada masa yang sama.

"Anda boleh menjadi cantik segalanya."-Iklan Pusat Rawatan mana tu?

Sabda Nabi Muhammad SAW,"Sesungguhnya di dalam tubuh (manusia) ada seketul daging, jika dia baik maka baiklah seluruh tubuhnya, dan jika dia rosak maka akan rosaklah seluruh tubuhnya, ketahuilah bahawa dialah HATI." (HR. Bukhari dan Muslim)

Jika hati rosak,bagaimana?

Sesungguhnya kata ulama,penawar yang boleh memperbaiki dan mengelokkan hati ada 5.

1.Membaca Al Quran dengan penuh tadabbur (memerhati,mengkaji,menyelidik).

Sesungguhnya dengan membaca Al Quran ia menjadi terapi hati.

2.Bangun tahajjud di waktu malam.

Allah berfirman,” Mereka merenggangkan diri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan sembahyang tahajjud dan amal-amal soleh); mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut (akan kemurkaanNya) serta dengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredaanNya); dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada mereka. (As-Sajdah 32:16)

3.Bersahabat dengan orang soleh.

a.Siapa sahabat yang paling elok?

Bila kita tengok muka sahabat kita,kita ingat pada Allah,menambahkan ilmu agama dan membuatkan hati zuhud pada dunia.

b.Kisah terkesan dengan berkat Nabi Muhammad.

Ada seorang perempuan di zaman Nabi SAW yang mempunyai sifat yang tidak elok,perkataannya pula selalu menggunakan bahasa yang kasar.Lalu Nabi Muhammad SAW memberikan kepada perempuan itu makanan bekas dari apa yang Baginda makan.Berkat dari itu,perempuan tadi berubah menjadi seorang yang bersopan santun.

Sesungguhnya perilaku/perangai kita terimbas dengan perangai sahabat kita.

c.Kisah 'terimbas'.

Dalam situasi biasa,seorang hafiz boleh menghafal Al Quran lebih kurang selepas 8,9 bulan.Namun bagi hafiz yang cemerlang mereka boleh menghafal Al Quran lebih kurang selepas 80 hari.Namun ada yang lebih cemerlang lagi,iaituboleh menghafal Al Quran dalam beberapa minit/saat sahaja.

Siapa dia?-Teknologi Bluetooth.

Dalam beberapa minit/saat sahaja fail bacaan Al Quran dari telefon bimbit A boleh dipindahkan ke telefon bimbit B.Jika kita boleh berubah/meniru kebaikan seperti teknologi Bluetooth,sudah tentu ia satu Rahmat yang turun pada kita.

4.Mengosongkan perut.

5.Memohon doa kepada Allah SWT pada waktu sahur.

a.Kisah Hari raya

Ibarat kita memandu untuk pulang ke kampung pada hari raya,semakin dekat dengan hari lebaran keadaan jalanraya semakin sesak dengan kenderaan.Namun walau sesesak manapun jalanraya/lebuhraya pada musim lebaran,keadaan pasti akan lengang diwaktu dinihari,kerana kebanyakkan orang pada tika itu sedang berehat/tidur.

b.Kisah talian telefon.

Begitu juga talian telefon.Sekiranya kita membuat panggilan jauh (contoh : ke mekah),pada masa kemuncak,kualiti gelombang seringkali tidak begitu jelas.Berbanding ketika membuat panggilan pada tengah malam,kualiti gelombang pasti amat baik dan suara dapat di dengar dengan amat jelas.

Jika urusan dunia pun boleh begitu mudah dan cepat di waktu orang lain sedang rehat/tidak menggunakan waktu berkenaan,tentu sahaja untuk urusan akhirat lebih dari itu.

Moga perkongsian memberikan manafaat kepada semua.

Semua jemaah diijazahkan oleh Syeikh Nuruddin
dengan ratib al Haddad.

Bersalam dan mengucap terima kasih.
Mengambil berkat dengan kedatangan ulama.

(....Di kaki tangga masjid.)
Anak-anak adalah ibarat kain putih.
Moga mereka mendapat imbasan dan tempias
dengan kedatangan Syeikh Nuruddin.

Wak,
TDI.

2 comments:

Anonymous said...

semoga dapat beramal dengan ratib susunan imam Al Qutb Al Irsyad Al Habib Abdullah Al Haddad yang penuh dengan keberkatan

WAK said...

Anony :
InsyaAllah and make doa :)