Friday, April 22, 2011

:: Renung Sejenak ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Berikut dikongsikan catatan dari Kuliah Maghrib yang disampaikan oleh Ustaz Mohd Nor Azamir b. Haji Alias-Timbalan Mufti N9 (Surau Al Amin-17 April 2011).

Puji-pujian kepada Allah SWT pertama-pertamanya dan selamanya kerana kita terhutang budi yang terlalu banyak dan tidak terhingga denganNya.Puji-pujian dipanjatkan juga kerana kita sebagai hambaNya sentiasa memerlukan Rahmat dan Petunjuk Allah SWT dalam segala hal-ehwal dalam kehidupan.Dengan penuh pengharapan moga apa yang telah berlalu dan berlaku mendapat keampunan dan Hidayah dariNya agar kita sentiasa berada di atas jalan yang diredhai.

Sifat dosa.

Sifat dosa adalah ia meratah pahala yang kita ada serta melemahkan semangat untuk kita beramal ibadah.

Maruah kambing vs maruah babi.

Babi dijadikan Allah SWT dengan sifat kejadiannya yang tiada sifat malu.Di dalam sebuah kandang babi,penjantan A dan penjantan B dengan bebas mengawan walaupun dengan bertukar-tukar pasangan.

Berbanding situasi yang berlaku di kandang kambing.Di dalam kandang kambing hanya akan ada seekor penjantan dan beberapa ekor kambing betina yang akan menjadi pasangan untuk mengawan.Jika terdapat dua penjantan di dalam 1 kandang,pasti sesama penjantan akan berlaku pergaduhan sehingga kadangkala membawa kepada kecederaan hanya kerana berebutkan pasangan untuk proses mengawan.Dalam erti kata lain,antara kambing penjantan mereka tidak akan berkongsi pasangan dalam proses mengawan.

Sesungguhnya faktor pemakanan dan apa yang kita makan mempengaruhi sistem badan kita dan cara kita bertindak.Ditambah pula dengan manipulasi golongan kapitalis dimana unsur babi yang dicampur di dalam makanan tetapi menggunakan kod kod tertentu (contoh : E-xxx).Tindakan ini secara langsung menambah kecelaruan dan kekeliruan dalam masyarakat bagi mereka menyisih-asingkan makanan-makanan yang sepatutnya mereka perlu hindari.

...dan akhirnya kita dapati sebahagian dari masyarakat kita tanpa segan silu bertukar-tukar pasangan dalam melakukan hubungan jenis walaupun yang menjadi tukarannya adalah isteri masing-masing.

Jemaah Masjid.

Di dalam seluruh Negeri Sembilan ada hampir kira-kira 280 buah masjid.Di ambil kira secara purata 10 orang jemaah yang hadir bagi setiap masjid pada solat 5 waktu,jumlahnya hanya ada sekitar 2800 orang.Sekiranya ditambah masuk jemaah surau,2800x10 (anggaran),hanya ada sekitar 28,000 orang penduduk Negeri Sembilan yang datang untuk solat berjemaah.

Mana pergi penduduk Negeri Sembilan yang lain?

Berubah konsep.

Kalau diperhatikan perkembangan semasa dan terkini,lagu-lagu yang dinyanyikan era 2011 dibandingkan dengan era 80-an amat berbeza.Kalau dulu,lagu era 80-an melodinya mendayu-dayu dan intronya agak panjang berbanding lagu era 2011 di mana ia sudah tidak seperti dahulu lagi.Melodinya,liriknya,iramanya semuanya sudah berubah.

Agenda siapakah ini?

Sambutan Valentine.

Suatu masa dahulu remaja menyambut hari Valentine dengan aktiviti hanya sekadar bertukar-tukar bunga ataupun coklat,tapi tidak lagi kini.Aktiviti menyambut hari Valentine kini lebih menjurus kepada perkara maksiat sehingga ke tahap mereka berzina sesame pasangan.

Agenda siapakah ini?

Generasi Y.

Trend pemakaian muda-mudi memang dipengaruhi dari sumber media yang ada.Dan trend ini berubah dari masa ke semasa.Jika dahulu di antara trend yang popular adalah memakai jeans ketat terutama bagi muda-mudi wanita,kini trend lebih menganjurkan mereka membentuk generasi Y.Generasi yang memakai seluar di paras punggung sehingga ternampak belahan yang sepatutnya tidak boleh didedahkan.

Agenda siapakah ini?

Belajar ikut-ikut.

Kaum wanita secara umumnya memang rajin menuntut ilmu dan mereka amat konsisten akan usaha mereka itu.Maka tidak hairanlah jika kita dapati dalam kawasan taman-taman perumahan ada kegiatan seperti belajar berzanji,belajar marhaban,kumpulan yaasin,serta pelbagai lagi aktiviti kaum wanita.Tapi sekiranya mereka menuntut ilmu atas dasar mengikut-ikut kawan atau untuk seronok-seronok,tidak lebih dari itu,mereka harus fikirkan semula objektif mereka menuntut ilmu itu.

Bagaimana Yahudi mengkaji?

Yahudi juga mengkaji Al Quran,tetapi mereka mengkaji lebih kepada bagaimana untuk mencari kelemahan orang Islam.Mereka akan berusaha untuk membawa orang Islam agar tidak mengenali Tuhan mereka langsung membawa kepada syirik kepada Allah.

Pesan Imam Hasan al Banna.

1.Mempunyai matlamat hidup yang jelas.
2.Prinsip Al Quran ada di dalam hati.
3.Memperkasakan ilmu walau di mana sahaja kita berada.

Semoga perkongsian dapat memberikan menafaat.

Wak,
TDI.

No comments: