Thursday, October 21, 2010

:: Syukur itu bagaimana? ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

"Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkannya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. -An Nahl:18"

Ada seorang pesakit yang terlantar sakit di atas katil hospital.Dia hanya boleh mengharapkan sumber makanan sebagai tenaga yang disalurkan dari btol drip ke dalam badannya.Walaupun ramai yang datang melawatnya membawa pelbagai macam buah tangan,pesakit itu terpaksa mengikuti arahan doktor yang tidak membenarkannya dia makan selain mendapat kebenaran doktor.

Kita boleh hidup secara bermewah-mewahan,
namun belum tentu kita dapat mengecapinya.
(sekadar gambar hiasan)

Ada seorang pesakit kencing manis yang sedang mengawal paras gula dalam badannya dan pesakit berkenaan berusaha sedaya upaya untuk mengawal kadar pemakanannya.Walaupun di dalam peti sejuknya terdapat pelbagai jenis makanan dan minuman,tapi kerana dietnya yang terkawal,orang tersebut tidak dapat mengecapi segala jenis makanan itu walaupun dihidang di hadapan mata.

Mereka seperti yang di atas,di keliling mereka ada makanan,tapi mereka tidak boleh menikmatinya.

Berlainan pula dengan situasi ini.....
Tika ini nyawa lebih penting dari segalanya.
Pakistan lumpuh sama sekali akibat banjir besar emlanda
negara mereka baru-baru ini.

Baru-baru ini,Pakistan sebuah negara yang jarang sekali dilanda banjir,telah dilanda bencana banjir yang cukup dahsyat.Tambah memburukkan keadaan lagi,banjir itu telah melanda Pakistan dalam tempoh masa yang agak panjang.Oleh kerana agak jarang dilanda banjir,kerajaan Pakistan tidak mempunyai persediaan yang mencukupi bagi menangani bencana alam seperti itu.Ramai penduduk yang terperangkap ditengah-tengah lautan banjir.Bantuan seperti makanan,ubat-ubatan,pakaian amat sukar untuk diagihkan kerana perhubungan darat telah putus sama sekali.Maka,walau penduduk ini amat perlukan makanan,tapi pada masa yang terdesak itu pula bekalan makanan amat sukar untuk didapati.Dengan kata lain,mereka boleh makan tetapi makanan pula yang tiada disekeliling mereka.

Kalau di renung-renung sedalam-dalamnya,begitu banyak nikmat Allah yang kadangkala kita tidak sedari.

Selain dari itu,ada nikmat kurniaan Illahi yang boleh kita nampak/rasa dan ada juga nikmat yang kita tidak boleh nampak.Dan antara banyak banyak nikmat tersebut,nikmat dapat mengecapi Iman dan Islamlah nikmat yang paling besar.

Dan Lagi....

Nikmat sesuatu perkara itu boleh memberikan asbab kesan kepada kita.Contohnya...

Jika kita tiada makanan,kita mungkin mati dalam kelaparan.
Jika kita tiada minuman,kita mungkin akan mati kehausan.
Namun,jika kita mati tanpa Iman,kita akan mati dalam kekufuran.

Jadinya,dalam apa jua keadaan,perbanyakkanlah berdoa supaya kita sentiasa bersyukur atas kurniaanNya.

Cukupkah dengan hanya berdoa semata-mata??

Kita renung sejenak apa pesan Nabi SAW kepada ummatnya....

Daripada ‘Amar bin Shu’ayb daripada datuknya ‘Abdullah bin ‘Amar katanya, saya mendengar Rasulullah s.a.w.: “Dua perkara sesiapa yang memilikinya Allah s.w.t. menulisnya sebagai orang yang bersyukur dan orang yang bersabar. Sesiapa yang tidak memilikinya Allah tidak akan menulisnya sebagai orang yang bersyukur dan orang yang bersabar. Orang yang melihat dalam urusan agamanya kepada orang yang lebih tinggi daripadanya lalu dia mengikutinya dan sesiapa yang melihat kepada orang yang lebih rendah daripadanya lalu dia memuji Allah kerana limpahan Allah s.w.t. untuknya maka Allah menulisnya sebagai orang yang bersyukur lagi sabar. (Sebaliknya) sesiapa yang melihat dalam urusan agamanya kepada orang yang lebih rendah daripadanya dan melihat dalam urusan dunianya kepada orang yang lebih tinggi daripadanya lalu dia berdukacita kerana tidak memperolehinya maka Allah s.w.t. tidak akan menulisnya sebagai orang yang bersyukur dan bersabar. (al-Tirmizi, no: 2512)

Nota tambahan :
1.Tanda syukur kita terhadap Allah SWT boleh dizahirkan melalui lafazan (mengucap khalimah ALHAMDULILLAH) ataupun dengan amal ibadah (contohnya dengan memperbanyakkan amalan sunat seperti bangun dan bersolat malam.

2.Sabar pula terdidik dari amalan amal maaruf dan nahi munkar.

Moga perkongsian dapat menambah pencerahan dalam pemahaman kita dalam hidup berlandaskan Deen.

(catatan dari Kuliah Maghrib yang disampaikan oleh Ustaz Hj Hambali Saat pada 12 Oktober 2010-Surau Al Amin)

2 comments:

Abi Al-Baihaqi (RKA) said...

Salam Wak Green... kabare kuwe sak iki...

Merono mereneh
Ketemu meneh...

Entry yang panjang tapi sangat bagus untuk dibaca dan diamalkan...

kesuwon kang...

(for your info: word verification untuk komen ini "kinditi" dan "jigica")

WAK said...

SALAM AAB(RKA)
waras alhamdulillah.

InsyaAllah,ingatan untuk diri sendiri juga :)