Thursday, October 28, 2010

: Limau itu masam? ::

Bismillah hirrahman nirrahim.
Kampungku...
(sekadar gambar hiasan)

Di kisahkan,di dalam sebuah kampung yang agak terpencil kedudukannya,tinggallah seorang petani dengan anaknya.Mereka berdua menyara hidup dengan mengusahakan sebuah ladang limau.Di kampung berkenaan,nama petani itu cukup mashur dan terkenal kerana kebun limaunya cukup subur dan hasil buah limaunya juga cukup istimewa.Walaupun jiran-jiran petani tersebut juga mengusahakan kebun limau,namun kebun limau mereka tidaklah sesubur kebun petani berkenaan.Bila tiba musim berbuah,buah limau mereka juga tidaklah secantik dan semanis buah limau milik petani tersebut.
Limau,dijadikan Allah mempunyai
bau yang harum sebagai daya tarikan.
Warnanya juga tidak mudah kalah membuatkan
penggemar limau pasti menelan air liur.

Maka,pada suatu hari,datanglah jiran-jiran petani berkenaan ke rumahnya.Mereka datang ke rumah petani berkenaan untuk bertanyakan apakah rahsia yang membuatkan kebun limau miliknya begitu subur dan buahnya begitu cantik dan manis.Dengan rendah hati,si petani itu mengatakan dia tidak mempunyai apa-apa rahsia.Namun untuk mengelakkan tetamu-tetamunya itu pulang dengan hampa dan tangan kosong,si petani tadi telah menghadiahkan kepada tetamunya itu tadi beberapa benih pokok limaunya.Niat petani itu hanya satu,agar mereka dapat menghasilkan kebun limau yang subur dan hasilnya juga menggalakkan.

Kebun limau.
(sekadar gambar hiasan)

Apabila tetamu petani itu semua sudah pulang,anak lelakinya datang bertemu kepadanya.Anak lelaki itu bertanyakan kepada bapanya,mengapa bapanya memberikan kepada tetamunya itu benih limau dari kebun mereka.Kerana bagi pendapat anak lelakinya itu,benih limau yang mereka punyai itulah antara penyebab pokok limau mereka subur dan hasilnya amat berbeza dari kebun-kebun yang lain.

Petani itu mendiamkan diri buat seketika.

Selepas beberapa ketika,petani itu bertanyakan kepada anaknya perkara asas dalam ilmu tumbuh-tumbuhan.
Bunga pokok limau.

Bapa : Dari manakah buah limau boleh terhasil.
Anak : Dari bunganya.
Bapa. Bagaimanakah bunga boleh menghasilkan buah?
Anak : Kerana persenyawaan debunga.
Bapa : Bagaimana persenyawaan debunga boleh berlaku?
Anak : Bila angin atau serangga hinggap pada bunga yang mempunyai debunga,maka angin atau serangga tadi akan membawa debunga itu kepada bunga yang lain.
Bapa : Dari manakah debunga itu datang?
Anak : Dari pokok pokok yang berdekatan.
Bapa : Nah,kamu tahu segalanya sekarang.Sekiranya pokok/kebun berdekatan mempunyai debunga yang berkualiti,maka debunga itu juga secara tidak langsung akan mempengaruhi buah di dalam kebun kita.Bukankah baik begitu.
Lebah sebagai salah satu ejen pendebungaan.
(sekadar gambar hiasan)

Dengar sahaja penerangan bapanya itu,anak lelaki itu terus diam sambil menyerap ke dalam mindanya,hikmah yang telah disampaikan oleh bapanya.

(......Kisah ini dari pembacaan yang dah tak berapa ingat dari mana sumbernya.)

Sebaliknya.....

Bak kata pepatah lama,”Orang kedekut selalu rugi,bagai anjing dengan bayang-bayangnya.”

Dan.....

Dalam kehidupan seharian juga kita perlu kongsikan kebaikan yang ada.Lebih lebih lagi kebaikan yang di ajar di dalam Islam.Kerana setiap amalan baik yang di ajar di dalam agama Islam mempunyai 1001 hikmah di sebaliknya yang kita tidak sedar/tahu.Dan jika kita amalkan dan sampaikan perkara/amalan kebaikan kepada jiran/rakan taulan/adik beradik,ia mampu untuk menarik Rahmat,Rahim dan Rahman Allah SWT.
Apa lagi yang kita boleh harapkan selain dari nikmat pemberian dari Pencipta kita.

TAHUKAH ANDA? : Mengapa penganut agama lain amat membenci/tidak menyukai agama Islam dan penganutnya?

Kerana mereka tahu dan cemburu kerana di dalam ajaran Islam ada terlampau banyak kebaikan dan manafaat tetapi kita tidak kongsikan kebaikan itu dengan mereka.

Mengapa kita tidak menyampaikan kebaikan itu kepada mereka?
Mengapa kita tidak menzahirkan kebaikan ajaran di dalam ISLAM dalam perbuatan kita seharian?

Untuk renungan diri sendiri juga......

Sungai,batu batan,tumbuh-tumbuhan saling berkongsi alam.Begitu juga dengan kita semua......

No comments: