Wednesday, October 6, 2010

:: Hukum Lautan ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Sejak seminggu dua ini,anak-anak di rumah asyik mengulang tayang kisah Shark Tale (DISNEY).Hinggakan Ain Sofiah,anak dara saya yang seorang itu pun turut hafal sesetengah dialog watak yang ditayangkan.Manakan tidak,selagi umminya tidak mengarahkan Abdul Aziz,anak sulung saya,supaya mematikan PC yang di tonton,selagi itulah Shark Tale itu di ulang tayang.Saya pun sudah naik hafal jalan ceritanya.Malah terlintas di hati saya,"tak jemu agaknya."

Shark Tale dan karektor yang ada di dalamnya.

Oscar-pemegang watak utama.
Hero yang berjaya mengalahkan si Jerung.
Kononnya menjadi pembunuh Frankie (si jerung ganas).

Entah macamana pagi tadi,ketika perjalanan menaiki tangga ke pejabat saya,terlintas secara tidak langsung di dalam kepala saya beberapa babak dalam cerita Shark Tale itu.Agaknya kerana sudah terlalu kerap 'menemankan' mereka menonton,secara tidak langsung,minda separa sedar pun turut merakam babak-babak tersebut.

Dalam pada babak-babak tertentu itu terlintas di dalam minda,sempat saya berfikir,kenapa agaknya ikan-ikan di lautan itu boleh berenang ke sana ke mari tanpa berlanggar antara satu sama lain.Sedangkan jumlah mereka terlalu banyak.Malah berbagai bagai saiz pula.Lebih dari itu,bukan sahaja makhluk bernama ikan sahaja yang tinggal di dalam perut lautan itu,sotong,udang,tapak sulaiman,ketam,kerang dan entah apa lagi,namun mereka tetap hidup aman damai,jauh dari tragedi berlanggar antara satu sama lain.Apakah agaknya panduan mereka ketika mereka berenang? Kompas? Deria bau? Kawasan jajahan? Adakah dalam lautan itu terdapat peta pembahagian? Ruangan jalan? Highway PLUS?
Bagaimana ikan-ikan ini berkomunikasi?
Polis trafik/lampu isyarat/sign board manakah yang
menjaga lalulintas mereka?

Cuba kita bandingkan pula dengan ‘hidupan’ di permukaan lautan.Ada kapal laut,ada kapal perang,ada kapal kontena,ada kapal layar dan pelbagai lagi kenderaan ciptaan manusia.Jumlah kapal-kapal itu pula,tidaklah sebanyak jumlah makhluk yang hidup di perut lautan,namun kerap kali kita dengar kapal kontena berlanggar sesama sendiri,ataupun kapal perang tertembak sesama mereka.Sedangkan,sekiranya kapal-kapal itu berlayar di lautan,mereka dilengkapi dengan sistem radar dan sebagainya.Sistem radar inilah yang menjadi panduan kapten kapal ketika mereka berlayar di lautan lepas.Namun walau dilengkapi dengan peralatan canggih,keberangkalian untuk mereka berlanggar sesama sendiri tetap ada.Mengapa agaknya? Sudahlah berlanggar,lautan pula tercemar dengan muatan yang mereka bawa.Kalau terjadi kebakaran,udara juga tercemar dengan kesan pembakaran itu.
Berlanggar di lautan lepas...???
Lautan tercemar.
Asap terlepas ke udara.
Anak kapal juga menjadi mangsa...

P/S : Agaknya kalau ada kes ikan buntal terlanggar ikan pari,apa akan terjadi agaknya?

"Kita biasa dengar istilah HUKUM RIMBA,namun jangan dilupa istilah HUKUM LAUTAN."

No comments: