Thursday, October 7, 2010

:: Hati Itu milik Siapa? ::

C.I.N.T.A
Kalimah Keramat...
"Mahu mencari cinta?
Mengapa?
Apa ada dalam cinta?
Apa matlamat selepas cinta?
C.I.N.T.A?
Apa itu Cinta?"

Cinta adalah satu definasi kepada perasaan yang lahir dari dalam diri makhluk ciptaan Allah.Perasaan cinta pula adalah satu fitrah yang ada bagi semua makhlukNya.

Ada yang mengatakan CINTA ITU SENI,CINTA ITU BUTA malah ada pula yang mengatakan CINTA ITU DIBAWA MATI.

Walau apa pun istilah,cinta itu perlu dizahirkan kerana ianya satu fitrah.Dan ianya perlulah dizahirkan kepada sesuatu.Terlalu banyak yang boleh kita CINTA,namun yang lebih menarik diperkatakan adalah CINTA sesama manusia.CINTA yang bisa menyatukan 2 manusia.
C.I.N.T.A
Apa kuncinya??

Namun di sebalik cinta yang bisa menyatukan hati 2 manusia itu,biasanya didahuli dengan langkah memilih,sebagai persediaan kepada siapakah CINTA itu akan dizahirkan.

Proses pemilihan inilah yang membuatkan CINTA itu satu proses yang agak sukar.

Renung sejenak…

Bayangkan sahajalah wakil-wakil rakyat dan ahli-ahli parlimen menjalani proses untuk di pilih oleh rakyat.Mereka terpaksa bekerja keras di dalam pertubuhan mereka sebelum di pilih menjadi calon.Itu pun baru calon,belum lagi di pilih untuk bertanding.Bila sudah di pilih untuk bertanding,terpaksa berkempen ke sana ke mari menyebarkan manifesto/halatuju sekiranya mereka di pilih oleh rakyat.Ketika berkempen,merka pula terpaksa mengharungi kerenah pelbagai pihak samada rakyat yang akan mengundi mahupun pihak pertubuhan yang akan berlawan dalam pengundian tersebut.Setelah berjaya mendapat mandat dan kepercayaan rakyat untuk menjadi wakil rakyat/ahli parlimen,mereka terpaksa membuat kerja selaras dengan manifesto yang telah di janjikan pada awalnya.Ternyata,hanya wakil rakyat/MP yang tulen sahaja akan berjaya mengemudi kapalnya.Kita,sebagai rakyat yang memilih mereka,selepas sahaja proses pengundian berakhir,tidak mampu membuat perubahan melainkan suara suara/cadangan cadangan yang di lontarkan kepada wakil rakyat/MP,itu pun kalau di endahkan oleh mereka.Hanya wakil rakyat/MP yang betul betul peka pada tanggungjawab mereka sahaja yang akan mengambil hirau aduan rakyat.Kerana golongan wakil rakyat/MP sebegini adalah mereka mereka yang amanah dengan tanggungjawab mereka.Kita tidak mahu wakil rakyat/MP yang kita pilih,sudahlah tidak menunaikan tanggungjawab mereka,lebih teruk mereka pula berubah haluan lalu melompat ke pertubuhan yang menjadi lawannya sebelum ini.

Begitu juga dalam perkhawinan.

Apa pun sifat peribadi atau latar belakang calon suami,sedikit sebanyak ia memainkan peranan penting dalam masa hadapan sesebuah perkhawinan.

Kata orang tua-tua,bagaimana cetak begitulah kuihnya.
Bagaimana cetak,begitulah hasilnya.

Dengan kata lain,sekiranya didikan agama seseorang bakal suami itu baik,InsyaAllah,baiklah kemudiannya.Tapi harus di ingat,iman itu sifatnya Yazid Wayankus (bertambah dan berkurang).

Oleh sebab itulah,lelaki yang melalui tarbiah (didikan) dari cetakan asli agama mampu bertahan dalam ujian alam perkhawinan.Harus di ingat,selepas alam perkhawinan,sebagai suami dia juga masih mempunyai tanggungjawab terhadap masyarakat.Kerana tugas manusia dihantar ke bumi adalah sebagai khalifah (pentadbir).

Macam mana nak cari calon suami yang melalui tarbiah (didikan) dari cetakan asli agama?

Jawapannya…

Bagaimana kita mahu memastikan seekor ikan itu berasal dari sungai Pahang kalau kita sendiri tidak memancingnya/menjalanya sendiri di sana.

Begitu juga,bagaimana kita hendak memastikan bakal suami kita itu melalui tarbiah yang sempurna,sekiranya calon isteri itu tidak melalui proses tarbiah yang sama.

Begitu juga kisahnya dalam proses pemilihan wakil rakyat/MP.Bagaimana mungkin kita tahu calon yang bertanding melalui tarbiah yang sempurna,sekiranya kita sendiri tidak melalui tarbiah dari sumber yang sama.

Sekiranya proses ini tidak di lalui,maka kita hanya mampu menilai calon kita itu sekadar yang termampu.Kata orang tua tua lagi,lelaki ini kita akan tahu perangai sebenarnya selepas dia berkhawin.Begitulah juga sebaiknya.

Kan ilmu perkhawinan itu adalah salah satu cabang ilmu yang perlu di tuntut tanpa perlu ada majlis konvo.Ujian sentiasa mendatang tanpa ada jadual.Raihlah ilmunya dalam tarbiah (pendidikan) yang berterusan.
Sawah perlukan batas,
kalau tidak air tidak dapat diempang.
Cinta juga perlu pembatas...

Dan perlu diingat,sepertimana sawah itu perlu diairi,tanah perlu dibajak,CINTA juga perlu digilap bagi memastikan perasaan itu sentiasa subur.Dan,sepertimana sawah perlukan batas,CINTA juga perlu dibatasi agar CINTA sesama manusia tidak melebihi keperluan kita menCINTAi Pencipta kita.
CINTA
kepada ALLAH.
Apa maksudnya?
Moga CINTA yang disemai membuahkan hasil yang baik agar kita dapat menuainya di SYURGA kelak.

Wak,
Senawang,Seremban,
29 Syawal 1431.

No comments: