Tuesday, May 25, 2010

:: kOMpilAsi ::

Bismillahirrahmanirrahim.

Di bawah adalah perkongsian beberapa kisah yang berlaku dalam sejarah Islam yang di ambil dari beberapa kuliah Ustaz Hj Hambali di beberapa kuliah maghrib beliau.Moga mendapat manafaat dan dapat kita mengambil iktibar.

Hadith 1 (di bacakan di Surau Ibn Khaldun,Lavender Heights-21 May 2010)

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya :
"Sesiapa yang mencari rezeki halal di dunia untuk membanyakkan harta semata-mata, untuk berbangga-bangga dan untuk menunjuk-nunjuk (riya`), dia akan menemui Allah di hari Kiamat dalam keadaan Dia murka kepadanya."

Harta dunia bukan untuk di agung agungkan dan di besar besarkan...

Kisah Al-Hajjaj Bin Yusuf as Saqofi (di kisahkan di Surau Al Amin,Taman Cempaka 2-18 May 2010)

Al Hajjaj bin Yusuf as Saqofi adalah seorang gabenor yang terkenal dengan suka menumpahkan darah manusia.Seseorang yang di hadapkan kehadapannya dengan sebab kesalahan tertentu akan terus di pancung mati tanpa di siasat terlebih dahulu.
 
Namun dengan sifatnya yang sebegitu zalim pun Khalifah Umar bin Abdul Aziz pernah bermimpi bahawa Al Hajjaj bin Yusuf as Saqofi masuk syurga.Dan setelah di selidik,antara sumbangan besar Al Hajjaj bin Yusuf as Saqofi adalah memberi arahan supaya tulisan di dalam Al Quran di beri baris supaya mudah di baca.Dan sehinggalah ke hari ini,Al Quran yang ada di hadapan kita di lengkapi dengan baris baris dan memudahkan untuk kita membacanya.Lantas bermula dari saat itu,Khalifah Umar bin Abdul Aziz berkata,Aku tidak akan bersangka buruk lagi terhadap sesama manusia.

Al Quran...Mukjizat sepanjang zaman.

Kesabaran Ummu Salamah (di kisahkan di Surau Taman Seri Pagi-24 May 2010)

Abu Salamah, isterinya (Ummu Salamah), dan anaknya (Salamah) telah bersama-sama dengan Rasulullah SAW melakukan hijrah ke Madinah.Di tengah perjalanan,mereka telah dihadang oleh kaum Bani Makhzum (kaum Ummu Salamah). Keluarga Abu Salamah (Bani Asad) ikut campur tangan dan mereka menolak menyerahkan Salamah, bahkan si anak dirampas dan dijauhkan dari ibunya. Sedangkan Bani Makhzum menahan Ummu Salamah dari terus berhijrah ke Madinah. Adapun Abu Salamah dibiarkan ke Madinah dengan hati penuh kesedihan karena harus berpisah dengan isteri dan anaknya.Keadaan demikian berjalan kurang lebih setahun lamanya.

Ummu Salamah terus-menerus menangis karena kecewa atas perbuatan kaumnya, sehingga akhirnya ada seorang laki-laki dari kaumnya membawa Ummu Salamah menyusul suaminya di Madinah. Adapun Bani Asad menyerahkan kembali Salamah kepada Ummu Salamah. Akan tetapi, banyak rintangan yang harus dia hadapi, dan berkat keimanan dan keinginan yang kuat,dia mampu mengatasi semua itu dan tiba di Madinah.

Tidak lama selepas bertemu kembali dengan suami dan anaknya yang tersayang,Abu Salamah telah meninggal dunia.Belumpun dapat melepaskan rindu terhadap suaminya,Allah SWT telah mentakdirkan Ummu Salamah terpaksa berpisah dengan Abu Salamah di dunia selamanya.Sungguh berat ujian yang di tempuh oleh Ummu Salamah.Ketika saat selepas Abu Salamah meninggal dunia,Rasulullah SAW telah berpesan kepada Ummu Salamah dengan sabdanya, "Barang siapa yang ditimpa suatu musibah, maka ucapkanlah sebagaimana yang telah dperintahkan oleh Allah, -'Innalillahi wainnailaihirojiuun' (Sesungguhnya kita milik Allah, dan kepada-Nyalah kita akan dikembalikan).

Seterusnya Rasulullah SAW mengajar satu doa kepada Ummu Salamah yang maksudnya,"Ya Allah, kurniakanlah bagiku dalam musibahku dan berilah aku ganti yang lebih baik daripadanya."

Ummu Salamah patuh dengan sabdaan Rasulullah SAW dan terus beramal dengan doa yang telah di ajar oleh Baginda dengan penuh yakin Allah akan membantunya.Dan ternyata,ganti Abu Salamah sebagai suami Ummu Salamah adalah Rasulullah SAW sendiri.Rasulullah SAW telah menjadikan Ummu Salamah sebagai isteri Baginda dan menjadikan Ummu Salamah sebagai ahlul bait.

Kisah Istana di Syurga (di bacakan di Surau Ibn Khaldun,Lavender Heights-21 May 2010)

Suatu ketika dahulu,ada seorang lelaki hendak menjual sebuah istana yang di buat dari pasir dengan harga 200 dirham.Antara ramai ramai yang melihat istana pasir yang hendak di jual itu,Siti Zubaidah adalah salah seorang darinya.Kebetulan Siti Zubaidah lalu berdekatan dengan tempat lelaki itu duduk berjual.Siti Zubaidah mengarahkan pemandu kereta kudanya memberhentikan kereta kudanya dekat dengan lelaki tersebut.Lalu Siti Zubaidah telah membeli istana pasir tersebut dengan harga 200 dirham.

Apabila Siti Zubaidah pulang ke istana,suami siti Zubaidah iaitu Khalifah Harun ar Rashid telah pun mengetahui tentang kisah isterinya itu lalu mentertawakan tindakan isterinya itu.Apabila malam tiba,Khalifah Harun ar Rasyid telah bermimpi bahawa baginda telah melihat sebuah istana yang amat besar di dalam syurga.Baginda datang menghampiri istana berkenaan dan cuba untuk masuk ke dalam istana berkenaan.Niat baginda itu tidak kesampaian kerana di halang oleh penjaga istana berkenaan.Penjaga istana di syurga itu mengatakan kepada baginda bahawa istana tersebut dimiliki oleh Siti Zubaidah isteri baginda.

Rupa rupanya yang menjual istana pasir kepada Siti Zubaidah,permaisuri Khalifah Harun ar Rasyid adalah Bahlul al-Majnun seorang wali Allah.Duit 200 dirham dari hasil jualan istana pasir tadi, Bahlul al-Majnun telah sedekahkan kepada fakir miskin yang memerlukan.Mengetahui tentang itu,kemudiannya Khalifah Harun ar Rasyid pergi menjumpai Bahlul al-Majnun untuk membeli istana yang sama.Tatkala menyuarakan hasrat baginda,Bahlul al-Majnun mengatakan,"Sesuatu yang sudah nampak kini sudah tiada nilainya" dan hampalah Khalifah Harun ar Rasyid untuk memiliki istana di dalam syurga seperti yang baginda nampak di dalam mimpinya.
Dunia adalah hiasan semata mata..
Akhirat sanalah yang kekal abadi...

(.....Posting khas sempena setahun jagung kelahiran blog ku ini)

2 comments:

Fairulazmi said...

Assalamualaikum wrmbth,
Terima kasih kerana berkongsi maklumat berguna ini.

Doa yang berbunyi

mengajar satu doa kepada Ummu Salamah yang maksudnya,"Ya Allah, kurniakanlah bagiku dalam musibahku dan berilah aku ganti yang lebih baik daripadanya."

Ada tak dalam bahasa arab ? :) Terima kasih ya

WAK said...

Fairulazmi : waalaikumsalam.

Terima kasih kembali.
doanya berbunyi begini :

اللّـَهـُـمّ َأ ْجـُرْنـِى فـِى مـُصـِيـْبـَتـِى وَأ َخـْلـِفْ لـِى خـَيـْرًا مِّنـْهـَــا

semoga mendapat manafaat.