Monday, May 10, 2010

:: Cinta di langit Gaza ::

Dalam sejarah hidup saya,belum pernah lagi rasanya saya menghadiri sebuah majlis yang di namakan mengupas isi buku.Dalam hati saya terlintas satu persoalan,apakah agaknya pengisian majlis yang dinamakan 'Mengupas isi buku/bedah buku' itu.

Majlis Bedah Buku dari penulis Sebenar 'Cinta di langit Gaza'

Untuk maksud itu,selesai sahaja tugasan saya semalam (5 May 2010),tepat jam 8 malam saya terus ke Surau Apartment Seroja,Taman Tasik Jaya untuk pergi ke majlis yang saya dapat maklumatnya dari rakan blogger. (kredit untuk waghih@blogspot.com)

Saya tiba di tempat majlis ketika itu Ustaz Riduan Mohamad Nor telah berada di hadapan jemaah dan telah mula mengupas buku yang berjudul,Cinta di langit GAZA.

Buku tersebut merupakan buku yang di tulis sekitar pengalaman dan kisah benar yang dilalui oleh Ustaz Riduan Mohamad Nor selaku penulis buku berkenaan.

Sebelum itu baca dahulu sinopsis buku :

"Cinta,sebuah perkataan yang memaknai kehidupan manusia.Ianya klise yang sentiasa diulang dan diperdagang.Cinta akan membawa pemiliknya berusaha dan berkorban untuk mencapai citra dan nuansa yang dihajatinya. Buku ini diletakkan tajuk ‘ Cinta dilangit Gaza ‘, bertemakan misi membantu manusia yang dihempap derita. Melepasi garisan Gaza yang terbakar dan musnah adalah kemuncak kepada perjalanan hidup saya.Kehadiran di bumi Isra’ itu sangat meruntum jiwa dan meninggalkan kesan yang sangat mendalam. Secara jujur rasa cinta pada bumi rebutan itu telah menyelinap urat darah dan dalam denyut nadi saya, cinta menyebabkan kita merasa rindu. Merindui sebuah kebebasan kepada Al Quds, kiblat pertama umat islam, juga kerinduan hidup dibawah Syariat Islam.

Saya jatuh cinta dengan kebaikan penghuni Gaza yang santun dan berpegang dengan agama, terutama akhlak para pejuang yang bergabung dalam HAMAS. Terbit daripada perasaan cinta yang halus ini saya meninta sketsa pengalaman yang paling berharga, untuk berbahagi dengan anda semua.

Buku ini juga wahana untuk berkongsi pengalaman dengan niat merangsang insan lain untuk turut meletakkan telapak kaki di atas jalan kebaktian, menerusi kerja-kerja amal adalah niat utama untuk saya meninta pengalaman ini. Saya telah diberikan kesempatan oleh Allah yang Maha Perkasa untuk melangkahi beberapa benua untuk menyantuni umat islam yang disengat kesusahan dan kejerihan.

Misi kemanusiaan dengan kepayahan yang berbeza, perang di Palestin, gempa bumi di wilayah perbukitan Pakistan dan Kashmir, kemelaratan dan pengasingan di Cambodia, Tsunami di Acheh dan Jawa Barat, di keronyok gempa di Jogjakarta, menyantuni pelarian di Lubnan, berkongsi sedikit kemewahan dengan umat Islam Bangladesh melalui program korban. Allah yang saya cintai sentiasa membuka ruang untuk saya dan teman-teman berbuat kebaikan .Kasih sayang Allah yang melimpah juga telah membawa saya kesebahagian besar dunia ini, melihat dunia yang sangat rencam dan pelbagai." – Ustaz Riduan Mohamad Nor.

Kata Ustaz Riduan Mohamad Nor,

Sejarah kekejaman puak Yahudi dan rejim Zionis bukan berlaku di era sekarang ini sahaja,bahkan sejak lama dahulu lagi.Sejarahnya agak panjang.

Antara contoh kezaliman puak Yahudi terhadap Islam adalah kisah Zainab binti Al-Harith yang meracun Nabi Muhammad SAW.

Tragedi Nabi di racun berlaku selepas tentera Islam menang dalam perang Khaibar.Walaupun kalah dalam perang tersebut,ramai dari pihak Yahudi masih menyimpan dendam terhadap tentera Islam dan salah seorangnya adalah Zainab binti Al-Harith.

Zainab binti Al-Harith telah menghadiahkan kepada Nabi SAW kambing bakar yang telah di beri racun.
Nabi menerima hadiah Zainab binti Al Harith itu dan ketika mengunyahnya dengan perlahan lahan namun kemudian memuntahkan daging paha kambing itu sambil berkata,”Sesungguhnya tulang (paha kambing) ini memberi tahu kepadaku bahwa dia diberi racun.”

Walaupun RasuluLlah SAW tidak makan daging berkenaan,namun bisa racun itu meresap sedikit ke dalam tubuh Nabi hingga memberi kesan sehingga ketika Hajjatul Wada’.

Begitulah,sejak dari dahulu lagi dendam kesumat mereka terhadap ummat Islam memang di tunjuk tanpa ada selindung.

Dalam rancak ustaz mengulas isi buku,ustaz sempat bertanya pada hadirin,mengapa yahudi memilih Palestin sebagai tapak aktiviti mereka.

Nak tahu jawapannya???

Tentu dalam buku yang harganya Cuma RM20 ini ada jawapannya.Apa tunggu lagi….
Cinta di langit Gaza-Kenangan dari majlis bedah buku.
(ops!!! Jazakumullah Ustaz sebab sudi meninggalkan kata kata 'TERUSKAN JIHAD' di buku ini)

Namun sebagai tambahan,kenyataan dan pengkisahan semula Ustaz Riduan Mohamad Nor ketika menceritakan balik kisah rakyat Palestin yang di seksa oleh rejim zionis amat menyentuh hati nurani saya.

Namun dalam banyak banyak mangsa yang menderita akibat serangan pihak zionis,bagi diri Ustaz Riduan Mohamad Nor,kanak kanaklah mangsa yang amat memilukan keadaan mereka.Bagaimana di ceritakan apabila bom phosphorus (bom yang terlarang di gunakan) di gugurkan ke bumi Gaza dan mengenai mangsa,mangsanya akan menderita di bakar api kerana phosporus tadi akan bertindak balas dengan oksigen lalu terbakar.Orang ramai yang melihat mangsa yang terkena hujanan phosporus tadi akan memdamkan api pada badan mangsa dengan pasir.Sekiranya api pada badan mangsa di padamkan dengan air,nescaya luruhlah daging mereka dari tulang.
Ina lillah wa ina ilayhi raji'oon ....Mangsa bom phosphorus
(dari ikhsan rakan blogger)

Sebab kesan bom phosporus ini sangat merbahayalah,maka dengan sebab itu Pihak Keselamatan PBB mengharamkan penggunaanya.Namun,bangsa Yahudi puak zionis yang merupakan puak dan bangsa yang keras kepala mana mungkin tunduk dengan larangan mana mana pihak sekalipun.

Cerita ustaz lagi,

Tidak cukup dengan itu,ambulans yang menghantar mangsa ke hospital juga menjadi sasaran bedilan senjata pihak Yahudi.(.........Kejam sungguh mereka ini.)

Namun kata ustaz lagi,

Kekuasaan Allah mengatasi segala kuasa yang ada pada makhluknya.Ada 1 peristiwa di mana puak zionis ini ingin melancarkan 'carpet bombing' (taktik perang di mana bom di jatuhkan secara berterusan) di bumi Gaza tetapi pesawat pejuang mereka tidak dapat terbang rapat ke ruang udara Gaza.Ada sumber yang menyatakan apabila pesawat pejuang tentera Zionis ingin menghampiri ke ruang angkasa Gaza,tetapi mereka melihat ada satu lembaga putih yang sangat tinggi berada di ruang udara.Apakah makhluk ini? Wallahua`alam.

Dan,

Ketika Ustaz melawat mangsa serangan di hospital di Gaza,kelihatan begitu ramai magsa yang terlantar di wad wad yang kebanyakkannya dengan sumber ubatan dan peralatan hospital yang cukup dhaif.Namun yang peliknya dalam keadaan yang kritikal itu,tidak pula kelihatan keadaan seperti huru hara.Semuanya dalam keadaan tenang walaupun sedang menderita kesakitan.

Dan kisah di bawah boleh di ambil sebagai pengajaran kepada kita.

Kisah 1.

Ustaz ada melihat,seorang mangsa serangan terkumat kamit membaca hafazan ayat ayat Al Quran ketika mana anggota badannya di bedah oleh doktor.Bagi mereka ayat ayat Al Quran inilah menjadi pengganti kepada ubat bius yang memang sukar untuk di perolehi ketika ini.Lihat lah betapa hati dan badan mereka yakin dan beriman dengan ayat ayat Allah.

Kisah 2.

Seorang kanak kanak yang masih kecil (sekitar 7 tahun) di tegur dan di sapa oleh rombongan ustaz berkeadaan yang amat menderita kerana tangannya yang sebelah telah putus.Namun bila di tanya oleh salah seorang rombongan tentang penderitaannya maka kanak kanak tadi menjawab,'tanganku kini sudah berada di Syurga,hanya badan ku sahaja yang masih di bumi.' (SubhanaLlah)

Kisah 3.

Seorang kanak kanak yang lain ketika di temuramah oleh seorang wartawan tentang bagaimana perasaan mereka ketika itu dengan keadaan mereka yang terlantar sakit dan ibu bapa juga tiada di sisi.Jawab kanak kanak itu, Hasbunallah wa Ni’mal Wakiil-"Cukuplah Allah bagi kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung."

Lihatlah dari 3 kisah di atas dan banyak lagi kisah yang boleh di kutip dan di ambil iktibar.Betapa mereka penduduk Palestin terutamanya di bandar Gaza begitu sabar hati mereka terhadap ketentuan Illahi dan kecekalan hati mereka serta tahap tawakkal yang tinggi yang tertanam di jiwa mereka patut menjadi iktibar kepada kita.Lihatlah kalau kanak kanak seusia itupun sudah mampu mengucapkan kata kata sebegitu,agaknya apakah sebenarnya semangat yang tertanam di jiwa jiwa pejuang Palestin itu.Wallahua`alam.

Itu cerita di Gaza,Palestin.Cerita yang kerap kali kita dengar dan kita yakin akan kebenarannya walaupun kita tidak pernah sampai ke sana.Manusia yang seagama dengan kita di bantai oleh Yahudi LaknatuLlah tanpa belas kasihan.Yang dibantai/di seksa/di bunuh bukan sahaja para pejuang,bahkan kanak kanak,wanita dan orang orang tua.Bayangkan bumi Gaza yang berkepadatan manusia 25,000/km persegi ini kalau di bom oleh pihak zionis.Berapakah angka yang akan menjadi maksa/terbunuh? Adakah kita masih hendak memeluk tubuh memandang dingin akan tragedi ini???

Kata ustaz,walau kita tidak mampu membantu dari segi jiwa mahupun wang ringgit atau sumbangan material,kita sebagai ummat Islam boleh lagi membantu mereka kerana mereka adalah saudara seIslam kita.Pesan ustaz,

Sebagai saudara Islam,

1) Doakanlah pejuang pejuang Islam di Palestin dengan Qunut Nazilah.Kerana salah satu sebab Qunut Nazilah di bacakan apabila darah ummat Islam di tumpahkan.
2) Boikot barangan Yahudi dan sekutunya.

Apa tunggu lagi,gulung lengan baju dan kaki seluar.Bukan untuk ambil parang panjang dan keris 7 lok,tapi ambillah wudu’ dan panjatkan doa.Sesungguhnya doa itu senjata ummat Islam.

Jom! Selamatkan Gaza! Selamatkan Tanah Suci kita! Selamatkan kiblat pertama ummat Islam!
Jom Boikot!!!!

No comments: