Thursday, May 13, 2010

:: Pengajaran Dalam Kisah ::

Ringkasan dari catatan kuliah bulanan Ustaz Hj Hambali di Surau Lavender Height (23 April 2010)
Keindahan alam keindahan Islam,
Kemanisan iman nikmat yang disyukurkan,
Persada kecintaan taqwa jadi hiasan,
Biarpun kehinaan di mata insan....

4 Golongan manusia di dunia.

Ulama membahagikan manusia kepada empat golongan berdasar keadaan dan sikap mereka dalam hal yang berkaitan dengan ilmu dan harta :

Golongan pertama : Golongan manusia yang dikurniakan Allah Taala ilmu dan harta.
Sekiranya mereka takutkan Allah dan sedar harta itu hak Allah, lalu sebahagiannya dibelanjakan di jalan Allah. Inilah golongan manusia pilihan.
Golongan kedua : Golongan manusia yang dikurniakan Allah Taala ilmu tanpa harta.
Sekiranya golongan ini berniat akan berbelanja di jalan Allah jika dikurniakan harta kelak,maka golongan ini akan mendapat ganjaran seperti golongan pertama tadi.
Golongan ketiga : Golongan manusia yang dikurniakan Allah Taala harta tanpa ilmu.
Sekiranya golongan ini bakhil,berlaku curang dan tidak bertakwa kepada Allah SWT,inilah sejahat-jahat manusia
Golongan keempat : Golongan manusia yang tidak dikurniakan Allah harta dan ilmu.
Namun sekiranya golongan ini berniat hendak berbelanja untuk tujuan keduniaan apabila dikurniakan harta,maka mereka berdosa sama kedudukan mereka seperti golongan ketiga.
HARTA bukan segala galanya dalam hidup.

Kisah Luahan Hati.

Seringkali sekiranya berlaku perselisihan dalam rumahtangga,bilamana keadaan menjadi kritikal,ada pasangan yang mengambil inisiatif untuk bertemu kaunselor.Dalam salah satu sessi perbincangan antara kaunselor,si suami mungkin mampu menyenaraikan 1000 keburukan isteri yang menyebabkan mengapa rumahtangga mereka nampak retak.Si isteri pula juga mampu menyenaraikan 1000 keburukan suami atas sebab yang sama.
"......Jangan biarkan perselisihan faham membawa pergaduhan."

Tapi nasihat ustaz,sekiranya berlaku perselisihan antara suami dan isteri,rujuklah kisah di bawah ini :

Seorang telah datang untuk menemui Saidina Umar r.a kerana hendak mengadu tentang tingkah-laku isterinya, lalu dia berdiri di hadapan pintu rumah beliau, menunggunya keluar. Ketika itu dia mendengar isteri Umar sedang meleter bercakap panjang. Tetapi tidak terdengar pula suara Saidina Umar membalas. Lalu lelaki tadi beredar.

Ketika dia berpaling hendak pergi, tiba-tiba Saidina Umar memanggilnya dan bertanya, "Apa hajat kamu datang ke mari?"

Lelaki tadi menjawab,"Aku datang hendak mengadu hal isteri aku, tapi aku lihat isterimu pun berkelakuan demikian terhadapmu."

Saidina Umar tersenyum lalu berkata, "Tidak patut kalau aku tidak sabar dengan kerenahnya. Bukankah dia telah memasak makanan untukku, membasuh pakaianku, bersabung nyawa melahirkan zuriat untukku, menjaga anak-anakku dan dia tempat aku mendapat hajatku.Sabarlah, sesungguhnya keadaannya itu tidak lama (nanti akan baik sendiri)."

Kisah 'Kecik Hati'

Ustaz mengisahkan,

Ada kisah di mana Imam solat berjemaah di suatu tempat berkecil hati apabila tidak ramai jemaah yang ikut berzikir bersamanya setelah selesai bersolat fardhu.Sedangkan di awal solat,jemaah yang menyertai solat berjemaah begitu ramai.Tetapi dalam banyak keadaan,tidak ramai Imam yang berkecil hati dengan ramai lagi sebenarnya orang di luar sana masih lagi tidak datang solat berjemaah bersama sama di masjid/surau.
Tasbih dan zikir tidak dapat di pisahkan. (hanya gambar hiasan)

Sessi soal jawab :

Saya ambil kesempatan dalam sessi soal jawab untuk bertanyakan 1 soalan kepada ustaz Hj Hambali :

"Sekiranya kita mengajak kawan kita ke arah jalan yang di redhai Allah SWT,tetapi atas kelemahan diri kita,kawan kita tidak juga berubah sehingga kini.

Soalannya :
Sampai tahap manakah yang dikatakan tanggungjawab saya menyeru (dakwah) kepada kawan saya tadi di katakana sudah terlepas? "

Jawapan dan penerangan ustaz :

"Sesungguhnya Nabi Muhammad SAW adalah sebaik baik penciptaanNya.Lahirnya Nabi Muhammad SAW ke dunia membawa cahaya kepada kehidupan masyarakat,bukan pada masyarakat zaman itu sahaja bahkan hingga ke hari akhirat.

Dan dalam bab berdakwah,Nabi Muhammad SAW bukan hanya berdakwah semata mata dengan kata kata.Bahkan Nabi Muhammad SAW dalam berdakwah,mempamirkan akhlak yang cukup baik dan cukup mulia.Selain dari itu,amalan amalan dalam kehidupan seharian Baginda juga menggambarkan dan membuktikan Nabi Muhammad SAW mengajak dan mengamalkan apa yang Baginda sebut dan sampaikan kepada ummatnya.

Selain itu,terang ustaz Hambali,dakwah yang boleh memberi kesan dan hikmah kepada orang yang kita dakwah,juga lahir dari amalan seperti bangun tahajjud secara istiqamah.

Kata ustaz lagi,

Baginda RasuluLlah SAW berulang kali berjumpa dengan Abu Jahal atas maksud dakwah walaupun Abu Jahal masih lagi degil dan masih lagi kekal dengan pendiriannya.

Walaupun begitu,

Kata ustaz lagi,tidak akan rugi kalau kita berjumpa dengan orang yang kita dakwah,tetapi orang yang kita dakwah itu tidak mahu berubah.Sesungguhnya Hidayah (cahaya) untuk seseorang itu berubah/taat perintah Allah dan beramal dengan sesuatu amalan adalah datang dari Allah SWT.
dalam menuntut ilmu di institusi pendidikan juga,bukan semua pelajar berjaya di didik sampai ke tahap cemerlang.semua memerlukan pengorbanan untuk berjaya.

Dan pesan ustaz lagi,

Sekiranya orang yang kita dakwah(ajak kepada cara dan jalan hidup yang lebih baik mengikut ajaran agama Islam) itu berubah,hendaklah kita banyakkan beristighfar takut takut nanti apa yang kita telah sampaikan,tidak mampu kita amalkan di masa hadapan."
semua pihak perlu memainkan peranan untuk berjaya....

(Moga dapat menafaat dari perkongsian yang serba sederhana ini.Sebahagian nota di atas ada yang di edit olehku....)

No comments: