Thursday, September 5, 2013

Oh Ibu!

Bismillah hirrahman nirrahim.

Segala puji bagi Allah swt yg mengidupkan saya dalam Iman dan Islam.

Allah,lamanya tidak mengupdate blog.
Alhamdulillah,hari ini Allah memberi saya kesempatan dan kekuatan.

Oh Ibu!

Entah mengapa enam-tujuh menjak ini saya terlalu rindu dengan  arwah emak saya,Allahyarhamah Hjh Misemah binti Hj Sakir (Al Fatihah buat beliau.).Mungkin sahaja baru lepas Aidil Fitri,saya bersangka begitu.

Kadangkala saya cukup cemburu bila ada kawan-kawan yang sebaya dengan saya mengupdate status Fbnya dengan kata-kata begini,"Alhamdulillah baru sampai kat kg.Sedapnya mak masak lauk kg hr ni." Bagi sesetengah orang,ia mungkin hanya satu update biasa,tapi tidak bagi saya.

Arwah nenek saya meninggal 2,3 tahun lepas.Ketika itu umur abah sudah pun menjangkau 65 tahun.Bayangkan sahajalah betapa cemburunya saya melihat situasi itu.Abah yang sudah pun menjangkau umur 65 tahun,tapi masih ada emak di sisi.Tidak seperti saya,umur 24 tahun,arwah emak pergi meninggalkan kami buat selama-lamanya.

Ya,emak adalah orang yang melahirkan kita.Kasih sayangnya tidak berbelah bagi terhadap anak-anak.Bayangkan betapa berertinya emak pada kita semua kalau anda sekarang pun masih mengharap pada emak.Sakit sikit telefon emak di kampung.Pergi Bandung teringatkan emak di kampung,lalu kita belikan ole-ole.Sampai sakit terpijak kaca pun menjerit,"Aduh mak sakitnya."

Sesungguhnya kebersandaran kita kepada susuk tubuh bernama emak adalah amat kuat tautannya.

Tiba-tiba sahaja,Allah gerakkan hati saya untuk menulis ini.

Emak yang melahirkan kita,yang melimpahkan kasih sayang kepada kita.Dikala kita susah hati emaklah penenang jiwa.Di masa kita kebuntuan emaklah yang menjadi penyumbang idea.Di masa kita meluahkan masalah,emaklah pendengar setia.Sebab itulah erti kewujudan emak bagi kita dan saya adalah amat besar maknanya.

Tapi terkadang kita terlepas pandang kepada 1 perkara.

Allah yang menciptakan kita.Allah melimpahkan Rahmat dan Kasih Sayang kepada kita hambaNya.Allah Maha Mengetahui apa yang ada di dalam hati dan lubuk sanubari kita.Allah Maha Mendengar.Allah Maha Pemberi.

Bahawa sesungguhnya jikalau kebersandaran kita kepada susuk tubuh bernama emak adalah amat kuat tautannya maka jika kita mengetahui hakikat sebenarnya,keperluan kebersandaran/pengharapan kita kepada Allah SWT sebenarnya perlu lebih lagi tinggi berbanding segalanya.

Ya Allah ampunilah aku.Bantulah aku dalam hidup ku di dunia menuju ke alam akhirat milikMu.

Wak,
TDI.

No comments: