Wednesday, September 11, 2013

Erti hidup pada memberi (Siri 3)

Bismillah hirrahman nirrahim.

Luar Biasa-Kaya Amal.

Saya suka dengar pengisian dari Ustaz Pahrol Md Juoi di Radio Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM).Antara yang terkesan di dalam hati adalah,Ustaz menerangkan begini, “Dunia diciptakan untuk manusia dan manusia diciptakan untuk akhirat.”

Lalu seperti yang saya dididik dari kecil lagi,sebagai seorang Islam kita kena membuat apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah SWT seperti yang diajar oleh Rasulullah SAW.

Seperkara lagi,dalam kehidupan seharian,kita tidak boleh lari dari bercampur gaul dengan masyarakat sekeliling.Oleh itu,selain tuntutan agar beramal untuk diri sendiri,kita juga ada tanggungjawab untuk mengajak orang agar turut membuat apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang.

Inilah yang saya rasa bab yang agak berat bila menyentuh mengajak orang lain membuat perkara yang dituntut untuk dibuat dan meninggalkan perkara yang dituntut untuk ditinggalkan.Ia sebuah tembok besar yang penuh dengan cabaran.

Impian itu memotivasikan diri.

Apa yang saya sedari,apabila saya mempunyai MENTOR,banyak ilmu yang saya pelajari.Samada ilmu berkaitan kehidupan dunia mahupun berkaitan dengan akhirat.

Antara tugas awal yang perlu saya lakukan dalam usaha melangkah dan meraih keKAYAan dan menuju hidup LUARBIASA adalah melaksanakan beberapa amalan seperti yang tercatat dalam MASTER CHECK LIST yang disediakan oleh MENTOR saya.

Antara amalan yang saya perlu istiqomah melakukannya adalah solat sunat dhuha setiap hari.Sambil itu,MENTOR saya pun menerangkan apakah fadhilat solat sunat dhuha.Antaranya akan melebarkan pintu rezeki kita.

Berdoalah dalam solat dhuha.

Mentor saya juga berkongsikan yang beliau pernah berjumpa dengan SUPER MILLIONAIRE,seorang melayu yang sangat suka membantu.Antara rahsia kejayaan SUPER MILLIONAIRE itu adalah istiqomah dalam melakukan solat sunat dhuha.

Di samping itu,MENTOR saya juga menekankan kepentingan berdoa.Berdoa agar kita bersih hati.Berdoa agar kita mendapat kekuatan untuk beramal.Berdoa agar apa sahaja yang kita buat mendapat keredhaanya.Berdoa agar BISNES yang kita buat dipermudahkan segala urusan.

Antara lain juga MENTOR saya melalui MASTER CHECK LIST itu,menekankan agar setiap dari kami dikehendaki menyenaraikan 30 perkara baik yang ingin kita perolehi.Lalu perkara yang kita senaraikan itu disebut 1 hari 1 perkara sebelum tidur.Bila cukup 1 bulan 30 perkara baik itu pun kita telah sebut kesemuanya selama 30 malam.Ia adalah sebagai MOTIVASI kepada diri dan sebenarnya MOTIVASI itu memberi kesan kepada MINDA BAWAH SEDAR kita.

Bukan itu sahaja,

Mentor saya juga mengajar agar kita mendoakan orang lain juga.Mendoakan agar orang lain berjaya dalam hidup.Mendoakan agar orang lain mendapat menafaat dari BISNES yang kita buat.Mendoakan orang lain mendapat kesihatan yang sebaiknya.

Pendek kata,selain dari beramal untuk diri sendiri,kita juga beramal agar orang lain mendapat menfaat dari amalan kita itu.Bukankah itu suatu yang LUARBIASA.

Akhir sekali,MENTOR saya selalu berpesan.Apa pun perkara yang kita buat,selalulah membuat pergantungan sepenuhnya kepada Allah SWT.Dengan erti kata lain mengharap sepenuhnya bantuan Allah SWT.Mengharap sepenuhnya agar keputusan yang kita perolehi mendapat keredhaan Allah SWT.Meletakkan sepenuh kepercayan bahawa,KAYA itu datangnya dari Allah SWT.Terbukanya pintu BISNES juga datang dari Allah SWT.Berkongsikan ilmu dengan orang lain itu juga kerana Allah SWT.

Lalu insyaAllah,akhirat yang kita kejar dan tuju,dunia akan mengikut kita dari belakang.KAYA AMAL yang kita praktikkan menjadi MAGNET dengan KAYA HARTA yang mendatang.

Bukankah secara tidak langsung kita juga sebenarnya sudah memecahkan tembok besar dalam usaha mendidik diri dan orang lain agar membuat apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang.Kata kuncinya AMAL dan DOA.

LUAR BIASA kan?
Dan untuk anda teman-teman semua,saya kongsikan e-Book PERCUMA agar semua mendapat menafaat dan faedah yang LUAR BIASA,InsyaALlah.

Bacalah : www.ebookniaga.com/sorryboss/zaitonothman

Jumpa lagi pada episod seterusnya...

Sorry Boss! Saya Terpaksa Berhenti Kerja!

Erti hidup pada memberi.

Wak,
TDI.

No comments: