Tuesday, September 10, 2013

Erti hidup pada memberi (Siri 2)

Bismillah hirrahman nirrahim.

Saya rasa semua orang sukakan perubahan yang positif.Lagi-lagi perubahan dari segi taraf pendidikan,taraf hidup termasuklah taraf ekonomi.Malah ada juga golongan yang mahu menjadi LUARBIASA.Di dalam bahasa Inggeris ia diistilahkan sebagai EXTRA ORDINARY.

 
Ordinary vs EXTRA ORDINARY.

Saya salah seorang darinya.

Jom saya kongsikan dengan anda bagaimana mahu mengubah perspektif hidup.

Luar Biasa-Kaya Harta.

Saya adalah orang yang biasa-biasa.Alhamdulillah,sudah 10 tahun berkhawin dan mempunyai 5 orang anak.

Seperti rakyat Malaysia biasa-biasa yang lain,saya membeli rumah dan kereta-2 keperluan asas yang utama dalam kehidupan secara bayaran ansuran dengan bank-dengan kata lain BERHUTANG.Untuk melangsaikan bayaran hutang kereta,saya memerlukan 9 tahun (108 bulan) komitmen.Untuk melangsaikan bayaran rumah,saya memerlukan 30 tahun (360 bulan) komitmen.Seriknya membayar jangan dikata.

Lalu saya berfikir begini.

Kalaulah aku jadi kaya,dengan runtunan jiwa dan nafsu,kebarangkalian untuk menukar kereta lama dengan kereta yang lebih baru adalah tinggi.BERHUTANG lagi.

Itu belum kehendak-kehendak kecil yang lain (walaupun besar sebenarnya).

Dalam fikiran saya lagi,walaupun kaya tetapi masih berhutang,di mana kebenaran yang diwar-warkan oleh sesetengah pihak bila kita kaya-kita bebas dari HUTANG.

Itu baru 1 faktor.Dan banyak lagi faktor yang saya fikirkan mengapa saya lebih selesa dengan keadaan sekarang tanpa mahu menjadi seorang yang KAYA seterusnya KAYA RAYA dan seterusnya JUTAWAN.

Dek kerana dilema ini sering menghantui,saya kongsikan dengan teman-teman yang lain.Soalan saya mudah kepada mereka,”Apa yang mereka citakan kalau mereka KAYA.”

Antara jawapan yang popular adalah,melangsaikan HUTANG keliling pinggang yang ada sekarang.Malah ada yang memberitahu saya HUTANG mereka yang ada sekarang ini pun bayaran bulanannya melebihi 60~70% dari jumlah gaji bersih mereka.

Dan pelbagai macam jawapan lagi,sekitar impian apabila menjadi KAYA.

Lalu saya tanyakan lebih lanjut lagi mengenai langkah mereka untuk menjadi KAYA RAYA sehinggakan bukan sahaja boleh melangsaikan HUTANG,malah menrealisasikan impian-impian yang lain.

Rata-rata menyatakan,tidak banyak yang boleh mereka lakukan.Lebih-lebih lagi dengan kekangan masa.Bayangkan sahaja waktu bekerja dari jam 8 pagi hingga 6 petang.Kerja lebih masa pula seperti rutin utama demi menampung keperluan hidup.Sabtu juga perlu datang ke tempat kerja.Selebih masa yang ada dipenuhi dengan melangsaikan urusan keluarga dan peribadi.Waktu rehat hanya sekadar ruang masa yang agak terhad.Akhirnya impian KAYA ditelan oleh kesibukan dan keletihan.

Ada juga yang ingin berniaga.Namun niat tersekat dirongga tekak dek kerana tidak tahu apa yang nak diniagakan,modal tiada dan stigma takut menanggung rugi.

Dari respon di atas,nampaknya orang lain juga mempunyai kehendak untuk KAYA tetapi kekangan membuatkan mereka `puashati` berada di tahap yang sekarang.Ia berterusan walaupun terkadang niat untuk KAYA itu sudah di tanam sejak 10 tahun dahulu.

Sedikit sebanyak saya terpengaruh dengan respon dan realiti semasa.Lalu delima terus menjadi delima.

Macam mana nak KAYA?
Untuk apa kita jadi KAYA?

Sehinggalah suatu hari saya membaca satu tulisan yang berbunyi begini,

“Islam tidak pernah melarang penganutnya untuk menjadi KAYA.
Tetapi kita diajar agar beriman dan meyakini bahawa harta KEKAYAAN itu tidak boleh dibawa mati.

Lalu untuk apa kita KAYA.Penat-penat kita usaha untuk menjadi KAYA,bila MATI,harta ditinggalkan di dunia.

Bukankah Islam juga mengajar,harta KEKAYAAN bila kita sedekahkan,pahalanya akan mengalir terus ke dalam akaun kita walaupun kita telah meninggal dunia.Lagi banyak KEKAYAAN itu disedekahkan lagi banyak pahala yang berterusan mengalir ke dalam buku akaun kita.”

Oh..Saya seperti tersedar dari khayalan.Membaca ayat di atas seperti memberi renjatan elektrik ke dalam diri saya.

Ya sekarang saya sudah tahu untuk apa kita KAYA.

Lalu apa yang perlu saya lakukan.

Tak susah,mentor saya yang baik hati telah memberi panduan yang cukup baik.Lalu saya kongsikan kepada anda.Dan ia PERCUMA.

Tips PERCUMA untuk jadi KAYA di : www.ebookniaga.com/sorryboss/zaitonothman

E-Book PERCUMA untuk anda.

Erti hidup pada memberi.

Nantikan Luar Biasa-Kaya Amal untuk entri seterusnya,InsyaAllah.

Wak,
TDI.

No comments: