Thursday, October 25, 2012

:: SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA ::

Bismillah hirrahman nirrahim.


Hari ini,25 Oktober 2012 adalah hari Wukuf di Arafah.Berjuta ummat manusia berkumpul di sana demi untuk melengkapkan rukun haji.Selain dari melengkapkan rukun haji,ketika ibadah Wukuf inilah antara masa di mana segala doa akan dimakbulkan.

Setelah berwukuf masih ada lagi beberapa rukun dan wajib haji yang perlu disempurnakan oleh para bakal haji dalam perjalanan untuk mendapatkan haji mabrur.

Haji adalah ibadah yang mempunyai sejarah yang mendalam maksudnya.Disebalik ibadah haji tersembunyi begitu banyak hikmah terutamanya hikmah disebalik pengorbanan Nabi Ibrahim,Siti Hajar dan anak mereka Nabi Ismail.Disebabkan pengorbanan mereka dan Allah teramat suka akan sifat murni mereka,Allah telah memfardhukan Ibadah Haji yang rukun serta wajib hajinya berkisar tentang pengorbanan keluarga Nabi Ibrahim.

Bermula dengan kisah susah payah Siti Hajar berulang-alik sebanyak 7 kali dari Bukit Safa ke Bukit Marwah yang kemudiannya ia dijadikan ibadah Saie yang merupakan rukun haji.Ya,suatu pengorbanan dari wanita mulia,lalu kerana Allah suka,seluruh ummat Islam sehingga ke akhir zaman yang mengerjakan haji,samada lelaki ataupun perempuan mesti melakukan Saie.

Begitu juga dengan tawaf di Kaabah di mana Kaabah itulah yang didirikan oleh Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail.Begitu juga dengan ibadah melontar Jamrah.

Apa pun bagi kita ummat akhir zaman,kita wajib mengkaji dan mengetahui disebalik perintah Allah yang kadangkala berlawanan dengan akal dan logik kita,jika kita patuhi dengan taat,pasti akan kita kecapi kemanisannya kelak.

Moga perkongsian dapat memberikan menfaat.

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA!

Wak,
TDI.

No comments: