Tuesday, October 23, 2012

:: Makan ibadah vs makan sia-sia ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Makanan adalah untuk dinikmati.
Keberkatannya juga kita harus titik beratkan.

Saya suka memasak walaupun secara realitinya tidaklah banyak mana pun jenis masakan yang saya boleh memasak dengan baik dari segi rasa mahupun rupanya.

Itu suatu kisah....

Namun ada 1 kisah yang lain pula.Perasan atau tidak,sesuatu masakan itu tidak kiralah apa pun rasa dan jenisnya,masa yang diperuntukkan untuk kita menjamah/memakannya adalah lebih sekejap berbanding dengan masa yang diperuntukkan untuk ia dimasak.

Contohnya masakan ini,

Nasi beryani selain rasanya yang sedap ia juga antara masakan yang mempunyai harga yang mahal.Bagi harga sepinggan nasi beryani berlauk ayam/daging ia boleh mencecah belasan ringgit.Mengapa ia boleh mencecah harga yang sedemikian? Mengikut tukang masak nasi beryani,selain dari bahan resepinya yang mahal,masa yang diperuntukkan untuk menghasilkan nasi beryani yang berkualiti pun memakan masa yang agak lama.

Bila selesai sahaja dimasak,rasanya tidak sampai beberapa minit sahaja,makanan itu sudah pun dihabiskan.Rasanya tukang masak pun belum hilang lagi penatnya menyediakan bahan masakan dan tugas memasak,nasi dipinggan sudah selesai licin.

Lalu,adakah berbaloi sebenarnya masa yang diperuntukkan untuk memasak sesuatu juadah jika dibandingkan dengan masa yang diperuntukkan untuk menikmati makanan tersebut.

Dan juga,adakah berbaloi sebenarnya duit yang kita bayar untuk sesuatu makanan yang mahal sedangkan keenakkan masakan itu hanya dapat dirasa sekelip mata sahaja.Rasa keenakkan makanan itu hilang sejurus sahaja makanan itu melepasi anak tekak kita.Mungkin ya,kekenyangan kesan dari makanan itu dapat dirasai kemudian.Namun selama mana?

Lalu,ini yang diajar oleh Ustaz saya suatu ketika dahulu:

"Setiap amalan anak adam samada ia menjadi ibadah ataupun menjadi sia-sia,ia begantung kepada cara perlaksanaannya,walaupun dalam pemakanan.

Makanan adalah keperluan dalam kehidupan.Makanan juga sumber tenaga.Tanda kita tidak cukup makan adalah kita tiada tenaga dalam badan.Lalu kita pun makan lagi untuk menambah tenaga.Proses ini berulang dan terus berulang.

Manusia perlu makan.Binatang besar juga perlu makan.Binatang kecil juga perlu makan.Mikro organisma juga perlu makan.Habis sahaja kita makan,makanan itu akan diproses oleh badan untuk dijadikan tenaga.Habis makanan habislah tenaga.

Tetapi,

Jika sebelum makan kita baca doa,ia menjadi amalan ibadah.Pahalanya akan berkekalan hingga ke hari Akhirat.

Jika sebelum makan kita mengharapkan keberkatan makanan itu agar bila kita dapat bertenaga untuk berkerja mencari rezeki halal,biar darinya kita dapat memberi makan minum anak kita,biar dari rezeki yang halal itu anak-anak kita serta generasi akan datang menjadi manusia yang membantu menaikkan agama Allah di muka bumi.Anak-anak ini juga InsyaALlah akan mendoakan akan kebaikan dan keampunan kepada kita walaupun kita sudah meninggal dunia.

Jika sebelum makan kita memohon kepada Allah agar makanan itu menjadi tenaga agar kita dapat bangun solat berjemaah di tempat azan di azankan dan kita dapat solat di awal waktu,maka perilaku makanan kita itu akan menjadi ibadah."

Sekarang,tinggal kita mahu mempraktikkan atau tidak sahaja.

Moga perkongsian dapat memberi menfaat.

Wak,
TDI.

No comments: