Friday, October 12, 2012

:: Agar kelihatan menarik... ::

Bismillah hirrahman nirrahim.
Bahagian kepala adalah antara anggota yang menjadi tumpuan ramai.

Ada kajian mengatakan yang setiap lelaki secara purata membelanjakan sebanyak 200 dolar setahun untuk membuatkan luaran kepalanya kelihatan menarik (termasuk kos memotong rambut dan kos pembelian set penjagaan rambut).

Bagaimana pula perbelanjaan purata bagi golongan perempuan?

Itu dari satu sudut kajian.

Sejumlah mana pula purata pembelanjaan samada dikalangan kaum lelaki mahupun perempuan untuk menjadikan dalaman kepala juga kelihatan ’menarik’.

Umum mengetahui dengan membaca bahan bacaan yang berfaedah kita dapat menambah ilmu dan pengetahuan kita.Umum juga mengetahui,semakin banyak kita membaca,semakin banyaklah maklumat yang kita dapat perolehi.Namun tentu ada yang bertanya,bila masakah hendak meluangkan masa untuk membaca memandangkan jadual dan aktiviti harian yang amat padat dan meletihkan.

Ini sedikit tips yang saya perolehi dari pembacaan dan pengalaman sendiri untuk dikongsikan berkenaan kaedah untuk menambah ilmu dengan cara membaca.

1. Membaca bukan perlu menghabiskan sehingga 1 bab atau beberapa bab,cukup sekadar semuka atau beberapa muka sahaja,bergantung kepada masa dan keadaan.
2. Letakkan beberapa buah buku ditempat mana yang senang dicapai ketika berada di dalam rumah.Mungkin ketika kita ingin duduk rehat atau sebagainya buku tersebut boleh menjadi peneman.
3. Jadikan kebiasaan membawa walaupun sebuah buku ketika berurusan di luar rumah (pasar,bank atau sebagainya.) Isikan waktu senggang menunggu giliran atau sebagainya dengan membaca buku berkenaan.

Selain dari membaca,mendengar juga salah satu cara yang boleh memberikan kita input dan informasi terbaru. Namun tentu sahaja ada yang bertanya,bila masakah hendak meluangkan masa untuk mendengar? Saya tiada radio di rumah.

Ini sedikit tips yang saya perolehi dari pembacaan dan pengalaman sendiri untuk dikongsikan berkenaan kaedah untuk menambah ilmu dengan cara mendengar.

1. Belilah beberapa kaset/CD/MP3 motivasi dan pasangkan ketika memandu ke mana-mana.
2. Dengarlah kaset/CD/MP3 berkenaan berulangkali,kerana ia menjadi pencerahan kepada sessi pendengaran kita yang sebelumnya.

Diringkaskan,mendengarlah ketika berjalan,membacalah ketika berhenti.

Moga perkongsian dapat memeberikan menafaat.

*Sebagai ummat Islam,juga boleh mempraktikkan dengan meletak beberapa utas tasbih di tempat-tempat strategik (di ruang tamu,bilik tidur,di dalam kereta).Utas tasbih tadi sebenarnya menjadi pengingat kita untuk membasahkan lidah dengan berzikir.

Wak,
TDI.

No comments: