Monday, June 11, 2012

:: Menanam pokok jambu ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Cuti sekolah bukan sahaja sinonim untuk budak sekolah,kini cuti sekolah sinonim untuk semua golongan.Yang paling saya suka,bila cuti sekolah,jalanraya menjadi tidak sibuk terutama ketika waktu puncak.Ia sungguh menyamankan.Mungkin juga menyamankan semua golongan di luar sana.

Cuti sekolah baru sahaja selesai.

Dulu zaman saya bersekolah,bila tiba cuti sekolah,pagi-pagi sebelum azan subuh saya sudah berada di atas motor abah menuju ke Parit Yaakop di Bt 17.Tidak lain,saya akan membantu abah di kebun getah (mengutip getah beku).Itulah rutin harian cuti sekolah saya.

Di zaman anak saya bersekolah,cuti sekolah mereka tidak perlu diisi dengan aktiviti bertepuk tampar dengan nyamuk yang banyak di dalam kebun getah.Malah mereka juga tidak perlu bergelumang dengan tanah,selut dan semak samun.Dan lagi,mereka tidak perlu risau dengan bau getah beku yang melekat di badan.

Namun,

Walaupun begitu,saya tetap membiasakan mereka dengan aktiviti yang melibatkan fizikal sebagai rutin mereka ketika cuti sekolah ini.Biar mereka biasa duduk di atas tanah bukannya terawang-awang di atas angin.

Berpiknik di belakang rumah.
Tidak semestinya di Taman Tema sahaja boleh berhibur,
di Taman Belakang Rumah juga tidak kurang hebatnya :)

Bak kata Ustaz Hasrizal @ JAMBU ,
"Biar anak kita lasak bermain lecak,bergelumang dengan peluh,memanjat itu dan memanjat ini,moga-moga mereka menjadi BUAH JAMBU yang berkhasiat bukannya menjadi BUDAK JAMBU-merbahaya."

Wak,
TDI.

2 comments:

Unknown said...

nice wak.. samola..dlu samo angkt lantun gotah..hahah

WAK said...

lama dh xbuat xtvt tu..bpk den pun dh jdk tauke skrg..tgu je org yg ambk upah motong getah tu antar duit kat umah.

lantun oh lantun...