Saturday, June 9, 2012

:: Memburu buruan ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Memburu adalah suatu aktiviti yang mencabar dan lasak.Ia aktiviti yang melibatkan fizikal dan mental.Pemburu harus sabar ketika memburu buruan.Walaupun bergelar pemburu,namun ada masanya pemburu tidak mendapat sebarang hasil buruan.Walaupun pemburu berobjektifkan dan bermatlamatkan hasil buruan,namun masih ada beberapa faktor yang amat menarik untuk dibincangkan disebalik perkataan PEMBURU hasil bumi ini.

Saya pernah terbaca,sesetengah kaum adalah pakar pemburu bagi sesuatu hasil buruan.Contohnya orang Jepun adalah pakar memburu ikan di lautan.Ada pula kaum yang pakar memburu buaya,contohnya penduduk pribumi di persisiran sungai di Sabah dan Sarawak.Ada juga kaum di pendalaman yang pakar memburu binatang.Apapun,ia melibatkan dan memerlukan skil dan pengalaman yang cukup unik.

...yang uniknya lagi.

Saya pernah terbaca yang sebenarnya tumbuhan juga pakar memburu.Jika manusia memburu rusa,pelanduk,napuh,kijang ataupun ayam hutan,lalu tumbuhan memburu apa?

Pemburu yang unik.

Pokok pisang dan pokok cili padi.
Ia antara tumbuhan yang hidup di kebun di belakang rumah saya.

Lihat sahaja kejadian pokok pisang dan pokok cili.Ia juga hidup di atas muka bumi seperti manusia.Ia juga bernafas.Pokok-pokok ini juga perlu makan dan minum untuk proses tumbesaran.

Namun,dalam kejadian pokok pisang dan pokok cili,Allah menganugerahkan kepadanya akar sebagai alat untuk memburu hasil bumi.Melalui akar inilah segala nutrien dan zat diburu di dalam tanah.Antara pokok-pokok ini mereka bersaing untuk mendapatkan hasil buruan.Hasil buruan tadi itulah yang menjadi sumber makanan tumbuhan tersebut.

...lalu,

Untuk difikirkan oleh manusia yang melihat dan berakal :

1.Bagaimanakah akar pokok pisang dan pokok cili memburu di dalam tanah?

2.Walaupun benda yang diburu adalah sama (nutrien,zat,air...),bagaimana pula pokok pisang mengeluarkan hasilnya adalah buah pisang manakala pokok cili mengeluarkan hasilnya adalah buah cili.

3.Walaupun berada bersebelahan,mengapa buah pisang berasa manis manakala buah cili berasa pedas?

Moga perkongsian memberikan munafaat.

Wak,
TDI.

No comments: