Wednesday, June 6, 2012

:: Hikmah dari pokok pisang ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Beberapa hari yang lepas saya ada berborak dengan isteri di ruang dapur.Sambil berborak pelbagai isu dan tajuk,isteri saya ada menyebut katanya,

"Kata seorang ustazah,pokok pisang yang normal ni takkan mati selagi dia tidak berbuah.Matinya pokok pisang pula akan meninggalkan anak."

Pokok pisang,walaupun tidaklah segah pokok kelapa,
tetapi selain dari buahnya boleh dimakan,daunnya tetap berguna untuk
membalut kuih muih dan nasi lemak,
jantungnya boleh dibuat kerabu,batangnya boleh dibuat rakit,
bahkan matinya ibu pisang meninggalkan anak yang banyak.

Mendengar sahaja ayat itu,saya terus sahaja teringat pokok pisang tanduk yang saya tanam di hadapan rumah saya.Patutlah setelah sekian lama,walaupun pertumbuhannya bantut (dek kerana tanahnya yang keras dan kurang berbaja), pokok pisang tanduk itu tetap masih hidup sehingga ke hari ini.

Namun lain ceritanya pokok pisang yang ada di belakang rumah saya.Ada 3 pokok semuanya tetapi berlainan jenis (pisang nipah,tanduk dan berangan) dan Alhamdulillah,semuanya hidup subur.Tetapi saya yakin,pisang tetap dengan sifat kepisangannya,tidak akan mati selagi tidak berbuah dan matinya akan meninggalkan anak.

Bagaimana dengan kita manusia?

Adakah kita tetap dengan sifat kemanusiaan kita yang fitrah?
Adakah kita akan bersedia untuk mati?
Adakah kita sudah menunaikan segala tanggungjawab kita?
Apa tinggalan kita sesudah mati di atas dunia?

Pepatah dahulu mengatakan,

"Harimau mata meninggalkan belang,manusia mati meninggalkan nama."

...saya edit sedikit,

"Manusia mati sebenarnya meninggalkan semua."

Moga perkongsian memberikan munafaat.

Wak,
TDI.

No comments: