Thursday, May 31, 2012

:: Membina persepsi ::

Bismillah hirrahman nirrahim.
Manusia yang normal perlu berkomunikasi.

Berkomunikasi antara sesama kita bukan sahaja berlaku setiap masa malah berlaku di antara pelbagai peringkat manusia.Malah di dalam institusi tertentu yang kita berada di dalamnya,kita akan berkomunikasi di antara orang atasan dan orang bawahan kita.

...ia tidak boleh di elakkan.

Berkomunikasi memerlukan kebijaksanaan terutamanya bila menyentuh hal tertentu.Cara kita berkomunikasi sebenarnya membina persepsi/tanggapan tertentu.

Contohnya begini,

Kes 1.
Bila seorang yang datang hendak berhutang dengan kita,lalu bila kita memberinya hutang,ia memberi persepsi bahawa kita mudah untuk meminjamkan sesuatu kepada orang lain.Tidak mustahil orang itu akan datang meminjam lagi di masa akan datang.

Kes 2.

Bila seorang yang datang hendak berhutang dengan kita,walaupun kita berkeupayaan untuk membantu,namun kita memberikan sebab dan alasan tertentu untuk tidak memberi hutang.Ia memberi persepsi bahawa kita bukanlah seorang yang mudah untuk meminjamkan sesuatu kepada orang lain.Mungkin orang tersebut akan berfikir berkali-kali untuk berjumpa dengan kita dengan tujuan yang sama di lain masa.

Pentingnya membina persepsi.

Persepsi itu amat penting dibina terutamanya sekali bila kita berhadapan/berurusan dengan orang yang selalu kita jumpa dan berkomunikasi.

Contohnya begini,

Situasi 1.
Bermesyuarat adalah contoh berkomunikasi.
Namun kita perlu membuat ketetapan,
jika tidak ia hanyalah sekadar komunikasi.

Saya perlu mengendalikan suatu mesyuarat berkala 2 minggu sekali.Ia dihadiri oleh pelbagai peringkat pekerja.Tapi saya nyatakan kepada boss Jepun saya,mesyuarat perlu diadakan tepat jam 2,walaupun pada awalnya beliau berkehendakkan mesyuarat dimulakan sebaik sahaja lunch break berakhir iaitu sekitar jam 1:30.Saya nyatakan,kami perlu bersolat dahulu.Dan pada pendapat saya tidak mengapa mesyuarat itu dimulakan jam 2,memandangkan ia merupakan mesyuarat yang agak panjang kadangkala hingga memakan masa 1-2 jam.Akhirnya beliau bersetuju.Dan akhirnya secara rasmi sekarang,tiada lagi mesyuarat-mesyuarat yang akan dijalankan sejurus sahaja lunch break berakhir.

Situasi 2.

Sewaktu bujang dahulu,ada sekali saya menampal pelekat PAS bertulisan jawi pada cermin hadapan kereta saya.Tidak lama selepas saya menampal pelekat itu,abah menyatakan sesuatu kepada saya.Ringkasnya dia tidak setuju dengan tindakan saya itu.Saya mendiamkan diri sahaja.

Tidak lama kemudian,saya sudah berani membawa balik akhbar Harakah ke rumah.Kadangkala sengaja saya tinggalkan di ruang tamu rumah abah.Selepas beberapa ketika saya perasan yang Harakah itu seperti berusik tanda ada yang membacanya selain saya.Bermula dari itu,saya lebih kerap membawa Harakah balik ke rumah dan meninggalkannya di atas meja kopi di ruang tamu.Dulu,bila saya keluar dan menyatakan saya ingin mendengar ceramah,abah pasti tahu yang saya akan pergi ke ceramah PAS.Dari riak mukanya saya tahu,abah tidak menyenangi tindakan saya.Namun selepas beberapa lama,riak muka itu sudah berubah,tiada lagi tentangan dari abah untuk saya menyertai apa sahaja aktiviti PAS.

...saya agak persepsi abah berubah selepas beberapa kali membaca HArakah.

Persepsi adalah lambang.
Manusia perlu 'berlambang/berlogo'.
Ia memberi persepsi.Jika tidak orang tidak akan
menghiraukan kita.

Melihat kepada persekitaran kita,di mana sahaja perlu ada lambang.Di tengah jalan ada lambang jalanraya.Di depan bangunan ada lambang perniagaan.Di hadapan kereta ada lambang logo syarikat kenderaan.Ia sebagai satu tanda.Ia juga mewujudkan persepsi.

Dan sudah tentulah manusia perlu juga mempunyai 'logo',walaupun ia tidaklah perlu sehingga di tampal di dada mahupun di bahu.Ia perlu bagi mewujudkan persepsi dan tanda kita wujud dan berfungsi.Ia juga tanda awal kita bukanlah boleh diinjak-injak atau diperlakukan sesuka hati.Kita manusia bukannya haiwan ternakan yang melata.

Ayuh manusia!!

Wak,
TDI.

No comments: