Friday, May 11, 2012

:: Hebatnya mereka.... ::

Bismillah hirrahman nirrahim.
Hidup juga ujian.
Akhirat kelak keputusannya.

Ketika di awal-awal tahun 1 di Pusat Persediaan Kajian Teknikal ke Jepun (PPKTJ),kami seluruh pelajar seramai 100 orang di bahagikan kelas mengikut ujian pencapaian Bahasa Jepun kami.Kelas 1 adalah kelas terbaik berbanding kelas dua dan seterusnyalah sehingga kelas ke 4.Setiap mid sem/akhir sem bila selesai sahaja peperiksaan,mana-mana pelajar dari mana-mana kelas boleh berpindah kelas mengikut keputusan masing-masing.Sistem ini berjalan terus sehinggalah kami tamat tahun 2.Namun ketika tahun 1,matapelajaran teknikal masih menggunakan Bahasa Inggeris atau Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.

Di tahun 2 pula,keseluruhan matapelajaran teknikal di ajar dalam Bahasa Jepun.Kami perlu belajar mengikut kelas Bahasa Jepun masing-masing.Selama 2 tahun inilah saya melihat rakan-rakan sekelas saya yang kerapkali bertukar ganti setiap kali minggu peperiksaan selesai.Ia bak rutin.

...itu kisah di Malaysia.

Di Jepun pula kami di bahagikan ke kolej-kolej tertentu mengikut jurusan yang kami telah pilih.Ada yang di hantar ke kolej yang berada nun jauh di utara Hokkaido dan ada yang di hantar nun jauh ke selatan Okinawa.Namun satu kolej paling ramai hanya ada 3 orang rakan sebatch.Mungkin ada yang seorang.Saya bernasib baik kerana di hantar ke Tsuyama Kolej berdua dalam 1 batch.

...3 Tahun yang sekejap.

2002.Diam tak diam,sudah 3 tahun kami di Jepun.Bila berada di tahun akhir,kami terbahagi kepada 2 kumpulan.1 kumpulan yang akan mengambil peperiksaan untuk menyambung pelajaran di Universiti yang mereka pilih dan 1 kumpulan lagi akan menjalani temuduga di syarikat-syarikat Jepun yang juga mereka pilih sendiri.Yang memilih untuk bekerja pula terbahagi lagi sekali kepada 2 kumpulan,ada kumpulan yang ingin terus berada di Jepun dengan berkerja dengan syarikat Jepun dan ada kumpulan yang ingin berkerja di syarikat Jepun yang berada di Malaysia.Saya memilih kumpulan yang terakhir.

...setelah pulang ke Malaysia.

Saya memilih untuk pulang ke Malaysia disebabkan beberapa sebab,antaranya untuk berkhawin.Entah mengapa,sedangkan ketika itu saya masih belum ada pasangan yang steady.Namun hikmahnya cukup besar,beberapa bulan selepas saya bekerja di Batu Pahat,emak yang tercinta kembali ke Rahmatullah.Saya sempat bersama-sama dengan arwah emak sehingga arwah emak menghembuskan nafasnya yang terakhir (Al Fatihah).

...alam kerja.

Dengan gaji tidaklah sebesar mana,saya berulang alik kerja dari rumah di Muar-Batu Pahat,sekitar 40 minit perjalanan.Namun saya dapat menemani abah di rumah ketika tempoh-tempoh awal arwah emak baru sahaja meninggal dunia.Sesingguhnya,ia ketentuan dari Illahi.

Setelah 2 tahun bekerja,rakan-rakan saya yang menyambung pelajaran di Jepun pun telah menamatkan tempoh further study mereka.Alhamdulillah,ramai juga bilangan mereka sebenarnya yang further study.Saya perasan antara ramai dari mereka itu,rakan-rakan yang ketika berada di PPKTJ,mereka berada di kelas 4,tetapi kini mereka meninggalkan saya di belakang pula.Malah ada di antara mereka yang terus menyambung ke peringkat sarjana.Bayangkan betapa gigihnya mereka mendaki tangga,dari kelas 4 kini mereka boleh berbangga dengan status mereka.

Yang bekerja di Malaysia,tidak kurang juga hebatnya.Masing-masing telah membina karier dan hidup masing-masing.Mereka semua berjawatan,Alhamdulillah.

...setelah 10 tahun pulang (2002-2012).

Kini saya bekerja di Senawang.Alhamdulillah,ia nikmat besar dari Allah SWT.

Rakan-rakan saya?

Mereka semua telah berjaya dengan dunia mereka.Ada yang masih bekerja di Jepun (tidak mustahil gajinya sudah mencecah 5 angka),ada yang bergelar pensyarah,ada yang bergelar pengurus dan ada yang bergelar usahawan dan macam-macam lagi.Tidak mustahil,sikit masa lagi mungkin ada yang berpangkat Tan Sri dan Dato’.

Ada juga terlintas di hati kecil ini, "rugi tak sambung belajar dulu.Kalau tidak,mungkin aku dah jadi .... atau ...."

...pengubat hati.

Kalau di renung semula,hidup ini kita merancang,tetapi ketentuan datangnya dari Allah SWT.Mungkin kalau saya sambung belajar dahulu,hampir pasti saya tidak dapat berada di sisi arwah emak di saat-saat akhir.Dan mungkin juga jodoh saya tidak dengan isteri saya yang sekarang.Wallahua`alam.

...namun,

Beberapa hari dahulu,Ustaz Hj Zamri Zainal Abidin (bekas penyampai dan penerbit radio IKIM) telah sudi menyampaikan tazkirah di Masjid Bandar Baru Senawang.Tazkirah pada hari tersebut dalam bentuk forum di mana Ustaz Danial sebagai moderator dan Ustaz Khusairi Hamthan sebagai ahli panel yang kedua.Tajuk forum adalah "Solat mencegah kemunkaran dan kekejiaan: Dimanakah kita?"

Antara yang diutarakan oleh ahli panel adalah tentang banyaknya fadhilat solat,samada solat fardhu mahupun solat sunat.

Antara fadhilat yang disampaikan pada malam itu adalah,

Sesiapa yang bangun malam untuk melakukan sesuatu (contohnya : membuang air) tetapi sempat bersolat tahajud 2 rakaat pahalanya tidak cukup alam untuk memuatkannya.

*Jelas ustaz,bukan dunia yang tidak muat untuk pahala tersebut,tetapi alam,ia lebih besar dari dunia.

Sesiapa yang melakukan solat fardhu berjemaah,akan terbuka luas 8 pintu syurga untuknya.Dia boleh memilih dari mana pintu yang ia ingin masuk.

Mendengar sahaja fadhilat-fadhilat tersebut langsung terlupa sebentar akan dunia yang fana ini.Langsung tidak teringat akan rakan-rakan yang telah jauh meninggalkan saya.Langsung tidak teringat kekurangan yang ada di dalam diri.Terus rasa bersemangat untuk beramal ibadah memnuhkan beg bekal untuk di bawa ke alam yang kekal abadi.Namun saya juga mendoakan agar saya sekeluarga dan mereka (rakan-rakan saya yang lain) sama-sama terus mendapat Rahmat Illahi,mendapat kekuatan,cahaya dan hidayahNya agar kelak dapat berkumpul bersama sekali lagi di Syurga Allah nanti.

Moga perkongsiaan dapat memberikan menafaat.

Wak,
TDI.

No comments: