Friday, May 18, 2012

:: Ilmu itu bukan untuk dibangga ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Hari ini (18 Mei 2012) sekolah anak-anak saya menyambut Hari Guru.Sekolah Rendah Islam As Sa`idiyyah (SRIAS) dan Pasti Al Haazim (PASTI) telah mengeluarkan surat menyatakan tentang majlis berkenaan.

Surat makluman 'Hari Murobbi'
-SRIAS,2012.

SRIAS dalam suratnya menyatakan yang pada hari sambutan pelajar tidak perlu mengikut jadual pada hari tersebut.Manakala PASTI menyatakan bagi pelajar lelaki perlu memakai Baju Melayu,berkopiah dan lengkap bersamping.Tidak lupa juga pihak PASTI memohon agar dapat kiranya para ibubapa menyediakan barang sepinggan kuih dan di bawa ke PASTI,mungkin ada jamuan yang akan dianjurkan.

Abdul Hadi dengan segaknya bersama bekal ke PASTI-
kuih ketayap dari Umminya.

Pulang dari solat Jumaat tadi,saya sempat singgah ke rumah.Anak-anak lelaki saya masing-masing sibuk menceritakan kisah sambutan di sekolah masing-masing.Khabarnya di SRIAS selain para pelajar membuat persembahan,para Muallim pun membuat persembahan sama.Meriah agaknya.

Abdul Aziz dengan seragam
SRIASnya.

Pulang dari PASTI,isteri saya menceritakan yang Abdul Hadi mendapat beg goody yang berisi dgn pelbagai barangan.Tidak lupa buah tangan dari PASTI yang merupakan himpunan kuih-muih yang dibawa oleh para pelajar dan dibahagikan samarata,bahagian untuk di bawa pulang.

Terima Kasih Ummi PASTI dan para Muallim dan Muallimah SRIAS kerana mendidik anak-anak kami untuk berjaya dunia dan akhirat,InsyaAllah.

Kami doakan moga ilmu yang diajarkan kepada anak-anak kami dapat mereka gunakan di dalam kehidupan dan saya doakan agar para guru-guru anak kami terus mendapat Rahmat dan Kasih Sayang dari ALLAH SWT.

Ilmu.

Ya,selain ilmu dapat ditimba di sekolah,ilmu juga dapat ditimba melalui pengalaman hidup.Malah,yang lebih penting,ilmu selain di cari ia juga perlu dipraktikkan.Barulah ia sempurna kitarannya.

Baru-baru ini salah seorang sahabat saya memberitahu yang dia akan ke Seoul,Korea pada cuti sekolah yang bakal menjelang ini.Katanya lagi,duit belanja ke sana datang dari hasil menanda kertas jawapan SPM tahun lepas yang ditokok sedikit.

Setakat yang saya ingat,sahabat saya yang seorang ini sudah jauh langkahnya.Sebelum ini dia pernah sampai ke China,sebelum itu ke Turki,sebelum itu juga pernah ke Jordan malah tahun lepas baru sahaja menunaikan umrah.Saya doakan rezekinya semakin murah dan dapat segera bertemu jodoh yang dapat membimbingnya sehingga dapat masuk ke dalam syurga Allah SWT.

Dalam bertanya khabar,sempat dia menyatakan kerisauan tentang pemakanan jika berada di luar negara.Terkejut saya.Manakan tidak,dia sudah pergi lebih banyak negara luar berbanding saya,tetapi masih lagi risau tentang makanan,terutamanya perihal halal dan haram.Sedikit pesanan saya,"merantau ke negara orang (musafir) inilah peluang terbaik kita menguji pemahaman ilmu akidah dan fekah kita,ilmu selain di cari ia perlu dipraktik."
Saya doakan moga urusan sahabat saya ini dipermudahkanNya.

Moga perkongsian dapat memberikan menfaat.

Wak,
TDI.

No comments: