Thursday, May 12, 2011

:: Menadah Ilmu dari Ulama Nusantara (siri 3) ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Berikut di kongsikan sedikit catatan dari Kuliah Maghrib yang telah di sampaikan oleh Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki (Surau As Sobirin,TTJ-7 Mei 2011)

Menadah Ilmu dari Ulama Nusantara.
Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki.

Ada sahabat r.a yang berpuasa sehari berbuka sehari dan berpuasa semula pada keesokan harinya.
Ada sahabat r.a yang mengkhatamkan bacaan Al Quran dalam masa sehari.
Ada sahabat r.a yang tasbih hariannya beribu jumlahnya.
Ada sahabat r.a yang bertaubat dengan bersungguh-sungguh sambil menangis di hadapan ALlah SWT.
Ada sahabat r.a yang berjaga malam sehinggakan wudhu’ solat Isya’ tidak batal sehingga solat subuh dan perkara ini berkekalan bertahun-tahun lamanya.
Saidina Hussein dikhabarkan telah pergi menunaikan haji sebanyak 25 kali dengan berjalan kaki dari Madinah ke Mekah.

Ia kelihatan SULIT untuk dilakukan di zaman kita tetapi pernah berlaku dalam sejarah para sahabat.

Di mana letak rahsianya?
Dari manakah mereka mendapat kekuatan dan istiqamah?

Rahsia.

Rasulullah SAW bersabda : "Jika imam membaca amin maka bacalah amin. Sebab orang yang membaca amin bersama aminnya malaikat, maka dia diampuni dosanya yang telah silam." (Riwayat Al Bukhari)

Merebut keberkatan.

Merenung dan mengkaji sedikit sejarah/sirah Nabi SAW.Di zaman Nabi SAW keluasan Masjid Nabawi adalah 100 hasta persegi,yang boleh memuatkan ribuan jemaah untuk solat berjemaah.

Sahabat r.a,yang mereka ini dekat dengan Nabi SAW,faham apa yang Nabi SAW sampaikan kepada mereka.Mereka semua sentiasa sahaja merebut segala peluang untuk beramal.Ramai dikalangan sahabat yang solat berjemaah tanpa masbuk (dapat bertakbiratul ihram bersama-sama dengan Imam). Dikhabarkan,seorang sahabat Nabi SAW yang tidak dapat bertakbiratul ihram bersama-sama imam telah menyedekahkan 60 ekor unta yang penuh dan sarat dengan barangan dagangan.Mereka semua faham betapa ruginya tidak dapat bertakbiratul ihram bersama-sama dengan Imam.Ini tahap IMAN mereka.

Isi kandungan Al Quran.

Segala kitab yang Allah SWT wahyukan kepada Nabi-Nabi sebanyak 104 suhuf (untuk Nabi Syith sebanyak 60 suhuf,untuk Nabi Ibrahim sebanyak 30 suhuf dan untuk Nabi Musa sebanyak 10 suhuf dan 4 lagi yang wajib kita ketahui adalah kitab Taurat,Zabur,Injil dan Al Quran).Semua isi kandungan suhuf/kitab yang pernah diwahyukan itu segalanya terkandung di dalam Al Quran.

Al Quran pula mempunyai sebanyak 114 surah yang terkandung di dalamnya segala macam hukum dan rahsia.Dan segala isi Al Quran tadi pula terkumpul di dalam surah Al Fatihah.

Dengan erti kata lain,dengan membaca dan memahamkan isi kandungan Al Quran,kita memahami isi kitab yang pernah diwahyukan sebelum ini.

Doa.

Doa-doa/munajat yang ada di dalam Al Quran contohnya :

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya. (Ali Imran :8)

Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa. (Al-Furqaan 25:74)

Kemuncak.

Maka,dari sumber di atas,ada lagikah yang lebih tinggi nilainya sesuatu doa,apabila ia dibaca sendiri oleh Rasulullah SAW dan Baginda sendiri mengaminkannya.Di tambah pula ia di aminkan oleh para malaikat yang kita tahu suci dari dosa.Dengan kita ketahui bahawa di dalam Al Quran terkandung terlampau banyak rahsia/pengajaran samada yang tersurat dan tersirat.Lalu bila Nabi SAW membaca 'AMIN' selepas Al Fatihah,kemudian diiringi oleh para sahabat r.a yang lain juga turut membaca 'AMIN','AMIN' yang di baca tadi adalah mengharapkan seluruh doa yang ada di dalam Al Quran di kabulkan oleh Allah SWT.

Dengan sebab itulah para sahabat r.a mempunyai jasmani,rohani (fizikal dan mental) yang kuat malah jauh dari penyakit-penyakit seperti jantung,kencing manis atau apa sahaja penyakit yang kala ini menyerang penduduk dunia.Malah keimanan dan mutu ibadah mereka semakin lama semakin bertambah baik.Bertahajjud tanpa rasa lenguh-lenguh/penat selain ibadah lain seperti zikir,zakat,puasa,membaca Al Quran dibuat dengan istiqamah.

Dalam kehidupan harian pula,para sahabat r.a hidup dengan penuh qanaah,berbuat adil malah sentiasa tenang dan bahagia tanpa risau yang melampau akan faktor keduniaan.

Kekurangan yang kita ada.

Hari Jumaat bila kebiasaannya Imam akan membaca surah As Sajadah pada solat subuh,kita mengambil kesempatan untuk pergi lewat sedikit ke masjid/surau kerana surah yang di baca oleh Imam agak panjang.

Pada hari-hari bekerja,bila Imam membaca surah yang agak panjang atau membaca dengan perlahan,ada makmum yang berdehem-dehem sebagai isyarat agar Imam memendekkan sedikit bacaan surah yang sedang di baca agar cepat solat subuh selesai dan cepat pulalah mereka dapat meneruskan urusan mereka yang lain.

Dengan sikap seperti di atas,sudah tentulah kita akan ketinggalan atau tidak dapat membaca AMIN selepas AMIN imam.

Dulu dan sekarang.

Kalau suatu ketika dahulu sesuatu yang besar menjadi sesuatu yang dikagumi ramai,contohnya di awal zaman wujudnya komputer dan telefon bimbit.Tetapi kini dengan kecanggihan yang ada,makin hari saiz komputer dan telefon bimbit semakin kecil.Malah dengan kecanggihan yang ada juga sekeping CD boleh memuatkan hingga 13 ribu isi kitab.

Namun sekiranya kecanggihan yang ada itu kita terlupa password yang kita sendiri letak demi keselamatan data yang ada di dalam komputer mahupun telefon bimbit kita,apa akan jadi? Begitu juga halnya,walaupun kita mempunyai puluhan ribu duit di dalam akaun kita,jika sekiranya kita terlupa nombor pin kita,kita tidak akan dapat mengeluarkan duit kita di ATM.

Password bagi password.

Kita sentiasa berharap agak dalam apa jua yang kita hendak lakukan kita mahu lakukannya dengan penuh bersemangat agar hasilnya lumayan.Begitu juga dengan kemahuan yang lain,kita berdoa agar kita dapat bertaqwa kepada Allah SWT dengan takwa yang sebenar-benarnya.Kita juga mahukan kesihatan badan kita agar terhindar dari segala macam penyakit.Kita juga mahukan kesudahan hidup kita di dalam khusnul khatimah.Kita juga berharap agar bila kita di bangkitkan di hari akhirat kelak kita ditempatkan bersama-sama dengan orang-orang soleh dan para Nabi-Nabi.Di samping kita juga masih memerlukan keperluan dunia yang lain.Apa passwordnya?

AMIN bersama-sama Imam ketika solat jemaah.

Ya Rahsianya terletak pada AMIN.

Tetapi,bagi setengah dari kita langsung tidak kisah AMIN ke tidak AMIN bersama imam,janji ada nasi dan lauk yang sedap di dalam rumah.

Mengapa ramai dari kita tidak merebut peluang ini?

IKLAN.

Berqasidah bersama-sama.


Moga perkongsian dapat memberi menafaat.

Wak,
TDI.

No comments: