Wednesday, May 11, 2011

:: Kuliah Baru (siri 3) ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Berikut di kongsikan hasil catitan dari kuliah maghrib yang telah di sampaikan oleh Ustaz Haji Abdul Halim Abdullah (Masjid Paroi Jaya-10 May 2011)

Buku yang digunakan dan diulas pada kuliah maghrib.
Asas-asas Islam-Dr Ali Laban

Akidah.

Akidah adalah perkara asas yang berkaitan dengan pegangan,keimanan dan kepercayaan dan ianya bersangkut paut dengan hati.

Ibadah.

Ibadah pula adalah bagaimana seorang hamba mengabdikan diri pada Allah SWT dengan melakukan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang.

Akhlak.

2 perkara di atas (akidah dan ibadah) adalah perkara teras dalam ajaran Islam.Dan sebagai buah/hasilnya pula adalah bersangkut paut dengan AKHLAK.

Apa yang membentuk akhlak?

Dalam setiap saat,setiap hari,setiap minggu,setiap bulan,setiap tahun,apa yang kita lakukan (melihat,mendengar,bercakap) akan membentuk dan mengubah jatidiri dan peribadi untuk menjadi seorang insan yang tertentu.Lantas dengan akhlak itulah kita hidup dan bercampur dengan anak dan keluarga serta masyarakat sekeliling.

Menuntut ilmu.

Secara umum proses pembelajaran adalah dengan menuntut ilmu samada secara formal ataupun tidak.Anak murid yang hendak belajar/menuntut ilmu pula berharap pada contoh dan tauladan iaitu guru mereka.Walau secanggih manapun teknologi zaman sekarang (aka : maklumat di hujung jari),anak murid tetap memerlukan guru dalam proses mendapatkan ilmu.Ini adalah perkara asas.

Wahyu Allah.

Wahyu Allah yang diturunkan di dalam Al Quran adalah sumber rujukan yang sempurna.Kita sebagai ummat Islam,contoh tauladan yang sempurna bagi kita dalam menuntut dan memahamkan isi kandungan Al Quran adalah Rasulullah SAW.Malah Allah SWT telah mengesahkan yang Nabi SAW dilantik menjadi nabi di atas kemuliaan sifat yang ada di dalam diri baginda.

Ketinggian Iman Nabi Muhammad SAW.

Nabi Muhammad SAW adalah seorang yang mempunyai kekuatan IMAN yang tinggi.Di mana Nabi SAW telah di Mikrajkan hingga ke Sidrathul Muntaha bertemu Allah SWT.

Pernah terjadi dalam sirah,ketika Nabi SAW berada seorang diri di tengah padang pasir,seorang hamba Allah telah mengambil pedang Nabi SAW dan bertanya kepada Nabi SAW,"Siapakah yang akan menyelamatkan kamu ketika ini?" Nabi menjawab,"Allah SWT akan menyelamatkan aku." Mendengar jawapan Nabi SAW,pedang yang berda di tangannya terjatuh.Lalu Nabi mengambil semula pedang milik Baginda itu dan bertanyakan soalan yang sama pada orang tersebut, "Siapakah yang akan menyelamatkan kamu ketika ini?" Lelaki itu menjawab,"Tiada siapa yang akan menyelamatkan aku."

Ketinggian amal Nabi Muhammad SAW.

Selain ketinggian darjat keImanan Baginda,Nabi SAW juga diriwayatkan pernah melakukan solat malam hingga bengkak kaki.

Ketinggian akhlak Nabi Muhammad SAW.

Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: "Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia."

Kajian tentang akhlak.

Pernah di buat kajian di mana dompet yang berisi dengan wang ditinggalkan ditempat tertentu di negara-negara tertentu (contohnya : Sweden,England,Pakistan,Australia) dan hasil keputusannya kebanyakkan dompet yang dipulangkan kembali dengan isinya kebanyakkannya dari hasil kajian yang dijalankan di Negara barat.Dari fakta ini,pakar-pakar yang mengkaji menyimpulkan bahawa,kejayaan sesebuah Negara itu dipimpin/memimpin dunia adalah bukan kerana negara tersebut kaya,kuat dari faktor senjata ataupun mempunyai bangunan pencakar langit tetapi disebabkan oleh manusia yang tinggal di dalam negara tersebut mempunyai akhlak yang mulia.

Negara-negara barat contohnya (Amerika,England) mereka mempunyai sistem, kualiti, kebertanggungjawaban dan sifat kemanusiaan yang tinggi.Di sebabkan oleh faktor inilah kita dapati mereka berjaya memimpin dunia.Sesungguhnya dalam sunatuLlah,yang memimpin dunia bukan semestinya orang Islam.Kepimpinan dalam dunia adalah bergantung kepada contoh tauladan yang berkait rapat dengan akhlak bukan bergantung pada kualiti ibadah/amal sahaja.

Di contohkan Negara-negara seperti Amerika,England,Australia,Malaysia,Nigeria adalah sebuah parti politik dalam dunia (parti Amerika,parti England,parti Australia,parti Malaysia,parti Nigeria).Mana-mana parti yang mempunyai displin dan akhlak yang tinggi maka merekalah yang berjaya memenangi hati rakyat dan merekalah yang memimpin dunia.Tapi bila ada orang/negara Islam yang bangkit dengan membina akhlak,maka Allah SWT berjanji akan mengangkat mereka sebagai pemimpin dunia pula.

Begitulah hukum alam,saling tolak menolak dalam memimpin dunia.Bila ada ummat Islam yang bagus akhlaknya maka mereka akan bangkit menjadi pemimpin yang disegani.Tetapi sekiranya mereka lalai,mereka akan jatuh dan diganti dengan orang yang lain.

Sejarah silam.

Pengkaji sejarah yang mengkaji sejarah zaman silam pasti bila mereka mengkaji sejarah Rome dan Yunani,mereka akan menjumpai binaan-binaan yang unggul seperti Colosseum di Rome malah banyak lagi hasil senibina dan teknologi zaman itu.Ini berlaku 3000 tahun sebelum zaman Nabi SAW.

Tapi bila pengkaji sejarah datang ke Mekah dan Madinah untuk mengkaji sejarah Nabi,mereka tidak menjumpai apa apa bangunan seperti yang mereka jumpai di Rome.Dan ternyata tinggalan Nabi SAW kepada kita untuk dikaji adalah ribuan para sahabat r.a yang mempunyai akhlak yang mulia.Ini disebabkan kerana Nabi SAW diutuskan dengan membawa risalah dan menyempurnakan akhlak yang mulia.

Antara contohnya sahabat yang mempunyai akhlak yang tinggi adalah Abu Hurairahr.a.Di zaman Nabi SAW,Abu Hurairah r.a tidak mempunyai rumah.Beliau adalah salah seorang ahli suffah yang tinggal di dalam Masjid Nabawi.Namun kemudiannya beliau di angkat menjadi gabenor di zaman pemerintahan Khalifah Saidina Umar r.a.

Keadilan dalam akhlak.

Ulama terdahulu ada berpesan,bahawa sesungguhnya sesuatu keadilan itu terletak dalam jiwa bukan terletak dalam akta mahupun undang undang.Sebagai contoh :

1. Terkadang undang-undang yang ada/diperuntukkan itu jelas,tetapi disebabkan hakim yang mengadilinya tidak adil,maka kezaliman akan berlaku.
2. Terkadang undang-undang yang ada/diperuntukkan itu tidak jelas,tetapi hakim yang mengadilinya bertindak dengan adil,maka hukum akan dijatuhkan dengan adil.

Apa yang perlu kita lakukan?

Tidak berpada jika kita hanya mempunyai akidah dan ibadah yang baik sahaja tanpa mempunyai akhlak yang baik.Sebab itulah kita dapati sekarang akhlak remaja dan muda-mudi terlalu ampuh dan terlalu mudah untuk runtuh.Ini kerana tidak lain dan tidak bukan,ada pihak yang merancang dengan rapid an teliti untuk meruntuhkan akhlak mereka lantas meruntuhkan asas kemajuan sebuah Negara.

Akhir-akhir ini masyarakat kurang menitikberatkan tentang pembangunan akhlak.Yang banyak dikejar adalah kejayaan dunia semata.Sesetangah ibu bapa yang mampu menghantar anak mereka ke tusyen kadangkala tidak kisah jika bayaran tusyen yang dikenakan agak tinggi,asalkan pulangan yang mereka dapat adalah setimpal seperti apa yang mereka harap-harapkan.Tetapi bila ada pusat-pusat motivasi yang menawarkan pakej motivasi untuk anak mereka mengenakan kos yang sedikit mahal,mereka tidak mahu menghantar anak mereka ke sana.Dari sini kita boleh lihat kecenderungan masyarakat kita kala ini.

Kita harus sedar bahawa pemberian terbaik dari Allah SWT kepada kita (samada di dalam sebuah negara mahupun keluarga) adalah akhlak yang terbaik.Dan peranan kita dalam masyarakat pula adalah memimpin dan membimbing ahli kita agar mereka mempunyai akhlak yang mulia.

Kesimpulan :

1.Ummat terbaik sepanjang zaman adalah para sahabat Nabi Muhammad SAW yang mempunyai akhlak yang tinggi.
2.Jika sesuatu negara,mempunyai masyarakat yang akhlaknya tinggi,Negara itu akan menjadi sebuah Negara yang lemah dan tidak mampu memimpin dunia.
3.Mengimbangi amalan akhirat dengan dunia juga penting Jangan kita juga bengkak kaki tetapi kerana disebabkan terjatuh ketika bermain bola sepak
4.Mendidik anak bukan hanya bertujuan agar mereka nantinya berkerjaya dan mempunyai gaji yang besar sahaja tetapi mampu membangunkan Negara dengan akhlak yang mulia.

Moga mendapat menafaat dari hasil perkongsiaan.

Wak,
TDI.

No comments: