Wednesday, December 1, 2010

:: Spontan ::

Mungkin perkara yang sekilas/spontan itu jarang kita ambil kira nilai yang ada di sebaliknya....

Situasi 1.

Tarikh : 28 November 2010.

Dalam hujan yang renyai-renyai,tiba-tiba api dapur gas yang sedang bernyala terus sahaja menjadi kecil dan akhirnya padam.Sah tong gas sudah kosong.Oleh kerana ketika itu sudah hampir masuk waktu maghrib,aku lantas terus bersiap untuk ke surau.Oleh kerana masih ada ruang masa,aku merancang untuk singgah ke kedai dahulu untuk mendapatkan tong gas yang baru.Sementara menunggu enjin kereta panas,aku pergi ke pili paip di luar rumah untuk mengambil wudhu.

Sampai di kedai,aku terus memesan satu tong gas besar kepada tuan kedai yang duduk di kaunter yang merupakan seorang kakak berbangsa India.

Aku : Kak,tong gas besar 1.
Tauke : Ok.Nak hantar rumah tak?
Aku : Emm..Tak perlulah,saya dah bawak tong.
Tauke : Periya gas tong wonneeee!!
(...tong gas besar 1!!-jerit kakak tauke kepada pekerjanya yang berada di luar kedai)
Aku : Berapa kak?
Tauke : 25 setengah.
Aku pun menyerahkan RM26 ke kaunter.Lalu kakak berkenaan memulangkan syiling 50 sen kembali kepada aku.Aku segera mahu mengambilnya.
Tauke : Dah ambik sembahyang kan?
(sambil meletakkan baki wang syiling di atas kaunter mungkin untuk mengelakkan tersentuh tanganku)
Aku : Terima kasih kak.
(dan aku pun berlalu pergi)

......aku berlalu namun lintasan hati mengatakan situasi yang spontan sebentar tadi perlu dijadikan iktibar dan dikongsi bersama.

Situasi 2.

Tarikh : 30 November 2010.

Pada awal bulan (baca : hari gaji) antara kawasan/tempat yang menjadi tumpuan ramai orang adalah mesin ATM.Di bank-bank tertentu,ternyata akan kita dapati situasi dimana ramai yang beratur panjang untuk mengeluarkan duit gaji mereka.
....sekadar gambar hiasan

Begitu juga dengan aku,kelmarin setelah beratur panjang dan berjaya mengeluarkan sejumlah wang gaji,aku terus ke Bank Rakyat untuk membayar ansurans bulanan rumah.Sampai sahaja di hadapan Cash Machine,ada seorang pakcik India sedang membuat urusan.Seperti menghadapi masalah,dia mencuba beberapa kali memasuk dan mengeluarkan kepingan duitnya dari tempat meletak wang di dalam mesin berkenaan.Mungkin ada sebab tertentu menyebabkan mesin berkenaan tidak dapat mengesahkan transaksi yang ingin dilakukan.Pada masa yang sama beberapa orang lagi telah mula memanjangkan barisan yang terbentuk dibelakang aku.

Mungkin dengan sifat ingin membantu,seorang lelaki berbangsa India di belakangku menegur pakcik berkenaan.Oleh kerana mereka berbahasa tamil,aku tidak dapat menangkap apakah buah butir perbualan mereka serta apakah masalah sebenar yang dihadapi oleh pakcik berkenaan.Namun yang pastinya,selepas dari itu,pakcik berkenaan berjaya menyelesaikan urusannya.Sebelum pakcik itu berlalu pergi,dia sempat menoleh kepada saya sambil berkata,"Sorry adik..",mungkin dia menyedari saya menunggu lama dibelakangnya sejak dari tadi.Saya hanya mengangkat tangan sebagai tanda "No Problem."

Tiba giliran saya membuat transaksi.Setelah memasukkan sejumlah wang di dalam mesin,tiba-tiba beberapa keping wang tidak dapat diterima oleh mesin berkenaan.Saya mencuba untuk kali kedua,namun masih tidak berjaya.Untuk kali ketiga,saya sudah tidak tahu apa yang hendak dibuat dengan wang berbaki yang sepatutnya mencukupkan jumlah bayaran.Mulut terkumat-kamit memohon doa.Tiba-tiba lelaki India yang sama yang membantu pakcik didepan saya sebentar tadi menegur saya,"Cuba kemikkan sikit duit tu dik,duit baru biasalah…" Saya terus sahaja mencuba saranannya.Alhamdulillah menjadi.Setelah saya selesai berurusan,saya mengangkat tangan dan mengucapkan terima kasih kepada lelaki India berkenaan.

Pengajaran :

1. Kadangkala penganut agama lain lebih peka/mempunyai sensitiviti yang lebih dalam situasi tertentu berbanding penganut agama kita sendiri.
Fakta sokongan :
       a. Ketika aku mula-mula sampai di Jepun,aku bertanyakan kepada senior yang menjemput aku di airport samada aku boleh solat atau tidak di dalam airport berkenaan.Senior berkenaan memberikan jawapan yang negatif.Aku bertekad untuk solat juga bersama-sama rakan yang lain selepas itu.Ternyata walaupun beberapa orang pegawai keselamatan airport mundar-mandir di sisi kami,mereka tidak menyapa aktiviti kamu jauh sekali untuk melarang.
       b. Aku membuat Latihan Industri ketika aku belajar di Jepun.Hari pertama aku masuk mendaftar LI,aku nyatakan hasratku kepada pihak kilang supaya memberikan sedikit ruang tempat untuk aku bersolat dan memberi sedikit kelonggaran masa untuk aku bersolat walaupun bukan pada waktu rehat.Alhamdulillah pihak kilang memberikan ruang dan masa kepada aku tanpa mengenakan sebarang syarat apapun.

...senyum sebagai sedekah yang tidak perlu bermodal
sekadar gambar hiasan.

2. Dalam dunia yang serba moden dan maju ini,manusia lebih terjurus kepada hidup dalam ruang lingkup privacy yang tinggi dan seringkali amat kurang mengindahkan perihal orang lain.Namun pada masa yang sama masih ada golongan yang mempunyai sopan-santun dan budaya bertegur-sapa yang terpuji dan patut kita contohi.

Bagaimana pula dengan kita?

Wak,
Taman Desa Ixora,Senawang,
N Sembilan.

No comments: