Friday, December 24, 2010

:: Kutiplah yang berterabur ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Anak-anak saya bila tiba waktu makan,memang mudah diajak walau macamana sibuk mereka bermain sekalipun.Tapi akibat aura bermain itu masih ada bersisa,kadangkala bila tiba di atas tempat makan,akibatnya anak-anak saya menjamu makanan sambil bermain-main.Ada adegan usik-mengusik disamping mulut pula becok berceloteh.Akibatnya,habis berterabur nasi disekeliling bekas makanan.Kerap juga saya tegur,namun setiap kali makan,setiap kali itu juga pasti akan ada butir nasi yang berterabur dan yang paling mengusik jiwa saya sebenarnya adalah mereka membiarkan sahaja butir nasi itu tanpa mengutipnya kembali.
Dalam semangkuk nasi,kita tidak tahu
butiran nasi yang manakah yang mendatangkan barokah.

Suatu hari,tanpa dirancang,saya membawa balik beberapa artikel tentang banjir yang baru melanda Pakistan beberapa bulan yang lepas.Ketika saya membacanya di ruang tamu,mereka juga sibuk ingin melihat apa yang sedang saya baca.

Lalu terjadilah perbualan seperti di bawah.

Abdul Hadi : Bapak baca apa tu?
Saya : Adik nak tengok ke gambar banjir.
Abdul Hadi : Nak,nak.Tapi,banjir tu apa bapak?
Saya : Banjir tu air dalam sungai naik sampai atas jalanraya lepas tu masuk dalam rumah.
Abdul Hadi : ………………..
Saya : Adik nak tau tak apa jadi bila banjir?
Abdul Hadi : ………………….. (sambil membelek kertas yang saya baca)
Saya : Bila banjir,sebab air dah masuk rumah,semua barang jadik rosak.
Abdul Hadi : ……… (masih lagi membelek kertas dan gambar yang ada)
Saya : Bila barang dah rosak,makanan pun rosak jugak.Kesian orang yang duduk dalam banjir,nak makan nasi pun susah.Nak dapat air yang bersih pun susah.Tengok gambar dalam banjir tu,air pun coklet je warnanya kan.Kesian tak?
Abdul Hadi : Kesian,kesian,kesian… (sambil mengayakan mukanya mengikut karektor Upin dan Ipin)
Saya : ………..(umpan sudah mengena)

Sejak dari itu,bila tiba waktu makan dan apabila saya dapati mereka makan berterabur,saya akan ulangi dialog di atas,”Kesian orang kat Pakistan tu kan anak-anak bapak,susah nak dapat makanan,”dan serentak dari itu anak-anak saya terus sahaja mengutip butir nasi yang berterabur dikeliling bekas makanan mereka.

Begitulah,hati manusia memang mudah terkesan bila melihat sesuatu kejadian terutamanya yang melibatkan alam sekeliling.

Meminjam kata-kata Ustaz Hasrizal (KLIK di sini) :
"Berdamping dengan alam lebih bahagia berbanding berdamping dengan bangunan pencakar langit. Bangunan dibuat oleh manusia,manakala alam pula dibuat oleh Allah secara langsung dengan 'sentuhan'-Nya. Semakin 'dekat' dengan Allah, semakin bahagialah jiwa."

Bagaimana pula dengan diri saya sendiri?

Saya sendiri mengakui kerap memberi komplen bila menerima sesuatu yang tidak memuaskan hati.Pada masa yang lain pula kerap tidak mensyukuri bila mendapat nikmat pemberian Allah yang dianugerahkan secara percuma.

Mengapa agaknya?

Pernah saya mendengar satu kuliah yang di sampaikan oleh seorang ustaz yang membicarakan tentang keyakinan manusia pada dunia melebihi keyakinan mereka terhadap akhirat.Ini mengakibatkan golongan manusia seperti ini berusaha bersungguh-sungguh pada urusan dunia tanpa diseimbangi dengan usaha yang sama untuk urusan akhirat.Maka tidak pelik jika ditanya mengapa mereka berusaha bersungguh-sungguh untuk mengumpul harta,mereka mengatakan yang harta tersebut untuk tinggalan kepada ahli keluarga selepas mereka meninggal dunia.

Kematian pemutus segala kesedapan.

Hakikatnya yang kita semua sedia maklum bahawa dunia adalah tempat untuk kita mencari bekal untuk dibawa ke akhirat sana.Inilah yang menjadi batasan dan garis panduan untuk kita dalam kita hidup di muka bumi Allah ini.Rezeki yang ada/diterima,kita mestilah gunakannya sebaik mungkin tanpa ada unsur pembaziran dan pada masa yang sama rezeki itu juga boleh dilorongkan kepada jalan-jalan membantu golongan yang memerlukan.

Ingatlah,segala harta yang kita belanjakan akan
dihisab/ditanya/diperinci/diaudit di akhirat kelak.

Bukankah anak-anak yang kita tinggalkan di dunia boleh berusaha untuk mencari rezeki.Malah lebih dari itu,bukankah Allah SWT Tuhan Yang Maha Pengasih lgi Maha Pemurah yang Memberi rezeki kepada kita semua hambaNya?

Yakinlah!!

Wak,
Taman Desa Ixora,
Senawang,N9.

No comments: