Friday, December 31, 2010

:: Selamat Tahun Baru 2011 ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Masih ingat tak dulu-dulu masa kita kecil,kita kerap bermain dengan 'bayang-bayang tangan'.Seingat saya itulah antara permainan saya ketika membuang bosan kala bekalan tenaga eletrik yang masih tidak stabil dan kerap terganggu ketika pertengahan 80-an.Mungkin sekarang rumah yang dilimpahi cahaya lampu kalimantang atau 'downlight' agak sukar mempraktikkan permainan seperti ini.
Bayang bayang yang membentuk arnab...

Pernah sekali saya cuba berkongsikan pengalaman dengan anak-anak saya dengan permainan 'bayang-bayang tangan' ini.Saya gelapkan ruang bilik tidur mereka,lalu saya nyalakan lampu suluh dari handphone saya.Saya halakan cahaya lampu suluh itu ke tangan saya lalu jadilah bayang-bayang hitam di muka dinding.Mula-mula mereka agak sedikit terkejut.Saya jauhkan cahaya lampu,maka bayang-bayang tangan tadi semakin mengecil.Bila saya dekatkan cahaya lampu ke tangan saya pula,bayang-bayang tangan saya menjadi besar.Anak-anak saya mula berasa seronok setelah saya ulang perbuatan saya itu 2-3 kali.

Cahaya menjauhi objek -> bayang-bayang menjadi kecil.

Cahaya mendekati objek -> bayang-bayang menjadi besar.

Bila saya melihat mereka sudah mulai seronok,saya tukar formasi tangan kepada beberapa 'objek' yang lain.Lalu saya bentuk tangan saya agar bayang-bayangnya kelihatan seperti rama-rama.Saya tunjukkan lagi kepada mereka beberapa lagi objek lain,ternyata mereka seronok dengan permainan itu.Bila saya membuat objek kepala serigala,berlarian mereka di sekeliling ruang bilik bila bayang-bayang itu mengejar mereka.Namun bila saya membuat bayang-bayang rama-rama yang sekejap mengecil dan sekejap membesar,habis bayang-bayang itu pula dikejar kembali,mereka ingin menangkapnya.

Apakan daya mereka,apabila saya sorokkan tangan saya dari terkena cahaya lampu,maka hilanglah 'rama-rama' berkenaan.Sebaliknya,anak-anak saya pula yang merengek mencari-cari 'rama-rama' tadi.Untuk tidak mengecewakan mereka,saya membuat kemunculan 'rama-rama' terakhir untuk malam itu.Saya biarkan sahaja 'rama-rama' itu statik di muka dinding.Dapatlah mereka menangkap 'rama-rama' tersebut tapi hakikatnya mereka tidak dapat menggenggamnya.Tatkala itu,saya terangkan pada anak-anak saya bahawa 'rama- rama' di muka dinding itu hanyalah bayang-bayang sahaja,tangan yang bergerak-gerak di depan cahaya inilah 'objek' asalnya.Bila tangan ini membentuk seperti rama-rama,begitulah bayang-bayangnya.Bila tangan ini membentuk seperti kepala serigala,begitulah juga bayang-bayangnya.Seperti faham apa yang saya cuba sampaikan,serentak dengan itu,anak saya yang sulong terus sahaja menangkap tangan saya.

Apa yang berlaku????

Dapatlah dia menangkap dan menggenggam 'rama-rama' berkenaan tetapi masih tetap dalam bentuk bayang-bayang di muka dinding.Namun terpancar juga cahaya kegembiraan di wajah mereka dalam kesamaran cahaya lampu suluh handphone saya...

Baru-baru ini....

Tafsir Al-Munir Juz `Amma.

Ustaz Nor Azman dalam kuliah tafsir Al Munir ( Juz 'Amma) di Masjid Bandar Baru Senawang ketika membicarakan Tafsir Surah Al-'Aadiyaat ayat 9~11 ada memperkatakan tentang manusia yang tabiatnya suka mengejar bayang-bayang.
Al ~Aadiyat : 9~11

Kejar bayang-bayang?

Ya,itulah hakikatnya.Biasanya bayang-bayang yang suka dikejar oleh manusia itu pula kebanyakkannya adalah kesedapan dunia.Contohnya,manusia kadang-kadang berusaha bersungguh-sungguh dalam mengejar dan mencari kekayaan harta dunia.Bila harta dan kekayaan di dunia sudah terkumpul,pada pikiran dan tanggapan mereka,mereka dapat menukar ganti harta dunia tersebut dengan kesedapan atau kenikmatan sesuatu perkara.Contohnya kenikmatan memakan makanan yang lazat-lazat yang harga makanan itu pula mungkin tidak terbayar oleh orang biasa.
Sepotong Red Velvet seenak ini,berapakah tukaran wang
yang perlu di bayar agaknya untuk menikmatinya.
Saya juga teruja dan mempunyai keinginan
untuk merasai kenikmatannya.
Nikmat dari melihat...

Nikmat makan memang kadangkala mempunyai daya tarikan yang tersendiri.Siapa pun pasti tergiur melihat makanan yang sedap dan enak seperti Kek Red Velvet di atas.Tambahan pula,makan itu mempunyai nama dan daya tarikan yang unik,di masak pula oleh pakar tukang masak.Makanan itu pula dihidang dan dihias agar nampak lebih menarik dan terserlah.Lalu makananitu di jamu pada tetamu disebuah majlis yang amat prestij.Tentu sahaja makanan itu tampak begitu menarik perhatian.

Nikmat dari menghidu...

Bila makanan itu terhidang di hadapan kita,kita pasti akan terhidu akan aroma kesedapannya.Bau yang meresap masuk ke dalam hidung memberi input kepada otak dan otak menafsirkannya sebagai satu kenikmatan yang tidak dapat ditafsirkan.

Nikmat merasa...

Lalu dengan tidak berlengah lagi,makanan itu pun mula dijamah perlahan-lahan untuk menikmati segala keenakkan bahan resepi yang ada di dalamnya.Lidah memainkan peranan penting.Sel-sel rasa pada permukaan lidah terus saja merangsang otak bagi menafsirkan keenakkan makanan tersebut.'Marvelous!!' kata orang muda-muda sekarang.

Nikmat menelan...

Apabila makanan sudah dikunyah perlahan-lahan dan dinikmati,maka dengan penuh perasaan yang tidak terhingga,makanan tadi ditelan dengan penuh kenikmatan yang masih dirasa bersisa di dalam mulut.Alangkah indahnya menikmati hidangan makanan yang sebegitu.

Sampai manakah nikmat tersebut??

Bila makanan sudah memasuki tekak,masih terasakah kenikmatannya di sana?
Bila makanan sudah memasuki perut,masih bersisakah kenikmatannya?

Sudah tentu tidak.Kenikmatan dan kesedapan makanan tadi hanya sampai ke pangkal tekak sahaja.Selepas itu makan tadi sudah tidak mempunyai rasa lagi bila melalui organ-organ lain.

Itulah hakikatnya...

Sebenarnya keenakan,kenikmatan di dunia ini hanyalah sementara dan umpama bayang-bayang.Bila hilang cahaya hilanglah bayang-bayang begitulah juga kenikmatan dunia.Bila mati anak adam,maka hilanglah segala kesedapan dan kenikmatan dunia.

Lantas,apa yang dikejar dan mampu kekal?

Sesungguhnya dalam kehidupan ini,kehidupan di Alam Akhiratlah yang akan kekal selama-lamanya.Dan kita jugalah yang akan menjadi peghuninya di sana nanti.Kejarlah di dunia ini dengan mencari bekal secukup-cukupnya untuk dibawa ke sana kelak,agar kita mendapat kenikmatan yang sebenarnya di Syurga Allah nanti.

Selamat Tahun Baru Bekerja/Bersekolah untuk sessi 2011.Moga ada kebaikan yang bisa kita raih nanti.Kuatkan semangat dengan menekadkan azam,merealisasikannya dengan usaha yang berlipat ganda dan merendahkan diri segala kemampuan kita dengan banyak berdoa kepada Rabbul Jalil.

Wak.
31 Disember 2010M.
Taman Desa Ixora,
Senawang,Negeri Sembilan.

No comments: