Wednesday, August 18, 2010

:: tiGa ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Apa ada dengan  angka 3?

kalau filem melayu ada DO RE MI dan 3 ABDUL,
filem barat pula ada cerita 3 stooges.

sampai 3 serangkai imunisasi untuk bayi ???
sampai demam dek kerana penangan 'jap' tuan doc.

walau ada 30 huruf jawi,26 tulisan rumi dan 10 nombor asas,
sebutan tetap 3 yang pangkal sebagai singkatan.
(jom belajar ABC,alif ba ta,123)

Hari ini ku bawakan pula 3 cerita untuk perkongsian petang ramadhan.

Kisah 1.

Mengikut sirah,ketika berusia 12 tahun,Nabi Musa telah melarikan diri ke Madyan (sebahagian daripada Jordan dan Saudi) akibat diburu orang-orang firaun kerana baginda telah memukul seorang Qibti pengikut firaun.Dengan izin Allah orang Qibti (bangsa firaun) itu meninggal dunia.

Setelah beberapa lama ALlah telah mengarahkan Nabi Musa datang semula semula ke Mesir untuk menyeru firaun dan pengikut-pengikutnya agar kembali beriman kepada Allah.Di situlah berlakunya kejadian Nabi Musa mengalahkan ahli sihir firaun.Akibat dari itukan Nabi Musa dan pengikut-pengikut baginda dikejar firaun dan pengikut-pengikutnya dan Nabi Musa mengarahkan pengikutnya untuk menuju ke laut merah. Dengan kekuasaan Allah,Nabi Musa menghentakkan tongkat lalu terbelahlah lautan dan lautan itu bercantum kembali dan matilah firaun (Mafatah) bersama pengikut-pengikutnya di laut merah.

Kemudian Bani Israel yang bersama-sama baginda yang terselamat dari firaun meneruskan perjalanan mereka.Sehinggalah sampai di suatu tempat,pengikut baginda meminta kepada baginda agar Allah berikan air.Ketika inilah sekali lagi mengetuk tongkatnya kepada batu dan keluarlah 12 mata air bagi minuman 12 kaum pengikutnya tadi.

Kemudian dipohon mereka pula akan makanan dari langit,maka Allah turunkan Manna wa Salwa.

Sesetengan meriwayatkan Manna wa Salwa merupakan 2 makanan dari syurga.Dan ada juga yang memberitahu bahawa asbab Bani Israel (orang yahudi) bijak sehingga ke kala ini di sebabkan nenek moyang mereka pernah makan dari sumber makanan syurga.Wallahua'alam.

Kesimpulan :
Allah memberi kelebihan kaum Nabi Musa dengan Manna wa Salwa.

Kisah 2.

Dalam berdakwah, Nabi Isa didampingi para pengikutnya yang disebut al-Hawariyyiin,yang jumlahnya 12 orang, sesuai dengan jumlah suku (sibith) Bani Israil.Masing-masing hawari ini ditugaskan untuk menyampaikan risalah Injil bagi masing-masing suku Bani Israil. Namun nama-nama hawari tersebut tidaklah disebutkan di dalam Al-Quran. Kisah para sahabat Nabi Isa ini terdapat dalam surat Al-Ma'idah: ayat111-115.Dalam ayat tersebut diceritakan bahwa al-Hawariyyiin ini meminta kepada Nabi Isa supaya berdoa kepada Allah agar menurunkan makanan dari langit.Permintaan mereka di tunaikan oleh ALlah makadengan itu makin bertambah ketebalan iman para pengikut Nabi Isa.

Nama surat Al-Maidah yang berarti makanan/hidangan diambil kerana mengandung kisah ini.
 
Kesimpulan :
Allah memberi kelebihan kaum Nabi Isa dengan makanan yang turun dari langit.

Ummat Nabi terdahulu sahajakah yang mendapat makanan istimewa?
Ummat Nabi Muhammad SAW pula bagaimana?

Kisah 3.

Di sinilah yang membezakan pengikut Nabi terdahulu dengan pengikut awal Nabi Muhammad SAW.

-Sahabat Nabi SAW tidak pernah meminta makanan yang istimewa kepada Nabi SAW.Bahkan ketika perang Badar,ketika Nabi SAW memberi kelonggaran untuk dengan membenarkan para sahabat tidak berpuasa,mereka terus sahaja berpuasa.

Namun ALlah SWT itu bersifat Ar Rahman dan Ar Rahim.Sebenarnya ummat Nabi SAW juga mendapat makanan yang istimewa tanpa kita sedari.

Kepada siapa? dan bila?

Nabi Muhammad SAW bersabda,"Bersahurlah kamu semua kerana sesungguhnya pada waktu makan sahur itu terdapat keberkatan." – Hadis riwayat al-Bukhari

(Menurut al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani : Keberkatan sahur itu diperolehi melalui beberapa segi, iaitu mengikuti sunnah Nabi SAW, menyelisihi amalan puasa ahli kitab,menambah kekuatan dan semangat untuk beribadah,menghindari tabiat buruk yang timbul akibat lapar,menjadi sebab untuk bersedekah kepada orang yang meminta saat itu,menjadi sebab untuk berzikir dan berdoa pada waktu yang mustajab dan memberi kesempatan untuk berniat bagi mereka yang belum sempat berniat puasa sebelum tidur.)

Nabi Muhammad SAW bersabda,"Makan sahur ada keberkatan.Oleh itu, janganlah kamu meninggalkannya meskipun salah seorang antara kamu hanya meminum seteguk air. Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas orang-orang yang makan sahur." – Hadis riwayat Ahmad.

Mungkin ada yang terlintas dalam hati, "Berkat itu apa? Dengan hanya minum air segelas pun boleh datang BERKAT ke??"

Kata ustaz Haji Hambali,antara salah satu maksud BERKAT/BAROKAH itu adalah sesuatu yang kita terima dari rezeki kurniaan Allah tanpa kita mengeluh di sebabkan sedikit/tidak cukup dan tidak pula kita membuangnya/membazir kerana terlalu banyak/berlebihan.

SUBHANALLAH!!!

Tungguuuuuuu!!!!!

Al kisah tentang 'TIGA' ni masih belum habis.....

Dalam Islam juga ada beberapa perkara yang di kaitkan dengan tiga.

3 tanah suci ummat Islam.
(Tanah Haram Mekah dan Madinah serta Masjidil Aqsa)

bacaan 3 Qul kerap di kaitkan
ketika zikir selepas solat dan ketika
bacaan tahlil.

Rejab (isra` dan mikraj),Syaaban (nisfu syaaban)
dan Ramadhan (puasa dan Lailatul Qadar).
Antara 3 Bulan istimewa dalam kalendar Islam.

dan yang paling istimewa sekali adalah...

"3 makam dalam 1 masjid"
Makam Nabi Muhammad SAW di Masjid Nabawi
bersama 2 orang sahabatnya yang di janjikan Syurga
iaitu Saidina Abu Bakar r.a dan Saidina Umar r.a.

Madrasah 8 Ramadhan.
Taman Desa Ixora,
Senawang.

Nota :
Sebahagian di atas adalah catatn dari isi kuliah subuh Ustaz Haji Hambali sempena ramadhon di Surau Al Amin (14 Aug 2010)

No comments: