Tuesday, August 17, 2010

:: duduk semeja ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Rumahku Syurgaku!
Slogan yang biasa kita dengar cuma pegertiannya sahaja bisa menjadi berbeza bergantung kepada bagaimana isi rumah berkenaan merealisasikan rumah mereka menjadi syurga di dunia.

Jom kita menjelajah Rumahku Syurgaku!
apa pun jua bentuk rumah yang kita lihat,
masing masing menginginkan rumah mereka
menjadi yang terbaik dari segi luaran dan dalaman.

Situasi di dalam sebuah rumah pada :

1.Hari biasa.

Anak yang bersekolah tadika sejurus sahaja selesai main di padang,dia terus sahaja mandi dan makan malam.Itu pun kerana telah 'di ugut' oleh umminya.Manakan tidak,umminya tidak membenarkannya menonton kartun kegemarannya 'Shin-chan' selagi dia tidak makan malam.

Kakak yang bersekolah darjah 3 pula makan malam selepas solat maghrib.Makanlah si Kakak bersama sama abang Lang yang bersekolah menengah sessi petang.

Ummi selaku chef,kerana telah kenyang secara tidak langsung disebabkan menghidu kesemua wap masakannya,makan malam agak lambat sedikit.Itupun setelah selesai melipat baju,mengemas rumah,menggosok pakaian kerja suami dan pakaian sekolah anak-anak.Itupun makan malam sambil menonton drama minggu ini.

Kakak yang sulong pula kerana hujung tahun ini akan menduduki peperiksaan SPM,sibuk dengan kelas tambahan dan ulangkajinya.Kerana terlalu leka dengan tugasan,kakak makan malam jam 11.

Ayah sejak awal petang lagi telah keluar rumah kerana ada urusan bersama sama dengan rakan perniagaanya yang lain.Balik ke rumah pula bila jam berdetik 12 malam.Kala itu jugalah ummi akan menghidangkan makanan kepada ayah.
aktiviti seharian menyebabkan kita sibuk.
semua orang di peruntukkan 24 jam sehari,terpulang
bagaimana kita menyusun aturnya.

Selepas itu keadaan rumah akan senyap sepi kerana masing masing sedang/sudah masuk tidur.

.....jam 2 pagi.

Tiba tiba,terdengar pintu kabinet dapur di buka.Beberapa ketika selepas itu terdengar air paip mencurah ke sinki.Tidak lama kemudian kedengaran bunyi kerusi di tarik di ruang dapur.Sah,abang yang bujang seorang itu baru pulang entah dari mana.Bila perut lapar,tahu pula jalan balik ke rumah.

(....agak agaknya,sekiranya rumah boleh menyuarakan isi hatinya,ini lah agaknya luahan yang boleh kita dengar...)

2.Hari pada bulan Ramadhan.
Jam ke tu????
MasyaAllah...besarnya!!!!
Beruntung orang yang berada di Mekah beroleh
jam sebesar ini.Dari jauh pun dah tahu jam sudah pukul berapa.

Bermula dari jam 3 petang,masing sudah mula kerap melihat angka jam,terutama si adik bongsu.Sejurus selepas asar,ummi sudah mula menyingsing lengan di dapur dengan di bantu oleh kakak sulung.

Jam 5 setengah ayah sudah tiba di rumah dengan membawa beberapa bungkus air tebu.

Jam 6 setengah petang ummi dan kakak sudah siap memasak di dapur.

Hampir sahaja jam 7,seorang demi seorang masuk ke dalam bilik mandi untuk membersihkan badan.Jam 7 malam,semua sudah selesai mandi dan bersiap untuk ke meja makan.Tika itu,Ayah seperti biasa masih lagi menghadap TV.

15 minit sebelum masuk waktu maghrib,bunyi motorsikal abang bujang kedengaran masuk ke dalam halaman rumah.Dia pun bergegas ke bilik air untuk membersihkan diri.

5 minit sebelum masuk waktu maghrib,semua isi rumah sudah duduk mengelilingi meja yang sarat dengan makanan.Seorang pun tidak berani menyentuh makanan melainkan melihatnya sahaja dengan penuh bernafsu.

Bila azan yang berkumandang sahaja di dengari oleh isi rumah,lantas masing masing berdoa untuk berbuka puasa dan cepat cepat mencapai buah kurma.

...jangan lupa ye...
dahulukan makan kurma ketika berbuka.
Itu yang di ajar oleh Baginda Rasulullah SAW kepada ummatnya.

Nah…lantas juadah makanan untuk berbuka pun mula di jamah satu persatu oleh seorang demi seorang.

Begitulah tarbiah ketika bukan Ramadhan.Pada hari dan bulan biasa,amat sukar menyatukan isi rumah walaupun ketika makan sekalipun.Namun dengan masuk/sampainya sahaja bulan Ramadhan,ahli keluarga dapat di satukan semeja ketika waktu berbuka malah ketika waktu sahur juga.Ukhwah dapat di eratkan,tanggungjawab beragama juga dapat di laksanakan sebaiknya….

Ramadhan,penuh barokah penuh RahmatNya.
Rebut jangan tak rebut!!!!!

Madrasah 7 Ramadhan 1431.
Taman Desa Ixora.
Senawang.

No comments: