Tuesday, August 24, 2010

:: Kembara memburu Lailatul Qadr ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Semenjak saya bermastautin di Negeri Sembilan ini,apa yang saya perhatikan,rata rata penduduk di sini, sekiranya mereka ingin membeli daging untuk di masak,pilihan mereka adalah daging segar/fresh.Sepanjang pemerhatian saya,di manapun tempat,warung/gerai yang menjual daging berkenaan,amat mudah di jumpai.Biasanya lokasi warung/gerai berkenaan terletak di tepi-tepi jalan.Jadinya,para pelanggan/pembeli daging lembu tidak perlu pergi jauh hingga ke pasar.Warung/gerai menjual daging ini akan meningkat secara mendadak pada musim tertentu terutamanya ketika tibanya 'mantai' (acara sambutan sehari sebelum puasa Ramadhan dan sehari sebelum Hari Raya ‘Idil Fitri)

Walaupun sebenarnya daging segar ini di jual dengan harga yang agak mahal,namun mungkin disebabkan rasa 'manisnya' yang istimewa,maka kepopularannya tidak dapat di tandingini oleh daging yang di import dari luar negara.Malah ketika majlis besar seperti majlis kerja khawin sekalipun,terdapat juga tuan rumah yang 'menumbang lembu' untuk di jadikan jamuan kepada tetamu jemputan.

Berbeza di tempat saya di Johor,amat jarang melihat gerai daging segar di tepi jalan.Daging segar hanya boleh di dapati di pasar besar.Orang ramai lebih suka membeli daging import/kotak memandangkan harganya agak murah.

Tidak pasti,mengapa ada perbezaan seperti di atas......

Lalu teringatlah kisah di bawah.

Kisah 1 : Lembu.

Semasa mendengar kuliah subuh di sebuah surau,ustaz yang menyampaikan kuliah ada menyebutkan,kita melakukan amal biarlah di sertakan dengan roh.Kata ustaz berkenaan lagi,perbandingan antara ibadah yang mempunyai roh dengan ibadah yang tidak mempunyai roh adalah seperti seekor lembu.

Lembu yang mempunyai roh membolehkan pemiliknya mengambil manafaat dari lembu berkenaan.Susunya boleh diperah dan diminum atau dibuat keju.Dagingnya boleh di buat rendang.Ekornya boleh di buat sup (harganya pun antara yang termahal).Bukan itu sahaja,sendi-sendi kaki nya pula boelh di buat sup 'gear box' yang amat popular itu.

Sebaliknya,lembu yang tidak mempunyai roh pula (lembu patung) tidak akan dapat memberikan apa-apa manafaat kepada pemiliknya.Mungkin cantik pada pandangan mata,tetapi mungkin hanya sekadar mampu di jadikan hiasan sahaja.

Begitulah juga dengan amal ibadah kita.Amalan yang mempunyai roh,pengamalnya secara tidak langsung dapat mengambil manafaat darinya.

Contohnya....

Zaman sahabat dahulu,dengan solat 2 rakaat sahaja boleh menyelesaikan masalah mereka.Abdullah bin Rawahah r.a telah masuk ke dalam kebunnya yang kering kontang.Sampai ke dalam tanah miliknya,beliau telah solat 2 rakaat.Selepas selesai solat,beliau mengangkat tangan dan berdoa ke Hadrat Illahi.Dengan izinNya,Allah menurunkan hujan membasahi tanah miliknya dan akhirnya tanah tersebut menjadi subur.

Dahsyat sungguh zaman sahabat....

Suatu ketika lain pula,Nabi SAW bertemu dengan seorang sahabat.Nabi SAW bertanya dengan sahabat berkenaan,apa yang telah dilihatnya.Sahabat berkenaan berkata kepada Nabi SAW,aku melihat akan penghuni syurga bersukaria di dalamnya,sedangkan aku dengar jeritan penuh keseksaan dari ahli neraka.Nabi SAW membenarkan kata sahabat berkenaan.Nabi SAW berpesan akan sahabat berkenaan mengekalkan amalannya kerana Iman sahabat berkenaan telah sampai ke satu tahap yang tinggi.

Bagaimana pula dengan kualiti amalan kita?

Kisah 2 : Kuda.

Kata ustaz itu lagi,dengan melihat seekor kuda lumba yang sedang berlumba lari,adalah salah satu contoh terbaik untuk mengambil iktibar dan pengajaran.Seekor kuda lumba akan di pakaikan dengan satu topeng khas.Topeng khas berkenaan akan di lubangkan sedikit untuk tujuan penglihatan kuda tersebut. Hasilnya,kuda tadi akan berlari terus menuju garisan penamat tanpa mempedulikan apa yang ada di kanan atau di kirinya.Sekiranya tidak di buat demikian,maka kuda tadi tidak dapat memberi fokus yang tinggi untuk berlari laju ke garisan penamat dengan pantas.Lebih teruk dari itu,mungkin kuda tadi akan berlari keluar dari trek kerana satu tarikan lain.Bukan sahaja ia tidak menuju ke garisan penamat,bahkan berkemungkinan tinggi ia akan di rempuh oleh kuda-kuda yang lain.

Begitulah juga kita.Dalam hidup yang hanya sementara di muka bumi ini,fokus kita dalam hidup adalah,segala gerak geri kita mestila dengan matlamat untuk mencari sebanyak mungkin bekalan amal soleh yang akan di bawa ke akhirat.Sekiranya yang di kejar adalah harta dunia yang melekakan,di khuatiri nanti apabila malaikat maut datang menjemput,amalan yang telah di buat tidak mampu menyelamatkan kita di sana.Nauzubillah.

Kisah 3 : Puasa.

Kata ustaz lagi,puasa di bulan Ramadhan adalah salah satu latihan untuk kita menghadapi cabaran 11 bulan yang berikutnya.

Puasa mengikut istilah syarak adalah menahan lapar dan dahaga serta perkara perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari.

Namun,Imam Ghazali mentafsirkan puasa kepada beberapa bahagian.Di antaranya adalah puasa dengan menjaga fizikal,puasa dengan menjaga jasad,puasa dengan menjaga nafsu dan puasa dengan menjaga hati.

Persoalan dari ustaz,adakah dengan tamat bulan Ramadhan maka kita tamat dari tuntutan berpuasa.Dari segi puasa nafsu mungkin kita tidak perlu lagi menahan lapar dan dahaga.Bagaimana pula dengan tuntutan puasa fizikal,jasad dan hati?

Sebenarnya terang ustaz,sekiranya ketika berpuasa,apabilakita dengan sengaja melihat wanita bukan mahram maka pahala puasa kita akan berkurang dan secara tidak langsung dosa kita meningkat di sebabkan maksiat yang kita lakukan itu.Tetapi ada segelintir individu yang tidak sedar akan hakikat ini.Mereka berfikiran hanya,"ah,tidak mengapa,hanya pahala puasa yang berkurang." Sebenarnya tidak begitu,maksiat tetap berdosa walau bila masa sekalipun tetapi di dalam bulan Ramadhan,maksiat yang sama itu boleh mengurangkan pahala puasa.

Untuk mudah faham,mari kita perhatikan pemandu kereta.Bila masa pun,ketika memandu kereta,tidak memakai tali pinggang keledar adalah salah satu kesalahan undang undang dan boleh di denda.Tapi bila kesalahan ini di lakukan ketika pemandu sedang di uji oleh JPJ,maka secara automatik markah ujian akan di tolak dan mungkin kebarangkalian untuk gagal ujian mendapatkan lesen memandu juga besar.Begitulah juga bulan Ramadhan.Ramadhan amat berkait rapat dengan bulan ujian.Mungkin sebab tiada markah ujian yang akan di tolak (pahala yang berkurangan) di luar bulan Ramadhan,maka ada segelintir individu yang dengan 'slamber' nya melakukan maksiat.Agaknya mereka ‘'erlupa' yang maksiat tadi akan menyebabkannya menanggung dosa dan akan di hisab kelak.

Oleh sebab itulah ustaz menegaskan,orang Islam perlu 'berpuasa' sepanjang masa.Pergerakkan mata perlu dikawal,pendengaran telinga perlu di tapis,tangan perlu di hadkan pergerakkan demi mengelakkan hati dari terkesan dari perbuatan maksiat kita itu.Kerana hati akan menjadi kotor/karat/gelap setiap kali kita membuat maksiat.Mana mungkin cermin muka yang comot dapat melihat wajah muka yang cantik.Begitu jugalah hati,hati yang bersih,berkilat akan dapat melihat segalanya dengan sempurna (yang mana maksiat yang mana pula ibadah) dengan bantuan Hidayah Illahi.

Maka kata ustaz lagi,'berbukanya' manusia yang memeluk agama Islam adalah ketika di syurga,tempat yang akan kekal selama lamanya.Tempat segala amal ibadah yang kita lakukan,kita tuai hasilnya. Mata,telinga,tangan,kaki boleh berbuat sesuka hatinya di sana.Kerana di syurga sudah tiada apa lagi larangan yang perlu kita patuhi.Hari yang berlalu di penuhi dengan nikmat dan bila kita bertemu dengan sahabat yang lain di dalam syurga,kita memberi salam dan menceritakan akan kenikmatan yang kita rasai.Sebab itulah ustaz mengingatkan,kita di galakkan menyebarkan salam,kerana ibadah memberi salam itu merupakan amalan ahli syurga.

Lebih teruja bila ustaz mengatakan,meninggalnya seorang Islam yang beriman,akan merasakan mereka berada di alam barzakh terlampau sebentar seperti melakukan 2 rakaat solat.Di padang mahsyar kelak tempat bersarapan pagi dan di syurga nanti tempat mereka menjamu selera untuk makan tengahari.

Allahuakbar!

Seronoknya.Adakah aku mampu menjadi salah seorang dari golongan itu?

Ya Allah,aku memohon padaMu dengan keberkatan waktu sahur dan keberkatan waktu berbuka,Engkau Ampunilah dosa-dosa ku dan dosa kaum keluargaku,dan masukkanlah kami ke dalam syurga FirdausMu tanpa hisab.

Amin.

Selamat berbuka!!

Tazkirah 15 Ramadhan 1431.
Taman Desa Ixora,
Senawang.

No comments: