Friday, November 20, 2009

.: TeLApaK TanGAn yAng KeciL ITu :.

Berburu ke padang datar,
Dapat rusa belang di kaki,
Berguru kepalang ajar,
Bagai bunga kembang tak jadi.

Dalam kehidupan,pelbagai peristiwa dan kejadian adalah antara guru yang tidak kenal erti masa dan lelah dalam mengajar manusia di muka bumi ini.

Kehadiran 4 orang putera puteri tersayang saya di sambut oleh para petugas dari 3 hospital yang berlainan.Anak pertama saya,Abdul Aziz bin Mohd Rizal di lahirkan di Hospital Besar Batu Pahat (13 Okt 2004).Anak ke dua saya,Abdul Hadi bin Mohd Rizal di lahirkan di Hospital Besar Tuanku Jaafar,Seremban (27 Ogos 2006).Anak ketiga saya,Ain Sofiah bte Mohd Rizal di lahirkan di Hospital Putrajaya (26 May 2008).Anak keempat saya,Abdul Halim bin Mohd Rizal di lahirkan di Hospital Besar Tuanku Jaafar,Seremban (27 Okt 2009).

Kelahiran mereka bukan sahaja menjelaskan lagi bukti Kebesaran Allah Yang Maha Esa tetapi memberi pelbagai pengajaran kepada saya.

Anak pertama saya di lahirkan selepas waktu subuh.Tanda tanda awal sakit untuk bersalin mula di rasa oleh isteri saya sekitar jam 3 pagi.Tanpa berlengah saya start enjin kereta dan terus menuju ke hospital.Perjalanan agak lancar memandangkan tidak terlalu banyak kenderaan di atas jalanraya tambahan pula masih awal pagi.Tiba di wad kecemasan hospital isteri saya terus di tolak dengan menggunakan kerusi roda entah ke mana sedangkan saya di arah untuk memakir kereta saya di tempat yang di sediakan.

Akhirnya saya dapat tahu isteri saya telah berada di dewan bersalin dan bersedia untuk melahirkan anak.Oleh sebab terlalu lama menunggu saya bertanyakan kepada petugas di dewan bersalin tentang keadaan isteri saya.Saya tidak di benarkan masuk ke dewan bersalin kerana bayi yang di lahirkan perlu melalui proses vacuum.

Selepas solat subuh,sekali lagi saya bertanyakan keadaan isteri dan anak yang saya sendiri tidak tahu sudah di lahirkan atau belum.Alhamdulillah,bayi kami telah selamat di lahirkan dan saya telah di beri kesempatan untuk mengazankan bayi lelaki kami.Sewaktu pertama kali saya mendakap bayi saya,kelihatan bayi itu membuka matanya seolah menoleh kepada saya.Hanya Allah yang tahu betapa gembiranya saya ketika itu.

Dan kenangan yang tidak akan saya lupakan adalah isteri saya terpaksa duduk di katil tambahan memandangkan wad bersalin terlalu ramai ketika itu.Katil yang begitu rendah dan sedikit kecil dari katil normal di letakkan di ruang tengah untuk laluan orang ramai.Dengan keadaan yang kurang selesa dan susun atur di dalam wad bersalin yang agak kelam kabut.Saya kira perlu ada pembaikan yang perlu di perhatikan oleh pihak pentadbiran hospital berkenaan.Ini perlu memandangkan hospital adalah salah satu tanggungjawab penting pihak kerajaan terhadap rakyat yang memilih mereka sebagai pentadbir Negara.

Anak kedua saya lahir juga selepas subuh.Isteri saya mula menunjukkan tanda awal kesakitan untuk bersalin sewaktu hampir waktu subuh.Selepas solat subuh yang sempat ditunaikan hanya di rumah,saya terus menuju ke hospital.Kali ini perjalanan agak dekat memandangkan rumah sewa saya di Bukit Chedang hanya beberapa kilometer sahaja dengan Hospital Tuanku Jaafar.

Kali ini keadaan hampir serupa dimana saya terus menghantar isteri saya ke wad kecemasan dan isteri saya terus di tolak menggunakan kerusi roda ke tingkat 1 bangunan utama hospital.Saya terus memakir kereta saya.Kerana masih awal pagi,proses memakir kereta agak mudah dan tidak perlu membuang masa yang lama.

Saya sampai di dewan bersalin agak lewat kerana perjalanan saya terhalang oleh kekurangan penunjuk jalan di dalam hospital.Hospital sedang di ubahsuai dan keadaan sedikit kurang mesra pengguna.Papan penghadang di sana sini menyebabkan saya sendiri tidak tahu ke mana hendak di tuju.

Namun ada Rahmat dariNya di sebalik kepayahan saya mencari dewan bersalin.Kali ini nasib saya baik kerana saya di benarkan untuk masuk ke dewan bersalin.Saya masuk ke dalam dan mendapati isteri saya dalam tahap terakhir untuk melahirkan anak.Saya pegang tangan isteri saya dan memberi semangat bersama sama jururawat yang turut sama membantu.Alhamdulillah,itulah kali pertama saya dapat melihat dengan mata saya sendiri,bayi saya lahir ke dunia secara LIVE.

Anak ketiga saya dilahirkan berbeza sedikit keadaannya.Di takdirkan saya perlu menghadiri temuduga di Dengkil pada hari tersebut.Paginya saya bertugas seperti biasa dan petangnya saya mengambil cuti untuk tujuan temuduga.Sampai sahaja di rumah untuk bersiap ke Dengkil saya dapati isteri saya juga sudah bersiap dengan anak anak.
Saya sendiri pada awalnya tidak merancang untuk membawa keluarga bersama untuk sessi temuduga.Tapi di sebabkan isteri saya mengatakan sudah ada tanda tanda awal kesakitan untuk bersalin,saya bawa mereka semua bersama ke Dengkil.

Saya tiba di Dengkil dalam keadaan isteri saya sudah mengadu sakit untuk bersalin.Tetapi sela masanya masih belum ketara.Saya masuk ke bilik temuduga walaupun hati sedikit tidak tenteram.Selesai temuduga saya dapati di sebelah kereta saya ada seorang kakak seperti sedang berkata kata sesuatu dengan isteri saya.Rupanya sela masa kesakitan isteri saya sudah sampai tahap hampir sangat dengan waktu untuk bersalin.

Tanpa di duga duga,seperti sudah ketetapan Illahi,ada seorang kakitangan di situ sudi menunjuk jalan ke hospital dalam keadaan yang tidak terduga langsung ketika itu.Dengan melalui jalan Dengkil saya terus di bawa ke Putrajaya.Dan sampai di hospital,isteri saya terus di hantar ke dewan bersalin.Dan tidak lama kemudian,lahirlah bayi perempuan kami ke dunia apabila saya selesai solat maghrib.Anak saya yang berdua itu saya tinggalkan bersama adik saya yang kebetulan sama sama menghantar isteri saya ke hospital,sementara saya melihat ummi dan bayinya di dalam wad bersalin.

Anak saya yang ke empat di lahirkan baru baru ini.Mungkin posting yang lepas saya ada menyatakannya serba sedikit.

Cuma sedikit cerita yang ingin saya coretkan di sebalik kelahiran anak saya baru baru ini.Semasa di dalam wad bersalin,salah seorang jiran katil isteri saya adalah seorang ibu muda yang lebih awal melahirkan anak dari isteri saya.Bila saya menghantar isteri saya bersama sama jururawat dari dewan bersalin ke dalam wad bersalin,ibu muda yang berbangsa cina tadi telah di temani oleh suaminya dan dua orang lagi ahli keluarga mereka.

Mungkin kerana melihat saya sibuk dengan urusan ketika itu,mereka berbual sahaja antara mereka dalam bahasa cina.Sebaik sahaja saya urusan saya sedikit reda,saya bertegur sapa dengan suaminya yang saya kira lebih tua sedikit dari saya.

Sapaan saya di sambut baik oleh mereka.Sempat juga lelaki cina itu menceritakan itulah anak mereka yang pertama.Dia bertanya pula kepada saya.Apabila saya katakan umur saya baru 30 tahun dan itu adalah anak saya ke empat,nampak riak terkejut dalam muka lelaki itu.Terus sahaja dia berkata sesuatu dalam bahasa cina kepada kaum keluarga mereka.Lantas saya juga nampak riak terkejut antara mereka.Mungkin lelaki itu menceritakan semula ayat saya tadi dalam bahasa yang lebih mudah mereka fahami.

Sebelum balik,sempat saya ucapkan tahniah kepada lelaki yang baru sahaja bergelar bapa itu.

Keesokannya apabila saya datang semula ke wad tersebut,saya lihat lelaki itu juga ada di situ.Rupanya isteri kami akan sama sama keluar pada hari tersebut.Sambil menunggu segala butiran di lengkapi oleh pihak hospital saya hanya melayan kerenah anak anak saya yang sudah semalaman berpisah dengan umminya.

Selesai butiran borang di lengkapkan oleh pihak jururawat,saya di kehendaki pergi ke kaunter tingkat bawah untuk membayar bil yang di sertakan.Oleh kerana setiap keluarga mendapat borang tersebut mengikut giliran,jadi setiap mereka pergi membayar bil yang ada sejurus mendapat borang yang di agihkan.Saya tertinggal kebelakang sedikit ketika pergi ke kaunter pembayaran.Kebetulan di kaunter pembayaran ramai pula yang sedang beratur.Saya mencari cari kaunter yang agak lengang.Tiba tiba ada seorang lelaki melambai lambai ke arah saya.Rupa rupanya lelaki yang berbangsa cina tadi.Dia melambai ke arah saya supaya saya beratur di belakangnya.Kebetulan barisan itu tidak ramai orang.Saya lantas pergi ke kaunter tersebut dan melunaskan tugasan saya tanpa perlu membuang masa dengan lama.Untung juga dapat kawan baru,walaupun tidak kenal lama namun dengan pertolongannya di kaunter itu serba sedikit memudahkan dan mempercepatkan tugasan saya.

Agak agaknya itulah kelebihan orang punya ramai sahabat……

Jangan lupa Nabi SAW adalah salah seorang yang punya ramai sahabat,tidak kira bangsa dan tidak kira ugama…..
Marilah kita menghidupkan sunnah Nabi SAW.Siapa tahu,di suatu masa apabila kita dalam kesusahan Allah jadikan asbab sahabat kitalah yang akan membantu kita ketika itu.Tapi itu bukanlah tujuan kita dalam bersahabat.

Bak kata pepatah melayu…

Berat sama di pikul,
Ringan sama di jinjing.

Ke bukit sama di daki,
Ke lurah sama di turuni.

Kan cantik tu... (",)

No comments: