Wednesday, October 21, 2009

:: pahit pahit MENGKUDU ::

.: Konflik :.

Konflik biasa dikaitkan dengan perselisihan.Perselisihan pula dikaitkan dengan perbezaan.Perbezaan pula berlaku bila adanya dua perkara yang berlainan.Dua perkara yang berlainan ini pula wujud adalah kerana adanya pilihan.Pilihan itu wujud kerana adanya beberapa sudut pandangan.

Why conflict happen? –due to clash of opinion
Why they clash? –due to they have difference of thinking.
Why have difference? –due to subject come from two sources.
Why have two sources? –due to ability of choice.
Why have choice?-Due to point of view.

Jenuh juga nak mempraktikkan ‘5 WHY’ dalam kehidupan seharian.Tapi itulah antara tugas seharian saya bila berlakunya masalah di bahagian produksi.Terutama sekali sekiranya ada komplen dari pelanggan.

Pelanggan hanya mahukan barangan mereka penuh berkualiti.Apa nak buat,seluruh dunia telah di jaja ‘CUSTOMER is always right’.Motto ini amat mempengaruhi bidang perniagaan terutamanya.Sehinggakan kadangkala pihak pengeluar tertekan dengan keadaan sedemikian.Motto itu sendiri,saya akui memang mempunyai ‘POWER’/'KICK' yang tersendiri.Itulah peranan MOTTO.

Macam iklan kat TV tu..It’s finger licking good-Enak sehingga menjilat jari.Habis makan sahaja,mesti jilat jari,bukan setakat makan ayam sahaja tau!!!! (iklan sisipan)

Kembali pada tajuk asal perbincangan iaitu konflik.

Agak besar sebenarnya ruang lingkup untuk membincangkan tajuk ini.Banyak pendekatan yang boleh di bawa untuk mentelaah dan mendefinasikan perkataan tersebut.Dan banyak juga cara untuk kita membuat pendekatan bagaimana konflik itu hendak di selesaikan.Dan yang pasti kita amat kerap berhadapan dengan konflik dalam kehidupan seharian.Betul kan?

Kaedah ‘5 WHY’ adalah salah satu daripadanya.Soalan ‘MENGAPA’ yang di ulang ulang sebanyak 5 kali membawa kita ke masalah sebenar,mengapa satu satu konflik itu boleh terjadi.Setiap kali soalan ‘MENGAPA’ di ajukan,jawapan itu akan di perhalusi lagi dengan soalan ‘MENGAPA’ yang seterusnya.Contoh yang saya berikan di atas boleh di jadikan panduan bagaimana untuk mempraktikkan kaedah ‘5 WHY’.

Mungkin bagi yang pakar dalam bidang ini,mereka mempunyai banyak lagi kaedah bagi panduan mana mana individu dalam menyelesaikan konflik masing masing.

Sekali lagi perlu di ingat,lain situasi,lain konflik,lain pula cara penyelesaian.
Macam orang tua tua kata : Lain padang lain belalang.

"Kalau macam itu…susah juga hendak menangani konflik sekiranya tiada rumusan yang jelas tentang cara penyelesaiannya" mungkin ada yang bertanggapan begitu...

Jom kita keluar sebentar dari ‘ruang kotak’ yang ada……

.: Membaca jambatan ilmu :.

Membaca adalah antara cabang ilmiah yang penting.Malah asas pembelajaran sekolah rendah juga memperkenalkan sistem 3M iaitu mengeja,membaca dan mengira.Sejauh mana sebenarnya membaca ini mempengaruhi kehidupan kita?

Sejarah kepentingan membaca ini banyak di nukilkan oleh pelbagai generasi masa demi masa memandangkan ianya amat memberi kesan yang mendalam dalam peradaban dunia ini.Kita lihat sahaja ayat Al Quran yang pertama di turunkan berbunyi : IQRA’-yang membawa maksud : BACALAH!

Mengapa IQRA’? Tentu ada sebab yang tertentu……

Sukar sebenarnya membuat perbandingan antara orang yang membaca dengan orang yang tidak membaca.Namun begitu pasti ada perbezaan memandangkan membaca sesuatu perkara itu boleh mendatangkan menafaat dan ilmu pengetahuan.Ilmu itu pula yang akan menjadi cahaya yang mungkin boleh membezakan antara yang suka membaca dengan tidak.

Cuba bayangkan sebentar hakikat beza antara orang yang buta dengan orang yang celik.Kesukaran hidup bagi si buta dalam menyusun hidup mereka adalah kerana keterbatasan dalam pergerakan mereka.Dengan kurangnya salah satu dari unsur pancaindera iaitu mata yang berfungsi untuk melihat memberi kesan yang amat mendalam.

Bayangkan sahajalah sekiranya anda berjalan di dalam kegelapan malam.Dengan keterbatasan penglihatan dalam kegelapan yang hanya bersuluh dengan lampu itu pun amat sukar bagi kita,ini kan pula bagi si buta yang tidak dapat membezakan antara siang mahupun malam.Kegelapan adalah selamanya.Dan anak kunci yang dapat menerangi kegelapan adalah cahaya.

Perbandingan kehidupan tanpa membaca yang menjadi kunci ilmu juga seperti hidup dalam kegelapan.Ilmu yang menjadi kunci kehidupan hanya berfungsi apabila kita mula membaca.Ilmu yang ada akan bertambah juga dengan proses membaca.

Dan banyak lagi kepentingan membaca sebenarnya….

Cuba luangkan masa anda sedikit,untuk membaca kisah di bawah.Mungkin boleh di jadikan latihan pertama untuk menanam sikap suka membaca.InsyaAllah…

Begini kisahnya….

Antara pengangkutan awam yang utama dan bergiat cergas di Jepun adalah pengangkutan keretapi.Mungkin kerana kemudahan dan kelengkapan infrastruktur yang lengkap di tambah dengan teknologi yang terkini membuatkan keretapi menjadi salah satu pilihan utama masyarakat di sana.Penggunanya juga ramai dan dari segenap lapisan masyarakat.Dari pekerja kilang,jurujual,pesara awam,pelajar hinggakan ke tahap golongan atasan.Tapi apa yang amat menarik perhatian saya adalah sikap mereka ketika menaiki keretapi terbabit.

Situasinya begini...

Apabila saya sendiri menaiki keretapi di Jepun,saya akan nampak akan ada beberapa orang yang sama gerabak dengan saya di lihat sedang membaca.Pasti ada.Berapa jumlah atau peratusnya saya tidak berani mengeluarkan sebarang fakta.Tapi pasti ada tak kurang dari 5 orang.Itu yang berani saya nyatakan.

Habit membaca dalam keretapi kadangkala menjadi ikutan saya.Bukan apa,perjalanan yang memakan masa di tambah dengan terasa keseorangan menyebabkan buku menjadi pilihan sebagai teman.Walaupun tidak dapat menghabiskan keseluruhan buku dalam satu masa,sekurang kurangnya saya dapat sedikit info.Namun adakalanya bacaan bacaan ringan yang menjadi pilihan,komik,majalah ataupun katalog barangan yang boleh di dapati dengan percuma di mana mana.

Satu ketika lain pula,sewaktu menaiki LRT menuju ke Suria KLCC rasa keseorangan itu menjelma lagi.Lalu saya buka bag-pac saya dan mengeluarkan sebuah buku kecil dan terus membacanya sambil menunggu untuk sampai ke destinasi.Sampai di suatu ketika,saya dapat rasakan ada beberapa pasang mata mula memerhatikan gelagat saya.Bila saya pandang ke kanan dan ke kiri,baru saya sedar,hanya saya seorang sahaja yang sedang khusyuk membaca buku.Penumpang yang lain sibuk dengan hal masing masing.Tapi kebanyakkannya sibuk dengan telefon bimbit mereka.Saya tidak mahu menyalahkan orang yang memerhatikan gelagat saya mahupun mereka mereka yang di sekeliling saya,namun itulah situasi sebenar dan gambaran sebahagian dari aktiviti masyarakat kita bila berada di dalam kenderaan awam khususnya LRT,STAR atau Komuter.

Mengapalah susah susahkan diri nak membaca?

Saya sediakan jawapan mengikut versi saya sendiri…

.: Fadhilat :.

Fadhilat atau kebaikan biasa di kaitkan dengan amal ibadah kita.Contohnya :

1. Fadhilat bersedekah selain dapat membantu golongan fakir ia juga salah satu jalan untuk meluaskan pintu rezeki kita.
2. Fadhilat membaca dapat menambahkan ilmu.

Banyak lagi kategori dan jenis amalan yang memang ada fadhilatnya tersendiri.Cuma apa yang ingin saya katakan adalah,fadhilat ini kita boleh umpamakan sebagai enzim.

Enzim ialah sejenis protein yang bertindak sebagai pemangkin organik yang dapat mengawal atur serta mempercepatkan tindak balas biokimia dalam sel.

Fadhilat juga sebenarnya menjadi faktor dan daya tarikan/pemangkin untuk kita berminat membuat sesuatu amalan.

Akhirnya saya rumuskan begini.....

Dengan kita tahu fadhilat/kebaikan membaca kita akan mula gemar dan akan terus mengamalkan tabiat membaca.Dan dari membaca tadi kita akan tahu pelbagai info dan ilmu.Termasuk jugalah cara cara menangani konflik.

Menarikkan rantaian antara satu faktor dengan faktor yang lain.
Saling lengkap melengkapi... Simbiosis?

Adakah cara hidup Islam (DEEN) itu tidak lengkap?

Saya tinggalkan persoalan itu untuk di hadam oleh pembaca semua....

Muhasabah selepas Ramadhan fasa 4.
Pahit pahit mengkudu kalau di hadam,juga ada banyak faedahnya....

No comments: