Saturday, August 22, 2009
.: kurikulum dan silibus hidup :.
Madrasah 1 Ramadhan.....
Agaknya ada lagi ke istilah KBSR dan KBSM?
Silibus dan kurikulum pembelajaran bagi pelajar sekolah rendah dan sekolah menengah yang seingat saya di perkenalkan pada pertengahan 80-an.
Semasa di perkenalkan dengan kurikulum itu,usia saya masih terlalu mentah untuk memahami secara mendalam apakah maksud sebenar di sebalik istilah istilah tersebut.Jauh sekali untuk membuat perbandingan dengan sistem yang di guna pakai sebelum itu.Cuma yang pernah saya di ajar dan di beritahu matapelajaran bagi KBSR ada berbeza dengan sistem pembelajaran yang lama.
Contohnya :
A.Subjek matapelajaran sistem lama sebelum KBSR : Ilmu alam,ilmu hisab,tawarikh dll.
Peperiksaan penilaan darjah 5 : (matapelajaran tidak dapat dipastikan tetapi 5 subjek)
B.Subjek matapelajaran sistem KBSR : Alam & manusia,matematik dll.
Peperiksaan UPSR darjah 6 : 4 subjek.Bahasa Inggeris,BM (pemahaman),BM (penulisan),Matematik.
Kalau di Johor pula mempunyai sistem sekolah agama yang di tadbir oleh kerajaan negeri.Antara kami lebih ‘glamour’ dengan istilah sekolah petang.Sebabnya sekolah di adakan pada sessi petang selepas paginya bersekolah kebangsaan.
Para pelajar layak untuk mengikuti sistem ini mengikut syarat tertentu.Jadual masa di susun seawal jam 2 hingga jam 3 setengah petang untuk pelajar Darjah 1~3.Manakala untuk pelajar Darjah 4~6 dari jam 3 setengah hingga jam 6 setengah.
Antara matapelajaran untuk darjah 1~3:
Adab,Ibadat,Tauhid,Tajwid,Tarikh,Bahasa Arab,Al Quran,Amali dll…
Antara matapelajaran untuk darjah 4~6:
Ibadat,Tauhid,Tajwid,Faraid,Muamalat,Munakahat,Jenayat,Bahasa Arab dll..
Walau apa pun jua bentuk kurikulum atau silibus,pasti pada asalnya ia di wujudkan dan di laksanakan untuk mencapai matlamat yang telah di rancang.Dan di sepanjang perlaksanaan itu barulah di ukur sejauh mana keberkesanan.Mungkin juga ada tokok tambah bagi memperbaiki serba sedikit kelemahan yang di kesan.Sudah lumrah manusia,tidak lepas dari sifat cacat cela di atas segala usaha walau bagaimana terperinci susunannya.
Hidup tu kan satu perkongsian…
Suka saya kongsikan sedikit sebanyak kisah cerita bersangkut paut dengan korikulum dan silibus ini.
Sepanjang tahun 1992,bermula jam 6 setengah petang di sudut sebuah surau terlihat satu kelompok besar pelajar yang sudah lengkap berbaju melayu,kain pelikat dan songkok berkumpul.Di hadapan kelompok besar itu ada seorang pelajar yang sedang berdiri dan menyampaikan sesuatu,pelajar yang sedang duduk pula sibuk memasang telinga.Selepas seketika,kelompok yang besar tadi berpecah menjadi beberapa kelompok yang lebih kecil.Situasi tetap sama,setiap kelompok kecil akan ada seorang pelajar yang akan menyampaikan sesuatu dan pelajar lain akan mendengar sambil tangan sibuk mencatat sesuatu.Bila azan maghrib berkumandang,maka bersurailah mereka mengikut kelompok masing masing.Selepas itu ada yang memperbaharui wuduk,ada yang sibuk membentang kain safrah saf dan ada pula yang sudah bersedia di dalam saf.
Begitulah senario harian surau SMSS,setiap hari.Selepas sahaja tamat waktu riadah petang atau lebih glamour dengan ‘main petang’ para pelajar tingkatan 1 di wajibkan untuk turun usrah.Surau adalah destinasi utama selepas sahaja bersiap.Buku nota dan alat tulis di bawa bersama sebagai nota catatan.
Di surau,naqib biasanya sudah setia menunggu.Naqib biasanya terdiri dari pelajar tingkatan 2.Bila semua pelajar tingkatan 1 sudah berkumpul,maka salah seorang naqib akan membuka majlis dan menyampaikan beberapa pesanan ataupun teguran harian.Selepas itu,para pelajar akan di pecahkan ke dalam kelompok usrah yang lebih kecil mengikut dorm.Dan pada setiap kelompok kecil tadi ada pula seorang naqib yang akan membimbing aktiviti.Biasanya samada naqib akan membacakan kitab atau buku sirah yang mudah ataupun membuat perbincangan dengan tajuk yang di tetapkan.
Menjelang hampir maghrib,ketua naqib akan datang memantau aktiviti harian.Sekiranya ada perkara mustahak,barulah ketua naqib akan memanggil semua anak usrah termasuk naqib naqib untuk mendengar pesanan dan teguran.Semuanya dengan satu tujuan,untuk memastikan semua pelajar tingkatan 1 hidup dengan adab dan peraturan dan memastikan naqib pula membimbing dengan cara yang telah di tetapkan.
Itu aktiviti harian….
Setiap hujung minggu pula,aktiviti rasmi pelajar tingkatan 1 adalah mengutip segala macam habuk atau sampah yang bertaburan di atas permaidani surau.Berbaris lah semua pelajar mengambil sebaris saf setiap seorang.Berbekalkan rehal plastik sebagai tempat bekas habuk yang di kutip,merangkak lah setiap pelajar setapak demi setapak.Naqib setiap kumpulan pula akan meronda dan memastikan tiada pun sebutir sampah yang tertinggal di atas dan sekeliling saf.
Begitulah rutin setiap pelajar blok D.Program dan aktiviti telah di susun oleh PPI (Persatuan Pelajar Islam) yang di pimpin oleh pelajar Tingkatan 5 dan di naungi oleh seorang Ustaz yang merangkap warden asrama.
Dan kemuncak bagi segala usrah dan aktiviti harian,mingguan dan bulanan merupakan Malam Kebudayaan Islam (MKI).MKI akan di adakan di hujung tahun yang akan di isi dengan pelbagai aktiviti.Dan antara aktiviti yang menjadi tumpuan adalah persembahan dari anak anak usrah.Biasanya persembahan adalah nasyid yang di selitkan seli dengan pentomin.Setiap kumpulan akan berbincang dan memilih sendiri tajuk nasyid mereka.Biasanya tajuk nasyid di ambil dari nasyid nasyid yang di hafal dan di praktikkan ketika aktiviti usrah.Tetapi yang menjadi tarikan pada MKI adalah pentomin yang terhasil dari idea original dan asli anak anak usrah.Persembahan ini akan di adili dan persembahan terbaik akan dipilih untuk menjadi juara.
................................................
Berjalan,bermusafirlah,
Melihat keAgungan Allah,
Meninjau menitilah,
Rahsia ciptaan Allah,
Kunjungilah makam kekasih Allah,
Kenangilah Rasulullah,
Bangunkan jiwa jihad Islami,
Semangat syuhada Illahi,
Marilah bermusafir,
Laksanakan tuntutan jiwa,
Bermusafir,berkelana,
Luaskan pandangan saujana,
Bermusafir berkelana……..
Antara lirik nasyid yang boleh saya ingat.Itupun setelah memerah segala daya dan ingatan….Itu pun sudah hampir lupa melodinya…
Begitulah serba sedikit silibus hidup pelajar asrama tingkatan 1 SMSS.Usrah yang di praktikan membina tali kekuatan antara kami.Susah senang di harung bersama.Segala masalah di bawa berbincang antara naqib dan anak usrah.Segala kesilapan di tegur dan manisnya tentulah kenangan yang mungkin tidak akan di lupa,MKI.Di situlah titik tolak permulaan hidup baru kami.
Selepas sahaja MKI,pelajar tingkatan 1 sudah tidak diwajibkan turun usrah.Ada yang menganggap ia merupakan saat kemerdekaan.Waktu petang hari sudah tidak perlu berkejar untuk mandi takut lewat ke usrah.Petang hujung minggu tidak lagi di ‘ganggu’ dengan aktiviti mengutip sampah di dalam surau dan boleh di ganti dengan tidur panjang yang lena.
Begitulah pemikiran ketika itu yang sudah tentunya masih lagi mentah dengan erti hidup.Namun yang pasti,kehidupan tanpa usrah adalah kehidupan tanpa bimbingan dan pemerhatian.Hanya mengharap bekal yang di beri ketika setahun usrah untuk meneruskan perjalanan hidup di dalam asrama.Cukupke??
Mujurlah PPI cekap dan punyai strategi bagi menangani gejala ini.Pelajar pelajar tingkatan 1 yang telah melalui MKI dan mempunyai potensi di pilih menjadi naqib untuk sessi tahun hadapan.Golongan yang di pilih inilah yang akan meneruskan nafas usrah di SMSS.Itu pun hanya sebilangan kecil yang berpotensi.Apa pula akan terjadi kepada anak anak usrah yang lain.
Secara zahirnya mereka yang tidak terpilih menjadi naqib atas alasan tidak berpotensi.Namun secara batinnya,mereka juga harus mendapat bimbingan yang berterusan bagi mengekalkan dan menambah baik peristasi dan akhlak mereka.Kerana mereka mereka ini walau tidak menjadi naqib,tetapi akan menjadi contoh pula pada pelajar bawahan.Junior akan mengikut senior.Dan yang banyaknya senior akan memberi tunjuk ajar kepada junior.Jika tunjuk ajarnya betul,maka betullah didikan.Jika sebaliknya,rosaklah junior dengan tunjuk ajar senior.
Begitulah hakikat sebenar kehidupan….
Walau contoh yang diambil adalah situasi yang hanya berlaku di dalam sebuah asrama sekolah,namun ia sebenarnya mewakili sebahagian kehidupan.
Hidup yang tanpa bimbingan dan teguran akan menyebabkan jiwa leka dengan dugaan dan cabaran dunia.Keseronokkan memanglah pilihan hati,tetapi ada hadnya…
Untuk itu carilah semula sinar yang boleh menjadi penyuluh dalam hidup.Dalam dunia yang serba moden ini,perhubungan dapat di jalin dengan mudah.Gunakanlah untuk kebaikan.Seorang ustazah ketika sessi forum yang bertajuk ‘Di Ambang Ramadhan’ ada mengingatkan hadirin dan hadirat supaya mengamalkan gaya hidup bermasyarakat.Dan sudah pastinya masyarakat yang mengamalkan gaya hidup sihat yang berlandaskan hukum hakam agama mengikut cara yang di tunjukkan oleh Rasulullah SAW menjadi pilihan.
InsyaAllah….
Jom daftar diri untuk Madrasah Ramadhan…
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment