Monday, August 24, 2009

Raja Gam...

.: Madrasah 3 Ramadhan :.

Gam 1.

Ketika ramadhan tahun lepas,keadaan tembuk batu di halaman rumah saya amat menyakitkan mata yang memandang.Warna coklat semakin pudar,dan ada sebahagian kawasan yang catnya pun sudah tertanggal.Lalu keputusan di ambil.Tembuk batu perlu di berikan nafas baru.Perlu di cat semula.

Dengan berbekalkan sedikit pengalaman dalam kerja cat mengecat rumah,saya telah berkira kira apakah warna yang akan dipilih untuk kali ini.Puas saya meronda kawasan taman sekitar tempat saya tinggal tetapi tiada rumah yang boleh di jadikan contoh.Kebanyakan warna yang berkenan di hati dan mata tuan rumah,tidak berkenan di hati dan mata saya.Akhirnya saya memilih untuk pergi terus ke kedai hardware dan akan memilih bergantung warna yang ada di dalam katalog cat.

Namun sebelum itu saya juga ada membuat sedikit kerja rumah.Kalau sebelum ini kerja mengecat hanya di lakukan di rumah orang tua saya,tapi kali ini saya akan mengecat untuk rumah sendiri.

Menurut kawan saya yang berpengalaman dalam kerja cat mengecat ini,musuh utama pada lapisan cat adalah kelembapan.Kerana kelembapan tadi akan mengundang kulat untuk hidup.Kulat tadi akan menjadi satu lapisan asing dan lama kelamaan ia akan merebak.Ini akan menyebabkan cat yang setebal manapun di sapu akan mudah tertanggal.


Jadi untuk menyelesaikan masalah,atau untuk mengelakkan cat mudah tertanggal dari permukaan dinding,permukaan dinding haruslah di bersihkan dari segala kekotoran.Sekiaraya ada,haruslah di kikis dengan bersih.Selepas itu satu lapisan yang di panggil `wall sealer` harus di sapu pada permukaan dinding.Wall sealer tadi akan bertindak sebagai anti fungus dan pada masa yang sama akan menjadi `gam` antara dinding dan lapisan cat.2 dalam 1......

Sebelum ini saya memang akui tidak pernah mengetahui tentang adanya wall sealer dan kepentingannya.

Setelah wall sealer di sapu dan kering,barulah lapisan cat boleh di sapu mengikut daya kreativiti masing masing.

Akhirnya selesailah kerja mengecat tembuk di halaman rumah.Bibir mengukir senyuman sendiri tanda puas melihat hasil kerjatangan setelah selama beberapa hari mengerah keringat.Alhamdulillah cat masih kekal warnanya hingga ke hari ini.Belum ada lagi nampak tanda tanda ada lapisan yang akan tertanggal.Gam masih lekat agaknya.Bisik hati saya.

Gam 2.

Dahulu syarikat tempat saya kerja merupakan pengeluar komponen eletronik.Dari sekeping papan litar (PWB) lalu komponen tertentu di pasang pada proses yang telah di tetapkan.Lalu setelah selesai melalui pelbagai proses dan pemeriksaan,maka lengkaplah komponen tadi.Jadilah produk yang di panggil tetikus (mouse),joystick,game pad dan floppy disk drive.Itulah sebahagian dari produk syarikat saya.Para pelanggannya adalah Microsoft untuk game amusement dan untuk produk komputer di guna pakai untuk sebahagian pengeluar komputer syarikat jepun.

Tapi kini,syarikat baru tempat saya bekerja pula,adalah syarikat pengeluar papan litar (PWB).Terdapat dua jenis iaitu papan litar besi dan papan litar aluminium.Seperti tidak percaya yang suatu hari saya akan bekerja di syarikat yang dahulu saya adalah pengguna produknya.

Saya ceritakan serba sedikit proses pembuatan PWB.....

Dari sekeping besi yang besar di potong menjadi kepingan yang agak kecil.Sebelum itu kepingan besi itu akan di lapik dengan penebat dan lapisan copper.Lalu lapisan lapisan itu akan di masak pada suhu yang telah di tetapkan di dalam mesin yang di panggil hot presss.Proses ini bagi membolehkan supaya ketiga tiga bahan mentah (besi,penebat dan copper) tadi akan melekat.Maka bersedialah lapisan material sambil menunggu akan di corak di dalam bilik printing mengikut kehendak pelanggan.

Yang menjadi masalah ketika proses memasak material tadi adalah penebat yang merangkap gam antara copper dan besi tidak berfungsi dengan baik.Antara masalah yang biasa di kesan adalah,lapisan penebat tidak boleh cair dengan baik di sebabkan masalah bahan mentahnya tidak cukup sempurna.Masalah kedua pula adalah lapisan tidak melekat secara keseluruhannya.Ini biasanya terjadi di sebabkan oleh adanya benda asing antara lapisan lapisan tadi.

Walau apa pun masalah pada lapisan material sebelum di corak tadi kesannya tetap sama,litar akan mudah tidak berfungsi dengan baik.Dan kesannya samada akan di kesan awal di tempat kami ataupun di tempat pelanggan.Sekiranya dapat di kesan di tempat kami,ia akan di buang dan akan di kira sebagai reject.Sekiranya banyak reject yang di buang maka rugilah pihak syarikat dari segi masa,tenaga kerja bahkan juga keuntungan.Tetapi sekiranya di jumpai di tempat pelanggan,kesannya lebih lagi.Bukan sahaja kerugiaan yang telah di sebutkan,imej syarikat akan terjejas bahkan kepercayaan pelanggan kepada kami juga akan berkurang.Maka tahap kualiti produk kami akan terjejas dan pelanggan punya banyak pilihan samada untuk menuntut ganti rugi ataupun yang paling merugikan,pelanggan akan lari ke syarikat pengeluar yang lain.Itu yang kami paling kami titik beratkan.Oleh itu faktor kualiti amatlah di pentingkan walau sekecil manapun.

Kerana habuk setitik rosak PWB seluruhnya.....

Gam 3.


Alam percintaan adalah saat indah antara uda dan dara (satu istilah yang hampir pupus dalam dunia melayu).

Manakan tidak,dara yang menjadi idaman hati kini menjadi milik si uda.Mungkin juga si dara tadi adalah gadis pingitan ramai.Maka makin tidak terhinggalah perasaan si uda.

Apakah penyebab si uda terpikat pada si dara?
Mungkin juga kerana kecantikannya,mungkin juga kerana baik tingkah lakunya dan mungkin juga kerana si dara mudah mesra pada siapa jua uda yang pandai mengambil hatinya.

Apa pun jua faktor percintaan,ia hadir kerana ada daya tarikan antara satu sama lain.
Sama ada sedar atau tidak,walaupun perasaan itu tidap dapat di lihat,tanpa daya tarikan,mana mungkin sesuatu hubungan terjalin.

Beberapa contoh di atas menggambarkan dengan adanya sesuatu sebab maka dua benda yang mulanya asing,atau terpisah namun akan bersatu bahkan terjalin. Tapi percaya atau tidak,jalinan yang terhubung atau perkara yang bersatu akan terurai jua sekiranya terdapat faktor yang akan mempengaruhinya.Kulat akan menyebabkan cat mudah tertanggal dari dinding,lapisan copper tidak dapat melekat dengan lapisan besi sekiranya terdapat kotoran.Bahkan uda dan dara yang hangat bercinta juga boleh berpisah kerana hadirnya orang ketiga,ataupun masing sudah tidak ada daya tarikan yang mampu mengekalkan hubungan mereka lagi.

Cuba hayati kisah terakhir ini pula....

Gam 4.

Menurut cerita orang yang terhampir dengan Allahyarham Ustaz Asri (kumpulan Rabbani),ketika saat saat terakhir sebelum beliau tidak sedarkan diri ketika berlatih satu program,beliau ada meminta pada pihak penganjur majlis,akan kitab Al Quran.Namun ketika itu tiada Al Quran yang dapat di berikan mungkin atas sebab yang hanya Allah SWT yang tahu.Mengapa di saat itu Allahyarham meminta Al Quran samada untuk di baca atau selainnya?? Mungkin agakan yang boleh di buat ada satu tabiat Allahyarham Ustaz dan tabiat itulah yang membuatkan Al Quran begitu dekat di hati Allahyarham Ustaz. Wallahua`alam...

Sebenarnya beribadah dalam seharian juga perlukan daya tarikan dan perlu ada pemangkin bagi sesuatu ibadat itu melekat di dalam jiwa seseorang.Banyak kaedah kita boleh praktikan.Sekiranya ibadah itu wajib,maka sudah tentulah `gamnya` adalah ketaatan hamba yang tidak berbelah bahagi kepada Tuannya iaitu Allah SWT.Ibadah sunat juga mungkin begitu kaedahnya yang membezakan adalah hukum sahaja.

Mungkin juga kecintaan kepada sesuatu ibadah itu timbul dan lebih kita sayang bila kita tahu fadhilat mengamalkannya.Fadhilat atau kelebihan tadi akan membuatkan seseorang itu teruja itu melakukan sesuatu ibadah.Contoh yang paling relevan untuk dikaitkan dengan bulan Ramadhan adalah kebaikan malam Lailatul Qadar,iaitu malam yang lebih baik dari seribu bulan.Itupun kalau kita penuhi aktiviti dengan beribadah,sekiranya tidak,berlalu sahajalah malam yang mulia itu.

Ada juga kaitan istiqamah dalam beribadat.Istiqamah atau berterusan melakukan ibadah walaupun ibadah itu kecil akan menjadikan si pengamal sayang untuk meninggalkannya.Di sebabkan istiqamah tadi,wujud 1 `gam` semulajadi antara makhluk dengan ibadahnya.Kalau inilah yang terjadi,pastinyalah kebarangkalian untuk tidak melengah lengahkan satu ibadah tidak akan terjadi.Jauh sekali untuk meninggalkanya tanpa sebab musabab.

Apa yang dapat di simpulkan adalah,Allah SWT menetapkan sesuatu kejadian itu dengan sebab.Samada kita berusaha mencari sebab ataupun sesuatu perkara itu tidak mungkin akan berlaku kepada kita.Berusahalah,sesungguhnya Allah SWT itu Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.Lagi lagi pada bulan Ramadhan yang penuh barokah ini.


Jom tambah amal…..

Mulakan hari dengan Basmallah.

No comments: