Tuesday, August 25, 2009

Hujan emas ke hujan batu....

'Narita is the gateway to Japan.'
Saya pernah terbaca ayat itu suatu masa dahulu.Tertanya tanya saya akan maksud kenyataan ayat tersebut.Saya hanya memahaminya ketika saya sendiri telah sampai ke Narita,Japan pada tahun 1999-sepuluh tahun yang lepas. ...

Narita adalah salah satu lapangan terbang terawal yang dibina di Jepun.Jadi bagi pelawat dan pelancong asing,Narita Airport menjadi salah satu pintu masuk utama mereka untuk menerokai keindahan dan keunikan sebuah tempat yang mendapat jolokan nama ‘negara matahari terbit’ itu.

Hampir 3 tahun saya menimba ilmu di Tanah Jepun.Hampir 3 tahun itu jugalah saya hidup di kelilingi dengan budaya dan cara hidup masyarakat di sana.Dan hari ini saya ingin menceritakan sedikit salah satu kebudayaan mereka yang amat unik.

Ini adalah kenangan ketika pertama kali saya di bawa melawat ke sebuah rumah milik seorang kakitangan pejabat kolej saya En.Takegami.Saya agak pelik kerana ketika saya naik ke pintu masuk rumah beliau,tuan rumah membetulkan keadaan susun atur kasut kasut kami.Kami berlima ketika itu.Saya dengan spontan bertanya mengapa dia berbuat begitu.” Nanti mudah tetamu nak balik,” jawabnya mudah.

keadaan susunan kasut di genkan


Sambil masuk ke dalam rumah,En Takegami ada menerangkan,bagi masyarakat Jepun ‘GENKAN’ atau pintu masuk utama rumah adalah struktur yang amat penting bagi mereka.Genkan adalah tempat pertama tuan rumah akan menjemput dan menerima tetamu.Genkan juga akan menggambarkan pandangan pertama seseorang tetamu terhadap tuan rumah.Bahkan keadaan genkan jugalah sebenarnya melambangkan keadaan sebenar isi rumah.

contoh GENKAN rumah jepun

Serba sedikit cerita di atas mendidik jiwa saya untuk turut sama menitik beratkan keadaan dan susun atur genkan rumah saya.

Masih cerita yang sama tapi di tempat lain pula.

Tahun 2006 saya berkesempatan untuk pertama kali menjejakkan kaki ke bumi Indonesia,itupun di sebabkan ada urusan kerja di sana.Soekarno Hatta adalah lapangan terbang yang menerima dan menghantar pemergian saya.

Kebetulan waktu itu adalah bulan ramadhan.Kapal terbang untuk pulang ke tanah air telah di jadualkan sekitar jam 8 malam dan saya terpaksa berbuka di kawasan lapangan terbang.Dan ketika waktu berbuka saya telah pun berada di dewan menunggu untuk berlepas.Alhamdulillah,pihak pengurusan ada menyediakan juadah berbuka.Walaupun agak sederhana tapi cukupl menggembirakan untuk orang yang berpuasa.
Bukankah Allah telah menjanjikan antara saat yang menggembirakan untuk orang yang berpuasa itu adalah ketika berbuka.

Selesai berbuka,saya bersiap siap untuk masuk ke dalam pesawat.Biarlah awal sedikit kali ini kerana bukan tabiat saya untuk masuk awal ke dalam pesawat.Namun langkah saya terhenti seketika apabila saya nampak ada beberapa orang yang berada sama di dalam dewan menunggu menuju ke arah satu destinasi.Ke tandas agaknya.Elok juga,selesa sedikit,tandas kapalterbang seperti yang semua orang sedia maklum selalunya sempit.

Namun telahan saya meleset.Orang orang tadi rupanya pergi ke surau di tingkat bawah yang hanya beberapa langkah tangganya.Walaupun saya sudah niat untuk jamak takhir,namun alhamdulillah saya sempat berjamaah jamak takdim maghrib dan isyak.Dalam hati saya,manalah tahu jadi apa apa ketika dalam perjalanan nanti,sudah selesai tanggung jawab saya.

Selesai solat saya bersyukur dan berterima kasih di dalam hati kerana adanya ruang solat yang dekat dan mudah telah di sediakan oleh pihak pengurusan walaupun tidak sebesar mana.Ringkas dan mudah.Saya suka ‘quote’ tu…..

Mungkin kalau di tanya kepada pada pihak pengurusan tentang adanya surau mini itu,mungkin jawapan mereka,untuk memudahkan tetamu solat sebelum pulang ke tanah air masing masing.

Hampir miripkan dengan jawapan En. Takegami??…. Wallahua’alam….

Kita ke Thailand pula…..Kali ini yang menjemput dan menghantar saya pulang adalah Lapangan Terbang antarabangsa Suvarnabhumi.Satu lapangan terbang yang baru sahaja selesai dibina namun agak jauh dari kota Bangkok.Itu komen kawan kawan saya yang pernah ke sana.Saya pun tidak pasti…..
Sebelum pulang,kerana masih banyak masa terluang saya sempat mundar mandir meninjau ninjau kawasan airport.Tidak jauh beza dengan airport mana mana negara yang pernah saya kunjungi.Tetap ada kawasan untuk membeli belah cenderahati buat buah tangan dan ada juga tempat untuk menjamu selera.Dan yang pasti kedai menjual minyak wangi tidak ketinggalan.Ada di mana mana airport.Pelik juga mengapa..

Ketika saya sedang leka mundar mandir,tiba tiba mata saya terhenti pada satu barisan pelajar lelaki yang lengkap berseragam.Warna coklat seingat saya.Kemana agaknya destinasi mereka.Namun mereka berhenti di satu ruang legar tidak jauh dari tempat saya berdiri.Oleh kerana di sediakan tempat duduk,saya pun menyertai kumpulan pelajar tadi duduk.Langsung tidak faham apakah buah butir percakapan mereka,namun saya pasti itu bahasa Thailand.(sawadee…itu sahaja yang sempat saya tangkap.)

Selang beberapa minit,datang pula kumpulan pelajar lain namun seragamnya masih sama berwarna coklat.Tapi kali ini pelajar perempuan yang lengkap memakai tudung.Hampir ke semuanya bertudung labuh malahan ada yang berpurdah. Manisnya…usia muda di pilih Allah untuk mendapat hidayah dan di beri kekuatan untuk mengamalkan ajaran Islam sebaik mungkin.

Kumpulan pelajar perempuan ini pula duduk berjauhan sedikit dari kumpulan yang pertama.Setelah beberapa ketika barulah saya sedar yang mereka ini rupanya duduk sambil menunggu mahu menunaikan solat.Pada mulanya saya langsung tidak perasan ada sebuah surau yang agak luas di ruang legar itu.Mungkin surau itu terhimpit dengan gerai gerai di kanan kirinya menyebabkan mata saya tidak perasan.(Alasan saya semata mata…)

Bila saya masuk ke dalam surau,suasana tetap sama dengan tempat solat di mana mana.Ada susunan Al Quran dan ada susunan kitab kitab.Tidak ketinggalan kitab Fadhail Amal yang sering di baca oleh jemaah Tabligh.Cuma bahasanya sahaja yang berbeza kerana dalam tulisan bahasa Thailand.

Di papan kenyataan surau,ada beberapa artikel yang tidak saya fahami buah butirnya.Di satu sudut lain ada satu senarai jadual khatib yang bertugas untuk membaca khutbah sebelum solat Jumaat.Lengkap tempat solat airport ni.Detik hati saya.Mudah di cari kerana berdekatan dengan laluan utama malahan sesiapa sahaja boleh memilih untuk menunaikan solat jumaat di situ.Mudah dan lengkap….saya pun suka ‘quote’ yang ini…

“Hujan emas di Negara orang,hujan batu di negeri sendiri…baik lagi di negeri sendiri.”

Pepatah orang dulu dulu….

Rasa ramai antara kita telah sampai ke KLIA Sepang.Mak Aji dan Pak Aji sudah tentulah.

Ringkas soalan saya.Dimana letak surau di dalam KLIA.

Yang dapat saya pastikan,di tingkat atas kawasan untuk check-in ada sebuah.Walaupun di sediakan asas keperluan namun bagi saya kurang mesra alam.Agak jauh ke dalam lokasinya.Mengapa tidak di letak sebaris dengan kedai kedai ataupun di tempat tumpuan ramai.Saya tak jumpa jawapannya…

Ada sebuah lagi surau di kawasan ruang legar sebelum sampai ke terminal berlepas.Itupun di tingkat atas barisan kedai kedai menjual barangan.Tangganya agak jauh dan mudah sesat.Sunyi dan boleh mengundang pelbagai bahaya jika keseorangan.

Namun ada juga pujian,sebab sebuah lagi surau ada di sediakan berhampiran tempat menunggu bagasi.Tidak jauh dan agak strategik.Sambil membuang jemu menunggu bagasi yang tak muncul muncul batang hidungnya,bolehlah menunaikan apa sahaja solat yang patut,sunat mahupun yang wajib.

Cukuplah 3 contoh genkan antarabangsa.1 situasi genkan di negara jiran yang mana rata ratanya penduduk dan pemerintahnya beragama Islam,1 situasi genkan di Negara jiran yang rata ratanya penduduk dan pemerintahnya bukan beragama Islam dan situasi genkan di tanah air sendiri.

Dah dapat gambaran….??

Jom bina genkan sendiri….

1 comment:

ummu muhammad said...

hmmm...yang pasal susunan kasut tu...rsnya tu antara sunnah y diajar rasulullah...btulk'?