Thursday, November 25, 2010

:: Langit tak selamanya biru ::

Bismillah hirrahman nirrahim.
Nun di sana langit kelihatan sungguh membiru,
di bawahnya alunan ombak beralun lesu,
dan isi bumi tabah menadah rezeki dan restu.

Kebelakangan ini antara sedar atau tidak,Negara kita telah dilanda pelbagai bentuk bencana/bala.Samada bencana/bala yang datang secara berterusan mahupun yang datang sekali sekala.

Kes bunuh.

Terlampau banyak kes bunuh yang berlaku di Negara kita.Saban hari di dada akhbar pasti akan ada liputan mengenai kes pembunuhan.Walaupun dengan motif berbeza,namun bila sebut sahaja kes bunuh pasti kematian mangsa adalah amat mengerikan.Dari sekecil-kecil bayi sehinggalah seusia datuk atau nenek,mereka tidak dapat lari dari menjadi mangsa pembunuhan.Itu belum lagi kes-kes yang 'terpencil' dan langsung tidak mendapat liputan.

Kes kemalangan maut.

Sebut sahaja berapa jumlah kematian per hari,samada ketika dipantau seperti pada musim perayaan ataupun pada hari-hari biasa,manusia seperti sudah tidak menghiraukan kenyataan itu malah mereka mengalpakannya begitu sahaja.Saban hari jumlah kenderaan yang berada di atas jalanraya semakin bertambah ganda.Maka dengan kadar sebegitu,kebarangkalian untuk pengguna jalanraya ditimpa kemalangan memang ada.Namun kesedaran tentang perlunya berhati-hati dijalanraya masih terlalu jauh untuk dinilai sebagai mencapai tahap keselamatan.Lampu kuning dianggap tempoh untuk menekan pedal minyak bukan untuk memperlahankan kenderaan malah yang gemar dengan aktiviti 'mencucuk angin' dari belakang kenderaan bukan sikit jumlahnya.Bukankah itu boleh membahayakan keadaan.

Para pemerintah pula seperti tidak sedar yang peripentingnya mereka mengalih pandangan rakyat agar bertukar arah menggunakan kenderaan awam bagi mengurangkan jumlah kenderaan yang berada di jalanraya.Malah sesetengah tempat,sistem pengangkutan awam kita masih jauh dibawah paras mesra pengguna menyebabkan rakyat lebih suka menggunakan kenderaan sendiri.

Renunglah sejenak….

Di Palestin,rakyat mereka ramai yang mati di atas jalan jihad ketika perang menentang Zionis tapi dalam pada masa yang sama rakyat kita ramai yang mati di atas jalanraya.

Banjir.

Samada banjir kilat,banjir musim tengkujuh ataupun banjir disebabkan sistem saliran yang buruk,tanah air tumpah darah kita ini kerap digenangi air.Parasnya sahaja yang berbeza-beza.Di kawasan pantai timur,bagi penduduk di sana,fenomena banjir mungkin sudah menjadi acara tahunan,maka mereka sudah tidak pelik.Bagaimana dengan fenomena 'banjir termenung' yang pernah melanda kawasan Johor beberapa tahun lepas?
Banjir 'termenung' di Seri Medan,Johor.
Keadaan muka bumi yang seperti kawah menyebabkan
air bergenang di kawasan rendah dan tidak kunjung surut.

Baru-baru ini pula,kawasan utara tanah air pula di landa banjir.Kawasan Bandaraya Alor Star menjadi lumpuh akibat banjir berkenaan.Lapangan terbang di genangi air dan terpaksa ditutup untuk sebarang penerbangan.Malah majlis konvokesyen di sebuah Universiti di sana juga terpaksa di tangguhkan dan di pindahkan ke ibu kota di atas masalah yang sama.Perlu diingat,Bandaraya Alor Star adalah kawasan yang jarang sekali di landa banjir.

Pembuangan bayi.

Seolah-olah entah bila akan berakhirnya gejala buruk ini,yang anehnya banyak pihak masih lagi tidak sepakat akan penyebab utama munculnya gejala ini.Walaupun gejala ini mula berombak tinggi di zaman era millennium,namun peningkatan datanya amat menggerunkan.Ada bayi yang di buang dan terus menemui ajalnya dan ada pula bayi yang dibuang dengan harapan ada yang datang mengambilnya.Itu belum termasuk bayi yang dilahirkan di luar nikah.Apakah masih ada harapan pada masa hadapan mereka?

Penagihan dadah.

'Teknologi' penyalahgunaan dadah makin lama makin berkembang.Kalau dahulu hanya terdengar nama jenis dadah seperti candu,ganja,morfin ataupun heroin.Namun sekarang sudah ada ecstasy,phetamine,syabu dan bermacam lagi nama yang pelik,tetapi fungsi dan kesan penggunaannya hanya satu,mendatangkan khayal pada si penggunanya.

Berapakah sebenarnya jumlah masyarakat kita yang telah ketagihan dadah?  1000? 10,000? 1,000,000?
Bukankah tenaga mereka boleh disalurkan ke tempat yang lebih bermanafaat sekiranya mereka tidak terlibat dengan najis dadah.

edar dadah = hukuman gantung = selesai masalah?

Hukumlah bunuh di tali gantung sebanyak kali manapun,hakikatnya jumlah penagih dan pengedar dadah akan sentiasa berubah dan semakin berkembang sehinggalah penguatkuasa benar-benar menjalankan sekatan di mana sumber dadah itu sendiri tidak masuk dan di hasilkan/di proses di tanah air tercinta kita ini.

Penyelewengan harta dan kuasa.

Saya pernah menjadi fasilitator pada 1 kursus motivasi yang di anjurkan oleh sebuah institusi kerajaan suatu ketika dahulu.Di hujung program,saya di beri kejutan kerana dalam tempoh saya mencurah tenaga sebagai fasilitator,sebagai tanda terima kasih sedikit elaun akan di beri kepada saya.Ianya tidak dimaklumkan terlebih dahulu.Namun sebelum saya mendapat elaun berkenaan saya perlulah mengisi 2 jenis borang.Borang berkenaan perlu saya isikan berkenaan dengan maklumat lengkap diri saya dan ebebrapa maklumat lain termasuk nombor akaun bank.

Setelah selesai mengisi borang berkenaan,pegawai yang bertugas sebagai wakil pihak institusi berkenaan memaklumkan kepada saya,proses pembayaran elaun mengambil sedikit masa,kerana perlu mendapat kelulusan banyak pihak.Diam tak diam hampir 2 bulan lebih,akhirnya cek bayaran elaun berkenaan telah diposkan ke rumah saya.Walaupun jumlahnya tidaklah sebesar mana,tapi ia cukup membungakan hati saya kerana serba sedikit curahan keringat saya dihargai oleh mereka.

Tetapi di sebalik itu,saya terkadang agak sedikit terkilan,bagaimana agaknya dalam prosedur yang pelbagai borang perlu di isi,pengesahan banyak pihak perlu di perolehi sebelum pembayaran sesuatu perkara dapat di tunaikan,tapi mengapa agaknya duit yang berjuta malah berbillion dapat digelapkan malah disenyapkan begitu sahaja kehilangannya.Sedangkan duit yang digelapkan itu bukan milik individu tertentu tapi milik orang ramai.Adakah penguatkuasaan sesuatu prosedur itu hanya pada rakyat biasa seperti saya namun tidak pada golongan yang tertentu.

Sistem ekonomi dan masyarakatnya.

Pihak pemerintah lebih sukakan dasar yang di gubal entah pakar dari mana asal-usulnya.Sistem ekonomi di ciplak dari sistem kapitalis yang terlalu mengejar keuntungan sedangkan ada golongan yang 'terjerut' di bawah sana .

Cubalah fikir sejenak wahai manusia sekalian.

Di peringkat Negara :

Belumpun kita mula berniaga,malah barang niaga kita yang ingin kita import masih lagi di luar sana,kita sudah dikenakan cukai sehinggakan 300 % sedangkan dalam ajaran Islam,zakat perniagaan akan dikenakan setelah jaul beli di jalankan dan mendatangkan pulangan.Itupun sekiranya cukup nisab dan haul.

Di peringkat masyarakat :

Terlalu sukar masyarakat kita untuk memisahkan tradisi turun temurun yang sudah sebati dengan kehidupan.Majlis perkhawinan masih lagi bercampur baur dengan tradisi entah dari mana datangnya.Sambil memasak lauk pauk,ada golongan kelompok manusia yang khusyuk membelek daun terup sambil beberapa wang kertas dipertaruhkan di atas meja.Bersanding,menepung tawar,joget lambak,karaoke masih lagi kental melekat bila saja majlis berlangsung.Di balik dapur pula bermacam-macam tangkal di letakkan untuk menghalang hujan.

Adakah ini semua ajaran/praktikal yang di ambil dari Al Quran dan As Sunnah?

Itu baru sekelumit permasalahan yang sepatutnya perlu di ambil tindakan sewajarnya.Malah,di luar sana masih lagi banyak selupat-selupat yang perlu di bersihkan bahana maksiat dan dosa yang kita kongsikan bersama sahamnya sekiranya kita duduk diam tanpa menyuarakan kebenaran.

Ayuh,bangunlah anak bangsaku.

Masih tidak sedarkah kita?

Apalagi yang boleh kita harapkan di muka bumi ini sekiranya cara hidup dan sandaran pegangan masyarakat tidak berlandaskan Al Quran dan Sunnah yang telah di ajar oleh Baginda Nabi SAW.

Indonesia yang hanya sepelaung jaraknya sudah di uji beberapa kali dengan pelbagai musibah yang amat dahsyat.Kita di Malaysia,jika sekiranya sesuatu tindakan pembaikpulihan tidak dilakukan segera,kita hanya meletakkan negara tanah tumpah darah kita ini tempat  menunggu giliran untuk di azab yang boleh tiba bila-bila masa sahaja.Nauzubillah!
Sehari selepas TSUNAMI melanda Indonesia.

5 tahun selepas itu....

5 tahun selepas itu juga...
Gunung Merapi pula yang meletus dan inilah
kesannya...Masih tidak insafkah kita?

Masihkah kita mahu duduk selesa di zon yang kita ada selama ini?

Al Quran dan ayatnya terbentang luas di hadapan kita.Saban hari kita mengulang bacanya.Namun hakikatnya kita jarang menghadam maksud dan tafsiran dari ayat berkenaan.Jauh sekali untuk mengetahui asbabun nuzulnya.

Renung lah sedalam-dalamnya wahai manusia yang dianugerahkan akal fikiran dan kewarasan oleh Allah SWT :

"Katakanlah lagi (kepadanya): ‘Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?’ Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.” (Az Zumar :9)

"Ya Allah Dikau jauhkan lah muka bumi ini dari bala bencana dan azab seksa yang kami sesungguhnya tiada kuasa dan tiada daya untuk menanganinya."

Wak,
Senawang,N9.

2 comments:

abu_muadz said...

Salam Wak.. A good post for us to remind ourselves.. Bala Allah akan turun kepada kita sekiranya kita tidak berbuat apa-apa untuk mencegah kemungkaran yang berlaku di depan mata..

Untuk pengetahuan Wak, dadah yang diproses seperti ecstasy, syabu, phetamin dll mempunyai kesan sampingan yang lebih dahsyat berbanding dadah organik.. Ia boleh merosakkan akal dan penagih boleh menjadi gila jika mengambil dengan dos berlebihan..

Sebab tu sekarang ni banyak kes bunuh yang tak pernah kita bayangkan kekejamannya.. Kelar bini, sembelih, potong kepala sampai putus.. Semua tu mungkin disebabkan pembunuh dah jadi gila..

WAK said...

salam abu_muadz.

Jazakallah di atas penambahan fakta.Kesian kat org gila...Lagi kesian kalau dia tak tau dia dah gila.

Tapi 'super' harian juga...Najis Babi orang cukup sensitif tapi tidak pada Najis Dadah.