Thursday, June 25, 2009

...cara & penjelasan...




Akhir akhir ini terlalu banyak isu yang di bangkitkan.Semua media hampir membuat liputan/ulasan yang hampir sama.Dalam sekelip mata isu yang di bangkitkan menggamit tarikan ramai dan secara tidak langsung ramai yang memberi perhatian yang tinggi.Masa demi masa mereka mereka ini seolah olah menjadi seperti orang yang dahagakan maklumat dan akan terus mengikuti perkembangan semasa sehinggalah mereka 'jemu'.Saya istilahkan 'jemu' kerana akan sampai 1 masa,isu lain yang lebih hangat akan muncul ataupun isu yang di bincangkan menjadi 'mendatar' dan hilang selera pembaca mahupun pengulas untuk menyelidik isu tersebut.

Baru baru ini seorang ustaz yang sedang menyampaikan kuliah magrib ada mengulas sedikit tentang 1 seminar yang baru sahaja di anjurkan.Para peserta seminar ada dari golongan pegawai pegawai masjid seluruh negeri (Tuan Nazir & Tuan Imam).Tajuk seminar : Wahabi dan..... (lebih kurang tajuknya begitu).Apa yang menarik perhatian Ustaz berkenaan,Wahabi di negeri ini tidak serius bahkan tiada aduan orang ramai mengenai penyebar pahaman Wahabi ini.Untuk apa sebenarnya seminar itu di anjurkan.Tambahan pula seminar itu akan di anjurkan lagi di daerah daerah lain.Tujuannya mungkin untuk menyedarkan bahayanya fahaman Wahabi itu,tetapi alangkah baiknya jika di terangkan dengan lebih jelas dahulu Tauhid yang sahih dengan tujuan memberi lebih kefahaman perkara fardhu dari memberikan penjelasan sesuatu yang masih lagi baru bagi masyarakat umum.Melainkan perkara itu sudah mula menjadi penyakit.


Ustaz mengambil contoh sifat 20 iaitu sifat wajib bagi Allah SWT.Terlalu luas pengertiannya dan masih lagi kita lihat jarang jarang ada pendengar yang 'hard core' untuk sama sama duduk dalam kuliah kuliah Tauhid sebegitu.Setelah faham masak masak akidah sebenar,baru nanti dapat di bezakan sekiranya terdapat akidah yang menyimpang.Begitu lebih kurang pemahaman saya terhadap penjelasan ustaz.

sedikit saya kutip posting saya di yahoo groups siMadu.

"pepatah melayu:
mengukur baju biarlah di badan sendiri....

Kejadian dan ketetapanNya itu perlu di gunakan sebaiknya mengikut landasan yang telah di tetapkan.



Bagi saya,lelaki yang sudah nekad untuk beristerikan lebih dari 1 tidak dapat di tahan niat mereka...langkah menahan mereka itu bak menahan air dari terus mengalir.
Yang pentingnya di sini adalah pendedahan,samada peringkat permulaan dan seterusnya.

Kita jarang sekali didedahkan dengan perkara Munakahat.Bab nikah kahwin dan salah satunya bab poligami.Mungkin pihak yang berpengetahuan perlu menekankan lebih lagi aspek ini demi kebajikan semua.

Sebagaimana konsep 1Malaysia di perjelaskan...seharusnya dalam konsep poligami juga perlukan penjelasan samada dari pihak berwajib mahupun dari golongan ilmuwan yang saya pasti mereka mahir dalam bidang mereka.
"

Wahhhh...bab poligami ke...Mungkin isinya sedikit menyimpang...tapi pointnya tetap sama.Cara penerangan membuatkan kita faham dan mengelakkan kita dari silap faham.

Apa tunggu lagi...Jom Hijrah!!!

No comments: