Friday, February 25, 2011

:: 63....Adakah kita mampu menggapainya? ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Kesibukkan/kesuntukkan masa kadangkala menyebabkan saya diberi keizinanNya untuk memerah idea dan idea lebih laju mengalir berbanding dalam kadar biasa (tidak kesibukkan/kesuntukkan masa).

Kadangkala kesibukkan/kesuntukkan masa yang terlampau,menyebabkan idea yang hendak diperah tidak mampu keluar kerana asbab yang tertentu.Sebagai terapi,melawat ke blog yang saya langgan secara tidak rasmi adalah pilihan jalan yang paling serasi buat saya.Di sana nanti akan saya perolehi serba sedikit informasi/motivasi/kata-kata perangsang yang boleh mengaktifkan daya pemikiran.Terima kasih yang tidak terhingga kepada blogger-blogger yang ada di luar sana.

Pagi tadi saya berkunjung di sini (Prof Hj Kamil).

Kebetulan semalam ada sedikit perbincangan dengan salah seorang ahli keluarga saya sekitar kerisauan kami akan kesihatan abah di kampung.Di samping mendoakan kesihatannya agar sentiasa dalam keadaan yang baik,namun terdetik jua dalam hati akan kerisauan sekiranya abah meninggal dunia.Apa akan jadi selepas itu?

Berdasarkan pengalaman dan pemerhatian yang ada,apabila ibu dan bapa bagi sebuah keluarga telah pergi meninggalkan dunia,peluang/kebarangkalian untuk adik-beradik bersatu/berkumpul di bawah satu bumbung (di rumah kampung) agak tipis.Ini kerana faktor penyatu yang besar (menziarahi emak dan abah) sudah tiada.Lantas apabila saya membaca entri dari Prof Hj Kamil,serta merta saya tersedar dari lamunan dan kerisauan.Lantas,saya mencoretkan sesuatu di ruang komen blog beliau :

"Saya selalu bimbang akan kesihatan bapak saya di kampung.Selalu terfikirkan apa akan jadi selepas bapak saya meninggal.Mungkinkah kami adik beradik akan dapat berkumpul lagi bersama-sama di kampung untuk berhari raya atau berkenduri kendara,memandangkan sudah tiada siapa di kampung kerana emak saya pun sudah lama meninggalkan dunia ini.

Lalu,

Apabila saya membaca artikel prof,baru tersedar yang dalam minda saya berpendapat,hanya yang berumur lebih tua,merekalah yang lebih dekat dengan saat kematian.Sedangkan berkebarangkalain umur bapak saya mungkin masih lagi panjang,mungkin ALlah menjemput saya lebih awal lagi.Wallahua`alam."

Moga ALlah menetapkan tapak kakiku untuk taat perintah dan suruhanNya.
Moga ALah memberikan aku peluang dan kekuatan untuk beribadah sebaik/sebanyak mungkin sebelum ajalku tamat.
Moga ALlah memberikan aku peluang untuk menamatkan ajalku dalam Khusnul Khotimah.

Wak,
Taman Desa Ixora,
Senawang N9.

No comments: