Tuesday, January 18, 2011

:: Diamond is forever! ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Langit yang membiru.
(sekadar gambar hiasan)

Diberitakan bahawa apabila Jibrail a.s berdiri,kakinya mencecah dasar lautan,kepalanya pula mencecah 7 petala langit dan apabila sayapnya (yang sejumlah 600 sayap) di kembangkan,akan mencecah masyrik wal maghrib (timur dan barat).Walaupun kejadian Jibrail a.s sebegitu,namun malaikat tetap bukan sebaik-baik ciptaaNya.

Bersyukur ke Hadrat Illahi kerana menjadikan kita sebagai manusia yang sifatnya sebaik-baik kejadian.

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya). (At-Tiin 95:4) "

Walaupun manusia menjadi sebaik-baik kejadian ciptaan Allah SWT,namun apabila manusia sujud/membesarkan selain dari Allah,maka golongan ini sebenarnya telah mencampakkan diri mereka sendiri ke dalam lembah yang penuh dengan kehinaan.

Tetapi,dalam pada itu,Allah juga telah menjadikan satu golongan manusia yang mempunyai perasaan kasih sayang.Dan golongan inilah yang akan menyelamatkan manusia tadi dari terus terjerumus di dalam lembah yang hina.Mereka inilah golongan para Nabi dan Rasul yang mana mereka ini akan menangis dan sentiasa mendoakan kesejahteraan bila mengenangkan nasib yang terjadi kepada ummat mereka.

Kejadian Berlian/Diamond.

Diamond/berlian adalah salah satu jenis batu permata yang juga menjadi salah satu perhiasan bagi kaum wanita elit.Ia menggambarkan contoh kekayaan perut bumi.Bagi penggemar/pengumpul berlian,mereka sanggup membelanjakan berapa sahaja wang mereka,asalkan mereka dapat memiliki berlian yang mereka hajati.
Sebentuk cincin berlian yang entah berapa
nilainya.Tapi hanya 1,pasti ia indah dan menawan.

Untuk menilai kualiti sebentuk berlian,banyak faktor yang perlu dipertimbangkan dan diperhalusi.Namun di antaranya ialah faktor 4C (cutting,color,clarity dan carat).Dalam pada itu,setengah pakar berlian pula mengatakan,Afrika Selatan adalah negara yang popular dengan lombong berlian.Malah dikatakan,Rusia juga mempunyai pakar-pakar yang boleh membentuk/mengasah intan menjadi berlian (Russian Cutting) yang terbaik.

Namun bukan semua orang mampu menggunakan rumus di atas (4C) melainkan mereka mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang menilai permata.Dengan erti kata lain,seseorang yang mahu menilai berlian,mereka mestilah benar-benar faham akan kelebihan yang ada pada berlian tersebut.

Tetapi sesiapapun,samada yang mahir dalam bidang menilai batu permata atau tidak,sebut sahaja berlian,pasti semua akan mengetahui yang berapakah tingginya nilai sebutir berlian tersebut.Hatta,apabila sebentuk berlian jatuh ke dalam tempat yang kotor sekalipun (contohnya di dalam air longkang),pasti tidak kira siapapun,mereka tidak akan teragak-agak untuk mengambil berlian itu keluar dari tempat yang kotor berkenaan.
Longkang sinonim dengan sifatnya yang
kotor lagi menjijikan.Siapapun yang terjerumus
ke dalamnya pasti akan terpalit dengan kekotoran.

Mengapa mereka sanggup?

Ini kerana walaupun berlian tadi telah terjatuh/termasuk ke dalam air longkang yang kotor lagi busuk,jika ia diambil keluar,dicuci dengan air,dibuang kotoran yang melekat,berlian akan tetap berlian.Nilainya tetap tinggi walaupun sebentar tadi,ia telah jatuh ke dalam air longkang dan luaran berlian tadi penuh di selaputi kotoran dan najis.

Kejadian manusia.

Manusia walaupun hina sekali kedudukan mereka disebabkan kelakuan buruk yang terlalu mengikut nafsu dan bisikan syaitan,manusia tetap manusia.Kejadian manusia adalah sebaik-baik kejadian ciptaanNya.

Apa tugas kita?

Kita yang di anugerahkan akal fikiran,yang diberi faham akan martabat kejadian manusia,seharusnya tidak memandang rendah terhadap seseorang individu tertentu.

Apa yang boleh kita lakukan?

Keluarkanlah golongan manusia ini (yang terjerumus ke dalam lembah kehinaan) dan letakkanlah mereka ditempat selayaknya.Kita merupakan golongan manusia yang telah Allah pilih dan dianugerahkan Iman ke dalam diri kita,sepatutnya kita juga mempunyai fikir dan risau atas masalah manusia sekeliling kita,sepertimana fikir dan risau para Nabi dan Rasul akan ummat mereka.Fikir dan risau itulah kita zahirkan dalam tindakan kita untuk menyeru mereka-mereka ini supaya kelak mereka ini mati dengan kalimah LaailahaillaLlah.
Ayuh diriku....

Wak,
Taman Desa Ixora,
Senawang,N9.

No comments: