Friday, September 3, 2010

:: sebulan itu terlalu cepat ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Berikut di kongsikan bersama isi kuliah subuh sempena Ramadhan yang di sampaikan oleh Ustaz Haji Hambali Saat. (Surau Al Amin-28 Ogos 2010)

Kuliah pagi tersebut dimukadimmahkan oleh ustaz dengan isu/kes pembuangan bayi.Mengikut kata ustaz,dari data yang ada,pada bulan Julai dan Ogos 2010 sahaja sebanyak 27 kes pembuangan di laporkan oleh media massa.Pada hari tertentu pula,di laporkan sebanyak 3 kes pembuangan bayi telah berlaku.
Gejala pembuangan anak yang berlaku saban masa.
Bukti kepada seriusnya masalah sosial hari ini....

Dalam menangani isu serius seperti ini,selagi rangsangan untuk masyarakat dekat pada agama tidak dilakukan maka dengan itulah isu demi isu,kes demi kes akan semakin bertambah dan semakin buruk keadaanya.Malah lebih buruk dari itu,rangsangan untuk masyarakat menuju ke arah hiburan pula dibuat terlalu kerap, menyebabkan keadaan yang ada semakin tidak terkawal.

Dan kata ustaz lagi,kedatangan bulan Ramadhan setiap tahun adalah umpama mekanik di dalam bengkel yang membaiki keadaan.Di ibaratkan keadaan ummat zaman sekarang ini seperti sebuah kenderaan yang 'alignment' dan 'balancing' tayarnya sudah lari.Brek pada tayar pula sudah tidak mencengkam kuat.Lampunya banyak yang pecah sana sini.Bila kenderaan ini berjalan di atas jalanraya,mara bahaya boleh datang di mana sahaja dan pada bila masa sekalipun akan boleh menimpa.

Servis tayar (alignment dan balancing) adalah perkara
asas dalam memastikan tayar boleh digunakan tanpa masalah.

Lalu bila kenderaan ini memasuki bengkel Ramadhan,mekanik-mekanik yang ada di dalamnya akan memperbaiki keadaan kenderaan tersebut.Maka bila kenderaan itu keluar dari bengkel Ramadhan,maka kenderaan tersebut dalam keadaan yang telah dibaiki.Samada ia dibaiki secara 'total' ataupun sebahagian sahaja,bergantung kepada tahap kerosakannya.Kerana setiap tahap kerosakan,perlu tahap tertentu untuk memperbaiki keadaannya.

Sesungguhnya keadaan kita amat berbeza dengan sahabat r.a......

Di zaman mereka kedatangan Ramadhan,hanya ibarat kenderaan mewah yang masuk ke dalam bengkel.Sesungguhnya kenderaan mewah itu pula mempunyai kondisi yang amat cemerlang/'tip-top'.Masuknya kenderaan mewah itu ke dalam bengkel hanya untuk menambah alatan aksesori.Bila keluar sahaja dari bengkel berkenaan,kenderaan mewah tersebut bertambah serinya dan bergemerlapan keadaannya.

Itulah hakikatnya.....

Maka beruntunglah manusia di zaman ini yang mampu mengikut jejak langkah sahabat r.a.

(....sedikit dikongsikan coretan perjalananku.)

Melihat manusia sezaman denganku,walaupun masjid/surau jaraknya hanya beberapa tapak dari rumah,namun masih ‘ayem’/selesa untuk menghabiskan sisa hembusan rokok selepas berbuka puasa, di hadapan beranda rumah sedang manusia lain sibuk untuk mengejar solat berjemaah maghrib di tempat azan dikumandangkan.Apa yang termampu dalam diriku hanya sekadar memanjatkan doa agar saudara seIslamku itu juga turut sama dipilih oleh Allah swt untuk sama sama faham akan hakikat memilih kepentingan dalam urusan beragama.)

Sesungguhnya kata ustaz Haji Hambali,bila hidayah Allah itu turun,kesan hidayah itu boleh pergi jauh melangkaui batas pemikiran manusia.

Kisah iktibar dari peristiwa besar-bulan terbelah dua.

Kisah bulan terbelah dua adalah salah satu mukjizat yang Allah SWT kurniakan kepada Nabi SAW sebelum hijrah.Ketika itu tokoh-tokoh kafir Quraisy telah meminta Nabi Muhammad SAW membelah bulan menjadi dua bagi membuktikan keNabiannya.

"  Dalam Bukhari dan Muslim, juga dalam kitab2 hadits yang terkenal lainnya, diriwayatkan bahwa sebelum Rasulullah (saw) hijrah, berkumpullah tokoh2 kafir Quraiy, seperti Abu Jahal, Walid bin Mughirah dan Al 'Ash bin Qail.

Mereka meminta kepada nabi Muhammad (saw) untuk membelah bulan. Kata mereka, "Seandainya kamu benar2 seorang nabi, maka belahlah bulan menjadi dua."
Rasulullah (saw) berkata kepada mereka, "Apakah kalian akan masuk Islam jika aku sanggup melakukannya?"

Mereka menjawab, "Ya." Lalu Rasulullah (saw) berdoa kepada Allah agar bulan terbelah menjadi dua. Rasulullah (saw) memberi isyarat dengan jarinya, maka bulanpun terbelah menjadi dua. Selanjutnya sambil menyebut nama setiap orang kafir yang hadir, Rasulullah (saw) berkata, "Hai Fulan, bersaksilah kamu. Hai Fulan, bersaksilah kamu."

Demikian jauh jarak belahan bulan itu sehingga gunung Hira nampak berada diantara keduanya. Akan tetapi orang2 kafir yang hadir berkata, "Ini sihir!" padahal semua orang yang hadir menyaksikan pembelahan bulan tersebut dengan seksama.

Atas peristiwa ini Allah (swt) menurunkan ayat Al Qur'an: " Telah dekat saat itu (datangnya kiamat) dan bulan telah terbelah. Dan jika orang2 (kafir) menyaksikan suatu tanda (mukjizat), mereka mengingkarinya dan mengatakan bahwa itu adalah sihir." (QS Al Qomar 54:1-2) "                     (ehsan dari blogger)

1.Hidayah kepada ummat yang berada jauh beribu batu.

Walau pun tokoh-tokoh kafir Quraisy ini sudah melihat dengan mata mereka sendiri akan mukjizat Nabi Muhammad SAW,tetapi mereka tetap enggan memeluk Islam malah mereka memperolok-olokkan dengan mengatakan kejadian bulan terbelah dua itu adalah sihir.Tetapi pada masa yang sama,beribu batu jauhnya dari Tanah Mekah,di tanah Kerala,India,seorang raja telah melihat kejadian bulan terbelah dua itu.Oleh kerana kejadian itu amat pelik,raja berkenaan telah mengarahkan satu rombongan untuk menyiasat dan meneliti mengapa fenomena pelik itu boleh berlaku.Akhirnya sampailah rombongan yang diutuskan raja itu di Tanah Mekah dan akhirnya setelah mereka dapat mengetahui kisah sebenar dari kejadian bulan terbelah dua itu,maka rombongan dari Kerala itu pun memeluk Islam.

2.Hidayah kepada ummat yang hidup selepas beribu tahun.

Kisah keislaman Mr. Pitkhok (ketua Al-Hizb Al-Islamy Inggeris) bermula dari hadiah sebuah tafsir Al Quran dari rakan seUniversitinya.

Mr. Pitkhok menceritakan kembali,apabila tafsir Al Quran itu di buka,ayat yang mula-mula di bacanya ialah tafsir surah Al Qomar yang menceritakan akan kisah bulan terbelah dua.Selepas membacanya,Mr. Pitkhok meletakkan semula tafsir berkenaan tanpa membeleknya kembali.

Sehinggalah pada suatu hari,ada rancangan television yang memaparkan temuramah bersama angkasawan yang telah mendarat ke bulan.Dalam temuramah berkenaan angkasawan berkenaan ada menyatakan mereka menemui kesan seperti bulan pernah terbelah permukaannya.Dan apabila sampel gambar bersama bukti lain di rujuk pada pakar,maka dengan gambar dan bukti yang ada pakar itu menyatakan,bulan pernah terbelah dan ianya berlaku beribu tahun dahulu.

Dengar sahaja kenyataan itu Mr. Pitkhok membuka semula tafsir Al Quran yang pernah di bacanya dahulu.Di bacanya semula tafsir tafsir ayat Al Qomar dan dengan asbab itulah hatinya terbuka untuk Islam.

.......Ya,Hidayah hanyalah di bawah keKuasaanNya.Kita tidak ada kuasa untuk memberi hidayah kepada sesiapun hatta kepada keluarga terdekat.Namun kita masih mampu lagi berdoa agar sahabat/saudara seIslam kita agar mereka dilimpahi HidayahNya.

Madrasah 24 Ramadhan (Jumaat)
Taman Desa Ixora,
Senawang.

No comments: