Thursday, June 16, 2011

:: Bahagia dunia dan akhirat ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Berikut dikongsikan isi kuliah magrib yang telah disampaikan oleh Ustaz Haji Hambali bin Saad di Surau Al Amin,Taman Cempaka-2 (14 June 2011)

Mukaddimah.

Kita tidak boleh mengelak untuk berada di hujung.Beberapa hari yang lepas,New Zealand (Christchurch) di landa gerak gempa.Awal pagi 16 Jun 2011 kira-kira jam 1.25~4:13 pagi dijangkakan akan berlaku fenomena gerhana bulan.2 peristiwa ini tidak lain dan tidak bukan merupakan salah satu bukti dan tanda-tanda Kebesaran Allah SWT.

Gempa bumi di New Zealand.
Adakah kejadian ini tidak perlu diperhati?

Gerhana bulan.
Belajar dalam ilmu sains sebagai pengetahuan.
Belajar dari ilmu Al Quran sebagai tanda kita hamba Allah.

Namun jika kita memerhatikan dengan lebih dalam lagi,peristiwa dan kejadian di atas mungkin juga ia sebagai tanda/amaran awal bahawa kita sudah berada dipenghujung zaman. Wallahua`alam.

Maka dalam kita menempuh hidup yang penuh dugaan dan cabaran ini,perbanyakkanlah doa : "Rabbana ma khalaqta hadha batila Subhanaka faqina 'adhaban-Naar."-"Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka." (A-li'Imraan 3:191)

Meyakini hakikat bahawa hari kiamat akan muncul seperti terkandung dalam Rukun Iman adalah wajib.Keyakinan Iman yang teguh ini amat penting kerana ia adalah sebagai pegangan dalam mengemudi kehidupan di dunia.Malah keyakinan dan keimanan yang teguh ini menyebabkan apabila sesorang itu berdoa akan menjadi asbab doanya akan dimakbulkan oleh Allah SWT.

Doa.

Apa itu doa?

a.Doa adalah senjata umat Islam.
b.Dengan meminta/memanjatkan doa,tanda orang itu beriman.
c.Dengan meminta/memanjatkan doa,tanda orang itu tawadhu’.
d.Dengan meminta/memanjatkan doa,tanda orang itu sedar kedudukan dirinya sebagai hamba Allah.

5 vs 5.

Abu Hurairah r.a ada menyatakan bahawa sesiapa yang dikurniakan 5 benda tidak akan diharamkan padanya 5 benda.

1. Sesiapa yang Allah kurniakan baginya keupayaan untuk bersyukur maka Allah tidak haramkan baginya untuk ditambah nikmat yang berkenaan.

Sesuatu kurniaan Allah SWT adalah suatu nikmat yang tidak ternilai harganya walaupun ia sesuatu yg kecil ataupun sedikit.Sebab itulah kita di ajar supaya berdoa : "Allahummaj`alni min- asy-Syakireen" - " Ya Allah jadikanlah kami dari golongan orang yang bersyukur."

Peristiwa Al Anbar.

Suatu ketika sahabat Nabi sedang dalam perjalanan menuju ke suatu medan perang.Bersama mereka adalah bekalan yang dibawa termasuklah unta susu (untuk bekalan minuman),unta daging (untuk bekalan makanan),unta kenderaan dan bekas berisi kurma.Maka dengan bekalan inilah mereka meneruskan perjalanan.

Sampai di suatu masa,unta daging yang mereka bawa telah kesemuanya disembelih.Lalu mereka mula menyembelih unta susu mereka.Sehinggalah kesemua unta susu mereka pun akhirnya habis disembelih.Bagi mereka,untuk menyembelih pula unta kenderaan adalah mustahil.Lalu yang tinggal pada mereka adalah bekas makanan berisi kurma.

Lalu mereka mula mencatu pemakanan mereka.Mereka hanya memakan sebiji kurma dalam sehari.Namun apabila mereka dapati bekalan kurma semakin berkurang,mereka hanya memakan separuh biji kurma dalam sehari dan bijinya mereka simpan.Akhirnya oleh kerana bekalan kurma juga telah kehabisan mereka hanya menghisap biji-biji kurma yang mereka simpan sebelumnya.

Allah Maha Penyayang kepada hambaNya yang sabar.Akhirnya ditakdirkan seekor ikan yang besar dicampakkan di hadapan mereka.Lalu mereka pun memakan daging ikan berkenaan. Diriwayatkan,terlalu besarnya ikan itu sehinggakan biji matanya boleh muat sekiranya dilalui oleh seekor unta.

Setelah melalui peristiwa itu,sebahagian dari daging ikan itu telah dijemur dan telah dibawa pulang ke Madinah untuk diberikan juga kepada Rasulullah SAW.Rasulullah SAW bersabda,"Itu tanda Allah balas kesyukuran kamu semua."

Kebal harta.

Di awal pengislaman Abu Hurairah r.a,beliau solat dalam keadaan bangun dan jatuh kerana kelaparan yang ditanggungnya.Namun kemudiannya apabila kerajaan Rom dan Parsi sudah jatuh ke tangan Islam dan kekayaan ketika itu melimpah ruah tetapi Abu Hurairah r.a tetap makan sehari hanya sekali.

2. Sesiapa yang Allah kurniakan baginya sifat sabar maka Allah tidak haramkan baginya untuk ditambah ganjaran pahala.

Nak dapat sabar di mana?

Ulama menyatakan sabar itu boleh didapati bila seseorang itu melakukan ‘amal maaruf nahi munkar’ –mengajak orang berbuat amal perbuatan yang baik dan mencegah orang dari membuat perbuatan mungkar.Dengan erti kata lain,dengan membuat amalan itu,golongan ini akan mudah terdedah dengan cacian dan hinaan dari golongan masyarakat tertentu.Apabila mereka berhadapan dengan situasi sebegini,lalu mereka mengangkat tangan dan berdoa memohon pertolongan dari Allah SWT.Jika mereka melepasi dugaan ini jadilah mereka golongan yang sabar.

Apa balasannya?

Allah SWT berfirman, "Innama yuwaffas shabirun ajrahum bighairi hisaab." (Yang bermaksud): Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira". (Az-Zumar 39:10)

Kita juga di ajar akan selalu berdoa : "Allahummaj `alni min- asy-Sobireen" - "Ya Allah jadikanlah kami dari golongan orang yang bersyukur."

3. Sesiapa yang Allah kurniakan baginya sifat taubat maka Allah tidak haramkan baginya untuk dikabulkan doa.

Ulama menafsirkan taubat itu sebagai meninggalkan amalan kejahatan dan menggantikannya dengan amalan kebaikan.

4. Sesiapa yang Allah kurniakan baginya keupayaan untuk beristighfar maka Allah tidak haramkan baginya keampunan.

Ulama menafsirkan istighfar itu sebagai memohon keampunan kepada Allah SWT.

Petua.

Petua untuk mendapatkan anak-banyakkanlah beristighfar kerana Allah SWT berfirman yang maksudnya,

"Sehingga aku berkata (kepada mereka): `Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Ia Maha Pengampun.(Sekiranya kamu berbuat demikian), Ia akan menghantarkan hujan lebat mencurah-curah, kepada kamu; Dan Ia akan memberi kepada kamu dengan banyaknya harta kekayaan serta anak-pinak; dan Ia akan mengadakan bagi kamu kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai (yang mengalir di dalamnya)." (Nuh 71:10-12)

Istighfar untuk diri sendiri-apa menafaatnya?

Allah SWT berfirman yang maksudnya,"Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian ia mohon ampun kepada Allah, nescaya ia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."(An-Nisaa' 4:110)

Istighfar untuk orang lain yang telah mati-bagaimana caranya?

Bacalah doa ini, "Allahumma firlahu warhamhu wa`afihi wa`fu`anhu" - "Ya Allah, ampunilah dosanya, berilah rahmatMu ke atasnya, sejahtera dan maafkanlahnya."

5. Sesiapa yang Allah kurniakan baginya keupayaan untuk berdoa maka Allah tidak haramkan baginya ijabah.

Firman Allah SWT : "Ud'uni astajib lakum" -  "Berdo'a kepadaku niscaya akan Ku-perkenankan bagimu" (QS. al-Mu'min:60).

Ulama menyatakan antara sebab mengapa doa tidak dimakbulkan adalah :

1.Sentiasa membuat amal keburukan tetapi tidak bertaubat.
2.Mengaku sebagai hamba Allah tetapi tidak beramal kepadaNya.
3.4.Membaca Al Quran tetapi tidak memerhatikan kehendak Al Quran (yang mana perintah dan yang mana larangan)
5.Mengaku sebagai umat Nabi Muhammad SAW tetapi tidak melakukan sunnahnya.
6.Mengetahui dunia dan isinya itu tidak berharga dan akhirat itu kekal abadi tetapi bersedih bila kehilangan harta dunia.
7.Mengetahui akhirat itu lebih baik dan kekal tetapi tidak berusaha bersungguh-sungguh untuk ke arahnya.

Moga perkongsian memberikan menafaat.

Wak,
TDI.

No comments: