Monday, September 9, 2013

Erti hidup pada memberi (Siri 1)

Bismillah hirrahman nirrahim.

Faktor kerisauan adalah salah 1 perkara yang terkadang menghantui pemikiran kita.

Risau.
Kekadang ia tidak berasas.

Ada seorang sahabat tiba-tiba menghantar mesej kepada saya.Dia berkongsikan dengan saya niat beliau untuk menumpukan sepenuh perhatian kepada keluarganya.Sekarang beliau berkerjaya begitu juga dengan suaminya.Kedua-dua mereka berkhidmat dalam bidang yang cukup mulia,iaitu bidang pendidikan.

Katanya oleh kerana kekangan tertentu,beliau terpaksa meletak sasaran 10 tahun lagi untuk menjadi surirumah tangga sepenuhnya.Namun pada masa yang sama,beliau meminta sedikit perkongsian dari saya untuk dijadikan inspirasi baginya.

Saya cuba membantu begini.

Apa kata kita melihat situasi yang lain dari sudut yang sama.

Banyak kali saya berkesempatan untuk berkampung-mesyuarat sebelum majlis perkhawinan dilangsungkan.Biasanya yang hadir dalam mesyuarat ini adalah ketua taman/pengerusi KRT,tukang masak,jiran-jiran dan termasuklah tuan rumah yang bakal melangsungkan majlis.

Walaupun kehadiran ahli pada mesyuarat adalah terdiri dari orang-orang yang cukup berpengalaman,salah satu yang MENGHANTUI tuan rumah adalah faktor `cukup ke tidak makanan yang akan dihidangkan kepada tetamu jemputan.` Bagi tuan rumah,apabila ada tetamu jemputan yang datang ke majlis tetapi makanan tidak mencukupi,ia adalah sesuatu yang memalukan.Seboleh mungkin TRAGEDI ini dihindari demi menjaga imej tuan rumah.

Dan secara realitinya,dalam kebanyakkan majlis Kenduri Kahwin,hanya beberapa kes terpencil sahaja timbul isu makanan tidak mencukupi.Itu pun di atas sebab yang terang,biasanya disebabkan oleh kad jemputan yang diedarkan last minute tanpa dilaraskan semula bajet makanannya.

Ok,kita lihat 1 lagi situasi.

Kesihatan adalah 1 nikmat yang cukup besar.Kalau nak dikira asbab doa menjadi faktor kita mendapat kesihatan,mungkin bukan setiap kali kita berdoa kita akan pohonkan agar Allah memberi kesihatan kepada kita.Tapi kita terus juga mendapat nikmat kesihatan itu.Pasti ada faktor lain.

Kalau dikira asbab usaha kita menjaga makanan maka kita mendapat kesihatan yang berpanjangan,mungkin bukan setiap masa kita jaga faktor pemakanan kita.Masyarakat Malaysia terkenal dengan gaya hidup pemakanan yang kurang terkawal.Namun kita masih lagi sihat dan sihat dan sihat.Pasti ada faktor lain.

Apakah faktor itu?

Dari satu situasi yang lain pula,bila kita tidak sihat,biasanya kita akan berikhtiar untuk mencari ubat dan penawar agar kita cepat sembuh.

Bukankah itu fitrah kejadian kita.

Kita kembali kepada tajuk asal perbincangan.
Ramai di antara kita yang menginginkan sesuatu yang LUAR DARI BIASA-LUARBIASA.

Saya suka kongsikan begini,untuk menjadi luarbiasa kita kena berfikir dan bertindak secara luarbiasa juga.

Kepada sahabat saya itu,saya menyokong penuh niat mulianya itu untuk menjadi suri rumah tangga sepenuh masa.Dari pandangan peribadi saya lagi cepat lagi bagus.Cumanya kenalah membuat sesuatu yang luarbiasa agar ianya menjadi realiti yang luarbiasa juga.

Untuk sahabat saya itu dan teman-teman di luar sana,mulakan dengan membaca e-book ini.InsyaAllah,ia umpama sejenis ubat untuk penyakit risau dan takut.Harus diingat,ubat yang sama tidak semestinya menjadi penawar bagi penyakit yang sama.Sesungguhnya penyakit itu datang dari Allah, swt dan penawarnya juga datang dari Allah swt.

Bacalah : www.ebookniaga.com/sorryboss/zaitonothman

Buah tangan dari saya.
Sebuah e-book PERCUMA!

Perkara-perkara di atas saya tak akan dapat sekiranya saya tidak belajar.Dan kita akan lebih cepat belajar kalau kita ada MENTOR.Dan penulis e-book itulah mentor saya.

Akhir sekali saya ungkapkan begini,

"Anda akan lebih tenang membuat sesuatu perkara sekiranya perkara yang anda lakukan itu lebih mendekatkan hati kepada Pencipta kita-Allah swt-Ia suatu nikmat yang luarbiasa."

Jumpa lagi pada episod seterusnya...

Sorry Boss! Saya Terpaksa Berhenti Kerja!

Erti hidup pada memberi.

Wak,
TDI.

No comments: