Thursday, August 9, 2012

:: 14 - Puasa bagi kanak-kanak : Bila masa yang sesuai? ::

Bismillah hirrahman nirrahim.

Mendidik dan melatih seseorang untuk membuat sesuatu perbuatan bukan suatu perkara yang mudah.Tambahan lagi jika perkara itu sesuatu yang amat baru dan amat mencabar.

Komando.

Lihat sahaja bagaimana latihan seorang komando.Dengar ceritanya dari ramai-ramai calon yang mendaftar diri hanya segelintir sahaja yang berjaya dipakaikan beret hijau kebanggaan itu.Malah di pintu masuk kem latihan Komando terpampang slogan DATANGMU TAK DIUNDANG, JIKA RAGU SILA PULANG! Cukup dengan membaca slogannya sahaja pun sudah menguji keyakinan diri.

Memang benar,para pelatih komando perlu menjalani latihan yang sudah tentu lasak dan menguji fizikal dan mental.Memang perlulah,memandangkan komado adalah pasulan elit ATM.Jika berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini di dalam negara,kumpulan komandolah orang yang terawal berada di barisan hadapan.Ia melibatkan maruah.

Itu baru betul latihan yang mendidik namanya.

Latihan berpuasa.

Anak saya berumur masing-masing
8,6,4,3 dan setahun.
Bila patut mereka mula berpuasa?

Banyak timbul persoalan tentang bilakah masanya kanak-kanak perlu diajar untuk berpuasa.Tapi yang pasti bila baligh sahaja kanak-kanak tersebut,kewajiban berpuasa sudah tertanggung ke atasnya.Mungkin ia sekitar 12 tahun bagi kanak-kanak lelaki dan 11 tahun bagi kanak-kanak perempuan.Namun,jika kala itu ibubapa baru nak melatih dan memaksa anak mereka berpuasa,maka sudah tentu ia sudah terlalu lewat.(ia umpama baru hendak melatih komando sedangkan pihak musuh sudah berada di persisiran pantai tanahair kita)

Sesungguhnya faktor umur bukan faktor utama yang perlu dipertimbangkan untuk latihan berpuasa.Banyak lagi faktor,contohnya faktor ketahanan diri.Puasa bagi kanak-kanak lebih kepada menahan lapar dan dahaga,ia tidak seperti puasa orang dewasa.Oleh sebab itu faktor ini perlu juga difikirkan bagi menanganinya.

Maka,antara kelebihan untuk orang yang hendak berpuasa adalah anugerah dari Allah peluang untuk bersahur.Maka eloklah kiranya mula mendidik anak untuk berpuasa dengan mula mendidik mereka untuk bangun sahur.

Bila bangun sahur pula,didiklah untuk anak makan secukupnya.Lalu bolehlah mengajar mereka akan sunnah bersahur dengan melewatkannya.Boleh juga mengajar anak-anak dengan bersahur keberkatan akan datang.

Rasulullah SAW bersabda,”Bersahurlah kamu semua, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan.” - [Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim]

Apa dia keberkatan?

Menurut Imam Ibnu Hajar al-Asqalani ketika menghuraikan hadith ini di dalam bukunya Fathul Bari, keberkatan pada amalan bersahur itu membawa beberapa makna. Berikut adalah ringkasan daripada apa yang beliau nyatakan :

1- Keberkatan dengan maksud ganjaran dan pahala daripada Allah SWT.
2- Keberkatan dengan makna ia memberikan kekuatan dan mengurangkan keletihan bagi mereka yang akan berpuasa.
3- Keberkatan kerana waktu sahur adalah waktu untuk berdoa dan beribadah.
4 - Sahur merupakan satu sunnah Rasulullah SAW.
5 - Sahur merupakan amalan yang membezakan kita dengan ahli kitab yang mana mereka tidak bersahur.
6- Memberikan kekuatan untuk menunaikan ibadah.
7- Mengingatkan kita untuk berniat bagi puasa.
8- Membuka peluang untuk bersedekah untuk orang-orang yang bersahur bersama.
9- Mengelakkan akhlak buruk yang mungkin timbul kerana terlalu lapar.
10-Malaikat mendoakan orang-orang yang bersahur.

Mungkin kita boleh memilih 1 atau 2 dari maksud keberkatan di atas dan kita terangkan kepada anak-anak kita semasa kita bersahur bersama.Pupuklah anak-anak dan keluarga akan nilai-nilai yang baik yang ada di dalam setiap amalan dalam ajaran Islam.

Sesungguhnya anak-anak akan lebih bersemangat untuk melakukan sesuatu jika mereka lihat kita sama-sama melakukannya juga.

Kata pepatah Inggeris bermaksud,

"Kebanyakkan anak-anak lebih memberi perhatian dengan apa yang mereka lihat ibubapa mereka lakukan berbanding dengan apa yang ibubapa mereka arahkan."

Moga perkongsian dapat memberikan menfaat.

Wak,
TDI.

No comments: