Monday, June 14, 2010

:: Mengharap sinar al Aqsa ::

Bismillahhirrahmannirrahim.
Sabtu yang lepas (12 Jun 2010) bertempat di Masjid Bandar Baru Senawang (MBBS) telah di adakan satu ceramah yang mana penceramah jemputannya adalah Yang Berbahgia Ust Hasanuddin Mohd Yunus, Pengerusi Aqsa Syarif.

Wira ke Palestin!

Merekalah wira :
Sukarelawan Malaysia yang menaiki kapal penumpang Mavi Marmara terdiri dari 3 orang wakil dari HALUAN, seorang wakil dari JIM/PACE, seorang wakil dari Aqsa Syarif, seorang wakil dari Yayasan Amal, seorang wakil dari Muslim Care, 2 orang wakil dari media Haluan, seorang wakil dari media Sinar dan 2 orang wakil dari Astro Awani.

Bertuah.

Dan bertuahnya penduduk di sekitar MBBS kerana pada malam berkenaan,kami semua dapat mendengar sendiri suara sebenar salah seorang WIRA itu dengan telinga kami sendiri.Walaupun dengan jadual yang amat ketat dan sibuk,di khabarkan Ustaz Hasanuddin sebelum itu membuat ceramah di Trengganu dan baru sahaja tiba di Senawang sebelum maghrib,intipati ceramah ustaz malam itu cukup mantap dan padu.Di khabarkan juga,pada pagi 13 Jun 2010,Ustaz Hasanuddin mempunyai program di tempat lain iaitu di Kedah Darul Aman.Dalam diri Ustaz yang saya rasa 'terkesan' dengan karenah Yahudi LaknatuLlah baru baru ini,secara langsung kami merasa juga bahangnya pada malam itu tentang pengalaman kisah benar seorang WIRA.Di doakan moga Ustaz Hasanuddin dan rakan rakan di beri kekuatan oleh Allah untuk meneruskan usaha murni beliau.

Mukaddimah.
Ustaz Hasanuddin-1 of The WIRA.
(kredit to : abgnua.blogspot.com)

Ustaz Hasanuddin memulakan sessi ceramah pada malam itu dengan puji pujian kepada Allah SWT dan selawat kepada Rasulullah SAW dan membaca hadith di bawah ini :

dari Abu Hurairah r.a dan Abu Sa’id Khudri r.a kedua-dua sahabat telah menyaksikan Rasulullah s.a.w. bersabda :
لا يقعد قوم يذكرون الله عزوجل الا حفتهم الملائكة وغشيتهم الرحمة ونزلت عليهم السكينة وذكرهم اله فيمن عنده
Ertinya :
Tidaklah duduk sesuatu kaum berzikir menyebut nama Allah Azza wa Jalla melainkan dinaungi mereka oleh para malaikat, dipenuhi mereka oleh rahmat Allah dan diberikan ketenangan pada mereka, juga Allah menyebut-nyebut nama mereka di hadapan malaikat yang ada disisi-Nya.
(Hadis riwayat Imam Muslim, Imam al-Tirmizi, Imam Ibn Majah)

Lalu Ustaz membaca tafsir ayat ke tujuh surah Al Fatihah :
SIRATHAL LAZINA AN`AMTA `ALAIHIM GHAIRIL MAGHDHUBI `ALAIHIM WA LADDHAALIN
-(iaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.

Maka Ustaz menerangkan bahawa 'mereka yang di murkai' adalah bangsa Yahudi dan 'mereka yang sesat' adalah bangsa Nasrani.Bezanya Nasrani (kristian) mengajak orang lain untuk masuk ke dalam agama mereka tetapi Yahudi tidak.

Namun dalam sejarah,bangsa Yahudi memang telah banyak membuat kerosakan di atas muka bumi termasuklah mengergaji Nabi Zakaria yang di utus oleh Allah SWT ke atas kaum mereka.

Kata ustaz lagi,sekiranya dalam kita membaca surah Al Fatihah terutamanya ketika solat,jika kita tidak berusaha untuk memahamkan maksud ayat yang kita baca dan tidak pula mengambil iktibar,sesungguhnya kita telah tergolong menjadi di antara orang yang memisahkan diri sendiri dari ayat ayat Al Quran milik Allah SWT.

Isu Masjidil Aqsa.

Ustaz menerangkan...
petikan dari surah Al Isra' di mana
Masjid Al Aqsa di sebut oleh ALLAH SWT dengan jelas.

Masjid Al Aqsa adalah antara masjid yang di sebut di dalam Al Quran dalam surah Al Isra`.Masjid yang menjadi saksi peristiwa Nabi di Isra`kan dari Masjidil Haram dan di Mikrajkan ke Sidrathul Muntaha.Dan sekarang,seperti yang seluruh dunia Islam serba maklum,Masjid Al Aqsa kini sedang di jajah dan di tawan oleh Yahudi laknatuLlah.Kita sebagai ummat Islam sepatutnya berasa sedih dan bersalah kerana salah satu Tanah Suci kita telah di ambil.Kita patut berusaha sedaya mampu untuk membebaskannya kembali dari cengkaman Yahudi.
Masjid Al Aqsa yang sebenar.
(kawasan garisan kuning adalah Masjid Al Aqsa
-sumber dari HALUANPALESTIN)

Sesungguhnya,Masjid Al Aqsa telah acapkali di tawan oleh pihak musuh.Setiap kali Masjid Al Aqsa di tawan akan ada usaha dari pihak tertentu untuk membebaskannya semula.Dan usaha pembebasan yang berlaku berulang kali ini membawa pengajaran supaya hati kita sentiasa ingat akan kepentingan sesebuah masjid.Tapi hakikatnya,isu Masjid Al Aqsa kini hanya menjadi isu pinggiran dan hanya menjadi isu hangat pada 'musim musim' tertentu.

Ustaz membaca hadith Nabi SAW lagi,

Bersabda nabi Muhammad SAW di dalam sepotong hadith:
وعن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: لا تشد الرحال إلا إلى ثلاثة مساجد: المسجد الحرام، والمسجد الأقصى، ومسجدي متفق عليه، واللفظ للبخاري
Daripada Abi Sa’id al-Khudri R.A. Rasulullah SAW dilaporkan berkata: Janganlah bersungguh-sungguh/bersusah-payah pergi berjalan melainkan ke tiga masjid, al-Masjid al-Haram (Makkah), al-Masjid al-Aqsa (Al-Quds) dan Masjidku (Masjid Nabi di Madinah) - Muttafaqun alaihi dengan lafaz daripada Bukhari.

Mavi Marmara.

Terang ustaz lagi…

Sejak Masjid Al Aqsa di tawan Yahudi tahun 1948 dan 1967, kini,bandar Gaza pula menjadi penjara terbuka bagi penduduk Palestin.Hak mereka di nafikan,bantuan bekalan makanan dan ubatan hampir mustahil untuk sampai kesana dan semakin lama penduduk di sana semakin di tekan oleh Yahudi Israel.Dengan maksud inilah saudara IHH (Insan Hak ve Hurriyetieri Insani Yardim Vakfi (sebuah NGO berpengaruh di Turki) dengan sokongan penuh kerajaan Turki dan telah berdaftar dengan PBB telah membeli sebuah kapal '2nd hand' dan telah memberi nama Mavi Marmara kepada kapal berkenaan.

"Mavi : Kebiru biruan.
Marmara : Laut yang menjadi pemisah antara Turki di Eropah dengan Turki di Asia."
Mavi Marmara.
-sejarah tidak akan menipu.

Dengan 3 objektif dan matlamat :
1. Membawa bekalan untuk penduduk Palestin yang terkepung. (makanan,alat tulis,buku,bahan mentah untuk pembinaan-besi dan batu bata)
2. Memecah kepungan terhadap penduduk Palestin moga selepas ini bekalan boleh sampai selepas ini kepada mereka melalui jalan darat Rafah di Mesir dan jalan laut.
3. Mencelikkan mata dunia (segala pemimpin dan rakyat) supaya isu Gaza menjadi isu dunia.

Bersama sama di dalam misi Mavi Marmara adalah antaranya bayi berusia 2 bulan,warga emas sekitar 85 tahun,ahli parlimen dari Kuwait,Bahrain,German dan paderi.(bukti misi Mavi Marmara bukan misi ketenteraan)

Di serang.

Di ceritakan sedikit pengalaman ustaz ketika Mavi Marmara di serang oleh komando Israel.

Jelas ustaz,bukan niat beliau untuk menceritakan kisah mereka ketika detik getir itu.Apalah sangat ujian itu jika hendak di bandingkan penderitaan penduduk Palestin yang berganda lebih teruk dari itu.Tapi anggaplah kisah yang di ceritakan dapat memberi gambaran bagaimanakah sebenarnya bangsa Yahudi ini.

Serangan ke atas Mavi Marmara berlaku sejurus selepas mereka melakukan solat subuh hari tersebut (31 Mei 2010).Serangan bermula apabila datang bot laju dengan beberapa orang yang ada di dalamnya cuba mendekati Mavi Marmara.Bot laju itu juga tidak menunjukkan sebarang tanda atau lambang dan tidak langsung memberikan apa apa signal amaran ketika mendekati kapal.Sebagai usaha dan tanda tidak mahu di ganggu,anak kapal Mavi Marmara telah mengambil hos air dan menyembur mereka.Alhamdulillah,walaupun dengan kekuatan pancutan air yang agak lemah,memandangkan pam enjin hos air tersebut mempunyai keadaan yang tidak begitu baik,namun bot laju mereka mula menjauhi kapal kami.Mungkin kerana ragu ragu dan takut dengan apa yang hos kami muntahkan....

Hanya seketika selepas itu,apabila satu demi satu tentera komando Israel turun ke dek kapal menerusi tali dari helikopter,maka tewas juga kami dengan kelengkapan moden komando yang kalau di taksirkan hampir 80kg beratnya.Kelengkapan senjata yang tersandang di tubuh mereka terus sahaja merebahkan anak kapal Mavi Marmara.Maka bermulalah tragedi berdarah ketika itu.Ada mangsa yang di tembak tepat di kepala dengan jarak yang dekat.Bermaksud tembakan mereka memang untuk membunuh bukan untuk mencederakan jauh sekali untuk memberi amaran.Walaupun sebelum tragedi pembunuhan itu,mereka ada juga melepaskan bom asap dan peluru getah,namun pembunuhan kejam ke atas anak kapal Mavi Marmara itu cukup menggambarkan keganasan bangsa Yahudi ke atas bangsa selain dari mereka.

Setelah komando Israel berjaya menguasai kapten kapal dan kapal Mavi Marmara,anak anak kapal telah di ikat dengan keadaan tangan kebelakang dengan ikatan yang cukup kuat.Anak anak kapal telah di baringkan ke lantai di sebuah lorong yang sempit.Sementara itu,komando yang lain memeriksa kawasan kapal bagi mencari bahan bukti yang boleh di jadikan alasan untuk menghalalkan tindakan pencerobohan dan pembunuhan ganas mereka.
Kemanisan IMAN.

Cerita ustaz lagi,

Ketika di tiarapkan itu,sempat beliau mengimbas tentang ayat ayat Al Quran yang ada menyebut tentang bangsa yahudi yang sombong dan meninggi diri.Dan saat ketika itu juga,anak anak kapal yang telah di ikat dan di tiarapkan ke lantai telah di pijak oleh Komando Israel.Tubuh yang di tiarapkan itu di jadikan seolah jambatan untuk mereka lalu.Ustaz menceritaka,bahawa pijakkan mereka itu ke atas badan anak kapal merupakan jawapan dan maksud sebenar ayat ayat Al Quran yang Allah turunkan mengenai bangsa Yahudi berkaitan sifat sombong dan tinggi diri mereka.Dan ketika itulah ustaz menceritakan betapa manisnya erti IMAN yang menyerap dalam hati.Kemanisan yang tidak dapat di ertikan dengan perkataan.Kemanisan yang tak dapat di kecap ketika dalam kekenyangan.Sesungguhnya ketika itu,tiada lagi ingatan tentang nikmat dunia.
Misi Mavi Marmara membuka mata dunia.Kini mereka
membicarakan isu PALESTIN di sana sini.
(kredit to : abgnua.blogspot.com)

Ustaz menamatkan cerita pengalamannya di situ.

Namun kata ustaz,

Walaupun dalam kaca mata kasar,Mavi Marmara dan anak kapalnya gagal dalam memberi dan menyampaikan bantuan kepada penduduk Palestin,tapi Allah telah takdirkan matlamat ketiga dalam misi tersebut berjaya.Iaitu,membuka mata dunia tentang isu Gaza.Anak anak kapal yang selamat dan di bebaskan dari cengkaman Yahudi akan pulang ke negara asal mereka untuk menceritakan tentang hakikat sebenar isu yang berkaitan dengan Gaza dan Palestin.

Dari penulis :

Dan sesungguhnya isu  Al Aqsa,Palestin,Gaza ini bukan isu suam suam kuku…
"Ya Allah,jadikanlah kaki kaki kami ini tetap dan teguh dalam usaha dakwah.Lahirkanlah dari kami generasi yang sedia berJIHAD dijalanMu"

No comments: